Importera jäst från microbryggeri
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Importera jäst från microbryggeri
Jag är halvbritt och reser frekvent till sydvästra england för att umgås med familjen. Har en näve mindre bryggerier där i krokarna som (naturligtvis) brygger alla mina favoritöl.
Eftersom jag är ny i bryggvärlden kanske jag är helt out of line, men tror ni det är möjligt att köpa jäst från ett av dessa bryggerier och frakta hem till Sverige utan att den dör? Jag har ca 2,5h körning till flygplatsen där, och 2h i Sverige. Gissar att det går runt 8-9timmar att ta sig hem beroende på anslutningar etc.
Leker med tanken att desinficera en termos för frakten hem. Såg också att humlegården har något slags preparat för jästförvaring i kylskåp, som jag inte vet vad det är eller hur det fungerar.
Mycket tacksam för feedback på detta.
Eftersom jag är ny i bryggvärlden kanske jag är helt out of line, men tror ni det är möjligt att köpa jäst från ett av dessa bryggerier och frakta hem till Sverige utan att den dör? Jag har ca 2,5h körning till flygplatsen där, och 2h i Sverige. Gissar att det går runt 8-9timmar att ta sig hem beroende på anslutningar etc.
Leker med tanken att desinficera en termos för frakten hem. Såg också att humlegården har något slags preparat för jästförvaring i kylskåp, som jag inte vet vad det är eller hur det fungerar.
Mycket tacksam för feedback på detta.
Re: Importera jäst från microbryggeri
Problemet blir väl att ta ombord termosen på planet, den måste du nog checka in. I övrigt bör det inte vara några problem tycker jag!
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Att checka in den vore väl nästan bättre temperatur-mässigt t.om.? Får för mig att det är kallare där nere i bagaget.
Den där produkten man kan köpa på Humle, någon som vet vad det är eller hur det funkar?
Den där produkten man kan köpa på Humle, någon som vet vad det är eller hur det funkar?
Det borde funka, men fråga på bryggeriet vilken jäst det är de använder. Chansen att Humlegården har den i sitt sortiment är rätt stor.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Det borde inte vara någon skillnad mot att köpa jäst på nätet och få det hemskickat i paket (ingen flygresa förståss). Kan man inte hämta ut det samma dag som det
kommer till utlämningsstället så tar ju frakten längre tid än om du tar hem det själv från England.
Anders
kommer till utlämningsstället så tar ju frakten längre tid än om du tar hem det själv från England.
Anders
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
För att förtydliga, det som skulle göra det intressant vore om de återanvänder sin jäst, och den anpassat sig efter deras ölproduktion. Jag leker alltså med tanken att köpa jästslurry från dem.
Eftersom jag är novis vet jag inte exakt hur stor skillnad det kan vara på en slurry från ett bryggeri och jäst du köper i handeln, men det låter i alla fall som att det är ganska stor skillnad i de två böcker jag läst?
För mig är det sentimentalt om inte annat. =)
Eftersom jag är novis vet jag inte exakt hur stor skillnad det kan vara på en slurry från ett bryggeri och jäst du köper i handeln, men det låter i alla fall som att det är ganska stor skillnad i de två böcker jag läst?
För mig är det sentimentalt om inte annat. =)
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Håller med dig, skulle tycka att det vore intressant även om de sa att de återanvände us-05(!).
F.ö. så brukar jag märka skillnad på vissa jäststammar efter ett par bryggningar, oftast till det bättre.
F.ö. så brukar jag märka skillnad på vissa jäststammar efter ett par bryggningar, oftast till det bättre.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Det borde ju räcka med en liten mängd som du odlar upp stegvis hemma. Och inte tusan dör väl jäst så enkelt och fort? Jag tror gott den skulle klara hemresan.
Skulle rekommendera att bara ta hem en liten mängd och sedan odla upp mer hemma igen. Skördad jästslurry är mättad i cellerna med kolsyra. Tryckfallet i planet kommer få den att svälla rejält och det blir rätt slabbigt om den sväller utanför kärlet. Ett trycksäkert kärl är förstås en lämplig lösning, men kan bli mycket farligt med en större jästmängd som blir aktiv av t.ex. värme och stegrar trycket snabbt. Ett litet, tätt, och inte så fyllt kärl är alltså lämpligast. 50 cl PET-flaskor för kolsyrad dryck är ett utmärkt val. Häll ut drycken (den är redan tillräckligt "bryggeri-renlig" ingen annan rengöring behövs) och fyll till ca 1/5 med slurry. Kläm flaskan något, och dra åt korken. Vira ihop den med ett par andra kylda dryckesflaskor (öl kanske
) och placera bland kläderna i mitten på resväskan (kommer hålla kylan länge). Ta fram så snart som möjligt och lossa korken igen (jästen gillar inte att ligga i övertryck, även om den själv orsakat det).
/CalleT
/CalleT
Går det inte att bara odla en förkultur på en av bryggeriernas färdiga öl? en ca 2-4cl.
Eller är all "original" jäst borta?
Och om inte ölen finns på systembolagets beställningssortiment, kan man inte använda beställningsblanketten då?
Och om inte ölen finns på systembolagets beställningssortiment, kan man inte använda beställningsblanketten då?
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Det ena bryggeriet säljer inget på flaska, det är bara på tap på lokala pubar eller på "bag-in-box" direkt av bryggeriet. Det andra bryggeriet ska jag jag undersöka om det finns någon jäst att norpa.t1ger1 skrev:Går det inte att bara odla en förkultur på en av bryggeriernas färdiga öl? en ca 2-4cl.
För att det ska finnas jäst att odla upp på gissar jag att det måste finnas en bottensats?
Behöver inte finnas bottensats, gjorde förkultur en blå chimay, ingen bottensats där.Grindcrusher skrev:Det ena bryggeriet säljer inget på flaska, det är bara på tap på lokala pubar eller på "bag-in-box" direkt av bryggeriet. Det andra bryggeriet ska jag jag undersöka om det finns någon jäst att norpa.
För att det ska finnas jäst att odla upp på gissar jag att det måste finnas en bottensats?
Dock får den inte vara ex pastoriserad. Om ölen är primad med jästen den är jäst med så är det inga problem.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Åh! Men hur samlar man in en jäst som inte syns? Gör förkultur och häller i lite öl rätt upp och ned?t1ger1 skrev:Behöver inte finnas bottensats, gjorde förkultur en blå chimay, ingen bottensats där.
Dock får den inte vara ex pastoriserad. Om ölen är primad med jästen den är jäst med så är det inga problem.
Drick ölen spara 2-4cl i botten av flaskan. koka vörten som vanligt när du gör förkultur. Kyl vörten till ca 20C. häll i vörten i flaskan som du har förberett.Grindcrusher skrev:
Åh! Men hur samlar man in en jäst som inte syns? Gör förkultur och häller i lite öl rätt upp och ned?
Skaka om, sätt på en jäsrör med kork som passar flaskan. låt stå. efter 1-3 dygn är det i full gång. Förkulturen kan stå utan problem 1-2 veckor innan användning.
Jag gjorde det med en chimay blå. Bara för att jästen inte har fällt ut, gör inte att den inte finns
ett exempel hur man kan göra
http://homebrewmanual.com/harvesting-ye ... m-bottles/