Hur ska en nybörjare planera?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hur ska en nybörjare planera?
Har lite funderingar på hur man som nybörjare ska lära sig processen och lära sig skillja på olika malt och humlesorter.
Vilka sorters öl är egentligen lämpliga att börja med och hur ska man ställa sig till olika typer av specislmalt?
Själv har jag nu bryggt två omgångar av receptet på MM hemsida och har fått lite klämm på utrustning och process. Har ökat effektiviteten med 6% mellan bryggningarna.
Vad är nästa steg? Ska man hålla sig till ett basrecept och sen prova med att ändra specialmalt och humle? Ska man leta recept på en massa olika typer och brygga hej villt?
Vilka sorters öl är egentligen lämpliga att börja med och hur ska man ställa sig till olika typer av specislmalt?
Själv har jag nu bryggt två omgångar av receptet på MM hemsida och har fått lite klämm på utrustning och process. Har ökat effektiviteten med 6% mellan bryggningarna.
Vad är nästa steg? Ska man hålla sig till ett basrecept och sen prova med att ändra specialmalt och humle? Ska man leta recept på en massa olika typer och brygga hej villt?
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Re: Hur ska en nybörjare planera?
Hej vilt! 
Nej, jag tycker du ska låta det bero på vad du själv vill dricka. Försök brygga en öltyp som du själv gillar. Sen kan det vara lärorikt att både ta jättekliv mellan olika recept, och att ta myrsteg för att se vad en utbytt jäst, humlegiva, specialmalt eller ny jästemperatur kan påverka.
Försök veta _varför_ du förändrar saker i recept och process. Fråga här om du är osäker. Även om det inte alltid blir som man tänker sig, så ger det större förståelse i längden.
Men återigen, brygg det du gillar!
/kalle.
Nej, jag tycker du ska låta det bero på vad du själv vill dricka. Försök brygga en öltyp som du själv gillar. Sen kan det vara lärorikt att både ta jättekliv mellan olika recept, och att ta myrsteg för att se vad en utbytt jäst, humlegiva, specialmalt eller ny jästemperatur kan påverka.
Försök veta _varför_ du förändrar saker i recept och process. Fråga här om du är osäker. Även om det inte alltid blir som man tänker sig, så ger det större förståelse i längden.
Men återigen, brygg det du gillar!
/kalle.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Sv: Hur ska en nybörjare planera?
Ja jag är bra sugen på att göra en apa idag. Men behöver nog 10 backar flaskor rätt snart..
Skickat från min GT-N8020 via Tapatalk 2
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Ja, minst. Flaskjakten pågår ständigt. 
Vad är det för recept du har använt, då? Det går säkert att bygga om till apa.
Beersmith är smidigt, också. Där har jag laborerat med recept en hel del för att lära mig. Torrbryggning, som nån kallade det, är lärorikt det med.
Beersmith är smidigt, också. Där har jag laborerat med recept en hel del för att lära mig. Torrbryggning, som nån kallade det, är lärorikt det med.
Idag blev det Prime ministers pale ale enligt humlegårdens recept. Mäskade in för varmt och hade runt 74 grader innan jag lyckades röra ner det till 68 utan att tillsätta vatten. Kommer detta påverka min öl i större grad?Foodhead 1 skrev:Ja, minst. Flaskjakten pågår ständigt.
Fick og 1.053 och fick ner 23 liter i jäshinken. Detta var min 3e helmaltsbryggd och nästa blir en brown ale om nån vecka.
Fick runt 30g east kent goldings över och funderar på om jag vågar torrhumla med det? Har aldrig torrhumlat innan. Tänkte primärjäsa 1 vecka och sekundär 2, när torrhumlar jag?
Jag provar mig fram med beersmith och är det brewhouse eff. Som man pratar om? 75% isf.
Vill du testa olika humlesorter med minsta möjliga ansträngning kan du köpa en enkel neutral öl på systemet typ Sierra Nevada Pale Ale, Oppigårds Golden Ale lr dyl. Torrhumla dom med 2 g humle i 3 dagar. Ställ in i kylskåpet i ett dygn o sen kan du hälla upp dom o smaka, blanda olika sorter o allt va du vill. Då får du en snabb uppfattning om hur Humlen smakar osv.
Dock så får du ju bara smaken från torrhumling, de blir ju lite annorlunda om du använder dom i koket. Men det är fortfarande en otroligt bra grej o testa för att snabbt hitta någon sort lr kombination av sorter du gillar.
Dock så får du ju bara smaken från torrhumling, de blir ju lite annorlunda om du använder dom i koket. Men det är fortfarande en otroligt bra grej o testa för att snabbt hitta någon sort lr kombination av sorter du gillar.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Och vad gäller malt: Tugga på den! Det ger ganska bra känsla för hur det kommer smaka i ölet.
Tack för tipsen alla!
Kanske lugnar mig lite innan jag torrhumlar 20 liter öl.
Hoppas att någon nappar på min "köpes" maltkvarn snart för då kommer jag köpa 25kgs säckar med basmalt. Måste nog köpa virke och bygga mig en brygghörna. Den får vara nånstans mellan verkstadsdelen, honungsslungan och trädgårdstraktorn
Nog lika bra att ta dit elektrikern så jag kan köra en elpatron i min tänkta hlt också.
Hink i hink mäskning funkar bra men vid vilken temp brukar ni hälla i vattnet i den? Går det värma mäsken genom att röra runt med en grilltändare?
Tips på bra täta burkar att förvara specialmalt i?
Nästa blir en brown ale och sen kanske en stout eller pale ale
Kanske lugnar mig lite innan jag torrhumlar 20 liter öl.
Hoppas att någon nappar på min "köpes" maltkvarn snart för då kommer jag köpa 25kgs säckar med basmalt. Måste nog köpa virke och bygga mig en brygghörna. Den får vara nånstans mellan verkstadsdelen, honungsslungan och trädgårdstraktorn
Hink i hink mäskning funkar bra men vid vilken temp brukar ni hälla i vattnet i den? Går det värma mäsken genom att röra runt med en grilltändare?
Tips på bra täta burkar att förvara specialmalt i?
Nästa blir en brown ale och sen kanske en stout eller pale ale
Ja det går att veva runt i mäsken med en grilltändare om du hamnat lågt men det tar lång tid för bara några grader (10 minuter typ) och om du vidrör sidorna på hinken så blir den bränd. Nödlösning ja, annars, nej.Axelsson skrev:Hink i hink mäskning funkar bra men vid vilken temp brukar ni hälla i vattnet i den? Går det värma mäsken genom att röra runt med en grilltändare?
Jag brukade ligga 10c över tänkt mäsktemp (dvs vattentemp 76c, malttemp 17c, hinktemp 20c, mäsktemp 66c). Det var visat sig ibland vara något för lågt.
Jag kommer framöver öka till 15c över önskad temp, hälla i 2/3 av vattnet och mäska-in, mäta temp och sedan justera med mer varmt vatten eller kallvatten från kranen för att hitta rätt.
Detta efter att ha läst Henoks bok "Brygg öl" då han rekommenderar denna inmäskningsmetod. Jag var lite skeptisk först pga risken att det blir för varmt för malten i början så enzymerna slutar konvertera som vid utmäskning, MEN, sen tänkte jag på att all malt är ju upphettat rejält vid mältningen så det ska väl inte vara några jättebekymmer. Så länge mäsken inte utsätts för en temp över 75c borde det vara lugnt.
- assistredo
- Maltrostare

Om du har tillgång till ett bryggprogram typ Beersmith och en termometer så bör du med hjälp av detta kunna bestämma inmäskningstemperaturen ganska exakt. Jag har där ingen erfarenhet av Beersmith men använder ett annat och brukar med denna hjälp hamna rätt på en grad när.
Ex. Du mäter tempen på den krossade malten och matar sedan in denna och önskad temperatur, maltmängd, vattenmängd (eller förhållandet malt-vatten)samt ev. en korrigeringsfaktor för mäskkärlets påverkan på tempen i programmet. Du får sedan ut vilken temp vattnet ska ha och ev. hur mycket vatten. Men detta kanske du vet redan.
Ex. Du mäter tempen på den krossade malten och matar sedan in denna och önskad temperatur, maltmängd, vattenmängd (eller förhållandet malt-vatten)samt ev. en korrigeringsfaktor för mäskkärlets påverkan på tempen i programmet. Du får sedan ut vilken temp vattnet ska ha och ev. hur mycket vatten. Men detta kanske du vet redan.
Björn Petersson
Tror jag får förvärma mlt och sedan ligga på 78-80 grader. Höll nog 84 sist och då blev det ca 74 grader när malten kom i istället för 68. Ölen lär nog jäsa ut dåligt eller vad tror ni?
Det får ta ett par bryggningar att köra in grejerna så vet man precis sen.
Det får ta ett par bryggningar att köra in grejerna så vet man precis sen.
assistredo skrev:Ex. Du mäter tempen på den krossade malten och matar sedan in denna och önskad temperatur, maltmängd, vattenmängd...
Jag upplever att själv flytten av vätska från HLTn till MLTn reducerar tempen med några grader så jag litar inte på Beersmith helt ut längre i detta läge. Det är som sagt mycket lättare att minska några grader än att öka några grader tycker jag.
Håller med! Jag provar att förvärma min mlt och kör på 80 grader nästa bryggning. Beersmith säger 76 grader tror jag. Då hamnade jag på 62 utan att ha förvärmt mlt. Siktade på 68Lindh skrev:assistredo skrev:Ex. Du mäter tempen på den krossade malten och matar sedan in denna och önskad temperatur, maltmängd, vattenmängd...
Jag upplever att själv flytten av vätska från HLTn till MLTn reducerar tempen med några grader så jag litar inte på Beersmith helt ut längre i detta läge. Det är som sagt mycket lättare att minska några grader än att öka några grader tycker jag.
Hur gör ni när ni för över egentligen? Det låter orealistiskt om ni inte har ett högt fall mellan kärlen som vattnet kan kylas i eller att röret/slangen ni för över med har en enorm termisk massa som tar värmen.Lindh skrev:Jag upplever att själv flytten av vätska från HLTn till MLTn reducerar tempen med några grader så jag litar inte på Beersmith helt ut längre i detta läge. Det är som sagt mycket lättare att minska några grader än att öka några grader tycker jag.
Jag tror snarare att eran utrustning tar mer värme än ni ställt in i utrustningsprofilen i BeerSmith.