Tomrum i mäskkärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tomrum i mäskkärl

Inlägg av jästkultur »

Jag har nyligen börjat använda ett nytt mäskkärl som klarar betydligt större volymer än vad jag normalt behöver. Nu märker jag att det ger mig problem med att temperaturen rasar när jag lyfter på locket (för en infusion t.ex). Min misstanke är att det stora tomrummet i kärlet (50-70% av volymen är tomrum) fyllt med ånga/hetluft ger en betydande energiförlust när ångan försvinner. Någon som kan bekräfta min teori?

Jag funderar på att fylla tomrummet med något (t.ex frigolit) - men jag har lite svårt att komma fram till något som inte är i vägen (omrörning, infusioner) och som är lätt att rengöra. Förslag?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Tomrum i mäskkärl

Inlägg av Foodhead 1 »

Lakar du? I så fall är ju en tanke att skippa det och i stället mäska med hela vattenmängden.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Tomrum i mäskkärl

Inlägg av ScrotzaN »

En bit frigolit är nog det absolut bästa. Men varför skaffade du ett större kärl om du ändå inte utnyttjar det?

http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Tomrum i mäskkärl

Inlägg av jästkultur »

Foodhead 1 skrev:Lakar du? I så fall är ju en tanke att skippa det och i stället mäska med hela vattenmängden.
Värt att fundera på, absolut. Jag vill dock helst undvika det för att kunna använda mäsktjocklek som en parameter för att styra förjäsbarhet och för att kunna använda flera infusioner.
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

ScrotzaN skrev:Men varför skaffade du ett större kärl om du ändå inte utnyttjar det?
I korthet för att jag inte trodde att det skulle skada. Jag vill helst också köra en variant på "no-sparge" (kallar vi det "ingen lakning"?) där jag mäskar med normala volymer för att sedan fylla upp till hela kokvolymen vid utmäskning. Det är en praktisk process om man begränsar sig till två kärl som jag har gjort - kokkärlet innehåller mitt varmvatten och blir tomt precis när det är dags att fylla det med vört.

Sedan är det ju inte dumt att kunna göra en full volym öl för mitt jäskärl även när jag ska göra en imperial stout, även om jag oftast dricker sådant som är svagare.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Menar du att du mäskar med normal mängd vatten o sedan häller i allt vatten du behöver för att få kokvolym o sen tappar av?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Vad brukar du få för utbyte?
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

ScrotzaN skrev:Menar du att du mäskar med normal mängd vatten o sedan häller i allt vatten du behöver för att få kokvolym o sen tappar av?
Exakt så. Försöker anpassa temperaturen på vattnet jag häller i så att jag når 76 grader men det är ju knappast en kritisk del av processen. Den här processen är ny för mig, men jag hamnade på 73% utbyte nu senast och det är egentligen ungefär där jag hoppas på att hamna (baserat på råden från bl.a. Jamil Zainasheff att sikta på 70% utbyte eftersom det ska ge bättre smak). Överlag försöker jag nu skapa en snabb och repeterbar bryggprocess där jag får så få överraskningar som möjligt under bryggdagen - på bekostnad av lite extra malt och humle.
Skriv svar