obetydlig humlesmak!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Faren
Satsbryggare
Satsbryggare

obetydlig humlesmak!

Inlägg av Faren »

Har genomfört vår första brygd och det var både roligt o lärorikt och har gett en otrolig mersmak.

Vi har läst på en del och fastnade för Weinkeller.s pedagogiska Biab guide. Vi använde oss även utav hans Pale ale recept.Recipe: Pale Ale BIAB .
Hans recept är gjort för en 36l och vi har en Bielmeier på 29l så vi skalade om receptet. Vi körde på ca 80% utav hans mått alltså.

Redan efter koket när vi smakade så var det inte mycket till humlesmak.
Jäste vid 17-18 under en vecka. Sedan vid 21-22 under en vecka.
Torrhumlade efter 14 dagar i primären, under en veckas tid, (tappade aldrig om till sekundär) luktade nu ljuvligt i jäsröret.

När vi primade o provsmakade så känner vi dock nästan ingen humle.
Nu har ölen stått på flaska 10 dagar o vi kylde o smakade. Tunn smak obetydlig humle, smakar typ bara malt o lite jäst.

Vet ju att Weinkeller är otroligt duktig så vi måste ha gjort något fel, men vad??

Mvh Faren

Style: American Pale Ale
TYPE: All Grain
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 23,99 L
Estimated OG: 1,056 SG
Estimated FG: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,56 %
Estimated Color: 18,8 EBC
Estimated IBU: 40,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 73,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Malt:
Amount Item Type % or IBU
4,50 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 90,00 %
0,50 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 10,00 %
Humle:
20,00 gm Simcoe [12,20 %] (60 min) Hops 28,3 IBU
30,00 gm Cascade [7,00 %] (15 min) Hops 12,1 IBU
20,00 gm Cascade [7,00 %] (0 min) Hops -
20,00 gm Simcoe [12,20 %] (0 min) Hops
Eventuellt torrhumling enligt nedan för humletoken
40,00 gm Simcoe [12,20 %] (Dry Hops 4-7 days from end of fermentation) -

Mängd humle: 130,00 gram
Bitterness Ratio: 0,720 (IBU/FG)

Jäst:
1 Pkgs Safale US-05 Yeast Ale

Mäskning:
Total Grain Weight: 5,00 kg
BIAB
Step Time Name Description Step Temp
0 min Inmäskning Add 28,50 L of water at 41,7 C 40,0 C
60 min Försockring Heat to 67,0 C over 25 min 67,0 C
10 min Step Heat to 75,0 C over 10 min 75,0 C

Jäsning:
7 dagar vid 18,0 C
7 dagar vid 20,0 C
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: obetydlig humlesmak!

Inlägg av Foodhead 1 »

Det låter konstigt, tycker jag. Hur är det med doft? Den smak som humle tillför är ju egentligen mest beska, vilket ni borde ha med det receptet. Annars är det mest arom det handlar om, vilket ni också borde ha. På vilket sätt är ölet "tunt"? Humle bidrar ju knappast till kropp, om man ska vara petig.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Hur såg Ert recept ut?
(Weinkellers recept är ju inte exakt vad ni använde då ni skalat ner det, berätta gärna hur ni skalade ner det också)
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: obetydlig humlesmak!

Inlägg av Bee »

Hur bra fungerar vågen ni vägde humlen med?
Om beska och humlesmak är dålig låter det som att ni hade i för lite. Kan ju ha varit vågen som är boven.
Faren
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Faren »

Det konstiga är just att den inte doftar något speciellt av humle. När jag menar att den är tunn i det här avseendet så menar jag att den just inte har någon smak eller doft utav Simcoe eller Cascaden.
Vi använde pellets och i humlepåsar.

När vi skalade ned receptet så använde vi bara procent.Våran 29l / Weinkellers 36l = 80.5% utav hans recept.

Vi har en ny digital våg från Humle och den verkar vara helt ok.

Mvh
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Kanske för tät eller för hårt packad humlepåse???

/Kjell
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Hej,
Tråkigt att det inte blev så bra. Ölen bör hamna i ungefär samma härad som SNPA dvs balanserad malt/humlekaraktär och med torrhumling tippar den över till humlecentrerad. Jag kan tänka mig främst två olika anledningar:

1. Humlepåsen, jag torrhumlar inte pellets i påse utan direkt i ölen. Vid kallkrasch lägger det sig fint på botten och eventuella rester kan man filtrera bort med tex en silduk runt häverten vid omtappning.

2. Ingen omtappning till sekundär innan torrhumling. Själv tappar jag gärna om innan torrhumling eftersom jästen har en tendens att dra med sig de aromatiska oljorna ner i jäskakan. Tapppar man inte om så finns det rikligt med jäst som kan göra just detta. Det har även en konsekvens vid flasktappning eftersom man lättare rör upp jäst i lösning som följer med ner i flaskan. Väl där drar den med sig humlearomen ner i bottensedimentet, mer jäst --> mindre humlekaraktär. Därför rekommenderar jag att ni tappar om innan torrhumling och dessutom kallkraschar i två dygn med humlen kvar i ölen innan ni tappar å flaska. På så sätt minimeras påverkan av jästen.

Hjälper inte detta så öka humlen ytterligare särskilt 0min och torrhumling tills det passar er smak.
Krippa
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Krippa »

Vi tyckte att våran pale ale blev lite för klen i humlesmaken och vi hade
175gr på 28 liter.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Utöver alla bryggtekniska förklaringar som getts tror jag inte man ska glömma bort den s.k. mänskliga faktorn. I detta fall handlar det om att vi har matats med så mycket humlestinn öl att våra referenser för vad som är ett humligt öl har förskjutits. Många moderna apor har i princip lika mycket humlearom som en ipor som i sin tur har nästan lika mycket humlearom som dipor. Skillnaden i humlearom mellan apa, ipa och dipa har helt enkelt suddats ut.

Själv föredrar jag att hålla humlearomen lite mer diskret i en apa, för att sedan öka på för en ipa och sedan ta i så jag spricker för en dipa.
Faren
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Faren »

Hej o tack för alla svar och främst för ert engagemang.

Jag ska öppna en av ölen som jag ställt på kylning om en stund så ska jag dela med mig av min analys.

Senast jag smakade var för exakt en vecka sedan och då smakade det mest som en lite kolsyrad maltdryck med en liten beska.

Det här problemet som jag har med att det inte smakar så mycket handlar inte om att jag har blivit matad tidigare med humlestinna skapelser, utan jag kan säga att hade den smakat/doftat som en pripps kl 1 så hade jag varit nöjd för nu.

Idag har den stått på flaska 10 dagar och om enstund vet vi smaken.

Mvh
Faren
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Faren »

Hej!

Goda nyheter…

Igår kände man faktiskt lite humlesmak och doftade faktisk väldigt bra. Om/när den mognar så är den helt klart drickbar tror jag.
Det är ju helt klart jättesvårt att veta hur den ska smaka i den inledande fasen och även i den slutgiltiga, icke att förglömma, när man inte har några referenser.
Jag vet att vi missade lite i OG. Vi fick ett OG som var lite lägre än uppskattat efter kok, därav kanske att den känns lite tunn.

Jag tyckte mig känna en viss syrlighet eller metallisk smak och när jag smakade på ölen. Och efter att ha smakat på bottensatsen så kunde jag härleda den dit. Är det en felsmak, eller är det något som kommer att försvinna tror ni?

En annan fråga är hur ni humlar? strumpa av eller på under koket?

Mvh Faren
Skriv svar