Extraktbryggning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Extraktbryggning
Jag har hittat ett recept som verkar spännande som har proportionerna 2kg flytande maltextrakt och 7 liter vatten i koket och sedan påfyllning upp till 10 liter i jäshinken.
Vi vill ha en större sats så jag vill dubbla allt vilket jag förstått inte är några problem. Det som ställer till det är att vår gryta inte rymmer mer än c:a 10 liter utan att koka över så jag undrar om man kan koka starkare vört och sen späda.
Funkar det att ta 4kg malt och 6 liter vatten eller blir inte effekten av humlen likadan då?
Nästa inköp är en ordentlig gryta men det hinns inte med innan helgen. En 25 liters från Biltema känns ganska prisvärt.
Vi vill ha en större sats så jag vill dubbla allt vilket jag förstått inte är några problem. Det som ställer till det är att vår gryta inte rymmer mer än c:a 10 liter utan att koka över så jag undrar om man kan koka starkare vört och sen späda.
Funkar det att ta 4kg malt och 6 liter vatten eller blir inte effekten av humlen likadan då?
Nästa inköp är en ordentlig gryta men det hinns inte med innan helgen. En 25 liters från Biltema känns ganska prisvärt.
Re: Sv: Extraktbryggning
Det går bra, men korrigera mängden humle för ökad SG i koket. Använd lite matte-magi på tinseth formeln för att veta hur mycket .
Re: Extraktbryggning
Försent att beställa mer humle idag. Jag önskar att det fanns en butik att gå till i Stockholm.
Jag la in mitt recept i beersmith. Det är första gången jag använder programmet och jag är total nybörjare inom bryggning så det skall bli intressant att se hur det går.
Blir det här drickbart?
Name Type #
16.00 l Skarpnäck Water 1
4.00 kg Bavarian Pilsner maltextrakt (16.0 EBC) Grain 2
50.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 60 min Hops 3
10.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 15 min Hops 4
20.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 1 min Hops 5
1 pkgs SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast 6
20.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Dry Hop 5 days
Jag la in mitt recept i beersmith. Det är första gången jag använder programmet och jag är total nybörjare inom bryggning så det skall bli intressant att se hur det går.
Blir det här drickbart?
Name Type #
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

PGW på Söder har nog humle. Vilka sorter och hyr färsk den är vet jag dock inte.joh-ande skrev:Jag önskar att det fanns en butik att gå till i Stockholm.
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Vad får du för ibu i Beersmith? Om humlet inte är nyskördat kan du behöva mer än receptet anger. Det går att räkna ut men bör räcka att du håller dig i överkant för öltypen i Beersmith. Lite överkurs att räkna ut. Kanske 40-50 ibu kan vara lagom. Blir inte för beskt om humlet är färskt men inte för mesigt om det hunnit tappa lite i kraft. Vilken årgång är det på humlet?
Se till att mäta vörtstyrkan med hydrometer /oechslemätare medan du späder ut med vatten så det blir rätt styrka, inte späder ut för mkt etc. Tänk på att mätresultat måste korrigeras för temperatur. Finns kalkylator i Beersmith.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Se till att mäta vörtstyrkan med hydrometer /oechslemätare medan du späder ut med vatten så det blir rätt styrka, inte späder ut för mkt etc. Tänk på att mätresultat måste korrigeras för temperatur. Finns kalkylator i Beersmith.
Knepigt det här. Jag som trodde det skulle vara enkelt med extraktbryggning 
Beersmith säger IBU 32,8. Är det så lågt att det inte blir gott?
Jag vet inte vad det är för årgång på humlen. Det är pellets och jag skall hämta ut paketet på posten ikväll eller imorgon förmiddag.
PGW hade jag ingen koll på. De har ju butik på söder och har 30 sorters humle. Det ligger på vägen hem så jag kan alltid slinka in och köpa mer.
Jag hade bara tänkt följa receptet och fylla på så mycket vatten som jag matat in i receptet. Det sitter ju en fin gradering på hinken. Det kanske var lite naivt.
Det blir väl till att mäta som du säger.
Beersmith säger IBU 32,8. Är det så lågt att det inte blir gott?
Jag vet inte vad det är för årgång på humlen. Det är pellets och jag skall hämta ut paketet på posten ikväll eller imorgon förmiddag.
PGW hade jag ingen koll på. De har ju butik på söder och har 30 sorters humle. Det ligger på vägen hem så jag kan alltid slinka in och köpa mer.
Jag hade bara tänkt följa receptet och fylla på så mycket vatten som jag matat in i receptet. Det sitter ju en fin gradering på hinken. Det kanske var lite naivt.
Det ser ju nästan ut som mitt första extraktrecept.joh-ande skrev:Blir det här drickbart?
Name Type #
Det blev väldigt bra! Min batch var bara på 10 liter så jag hade lite andra mängder humle.
Jag kollade var jag hittade receptet och det är ditt recept från början 
Det blev en liten sväng till PGW och inköp av mer humle så jag kan ändra lite om jag vill.
Farligt med en butik 5 minuter från jobbet. Det kan bli dyrt i längden
Det blev en liten sväng till PGW och inköp av mer humle så jag kan ändra lite om jag vill.
Farligt med en butik 5 minuter från jobbet. Det kan bli dyrt i längden
Det var kul att höra!joh-ande skrev:Jag kollade var jag hittade receptet och det är ditt recept från början
Hoppas det ger mersmak.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Fast _så_ himla noggrant är det ju faktiskt inte. Det blir lite starkare/svagare och lite mer/mindre beskt. Finlir kan du vänta med, om det inte lockar just nu. (Det kommer det att göra längre fram, var så säker.) Men ett hydrometerprov på den spädda vörten tycker jag i alla fall att du ska ta.joh-ande skrev:Jag hade bara tänkt följa receptet och fylla på så mycket vatten som jag matat in i receptet. Det sitter ju en fin gradering på hinken. Det kanske var lite naivt.
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Det viktigaste är att du kommer igång. Det blir oftast gott. Beersmith är kankse överkurs men om du ändå höll på att påta med det och frågar om receptet är det ju inte mycket extra knepigt att justera ibu. Jag skulle nog sikta på 40. Det blir ofta lite mindre beskt än man räknat med. Kolla vörtstyrkan med hydrometer skall du absolut göra. Det är inte överkurs. Det är grundläggande kunskap.
Ska jag krångla till det ännu mer? Jag skulle gärna koka på den slutliga vörtstyrkan. För att sedan tilsätta resterande extrakt i slutet av koket eller i hinken. Jag tänker mig några fördelar och vill gärna bli rättad om jag har fel.
1. Det är lättare att få ut alfasyra ur humlen om vörten inte är så söt. (Tror jag.)
2. Mindre risk att sockret karamelliaeras till ojäsbara sockerarter.
3. Kallt extrakt hjälper till med kylning på slutet.
1. Det är lättare att få ut alfasyra ur humlen om vörten inte är så söt. (Tror jag.)
2. Mindre risk att sockret karamelliaeras till ojäsbara sockerarter.
3. Kallt extrakt hjälper till med kylning på slutet.
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Pengan, jag brygger helmalt så ingen expert på extrakt. Det finns dock en hel del trådar och gajder om extrakt på forumet. Av det lilla jag förstår bör man koka allt extrakt för att undvika infektioner men man behöver inte koka med allt extrakt hela tiden. Man har i det mesta de sista 10-20 minuterna eller liknande. Läs gärna på och återkom.
Skickat från min GT-P7320 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-P7320 via Tapatalk 2
Jag skulle ha hållit mig till vad min utrustning klarar av. Annars som nån säger så kan du koka med en svagare vörtstyrka för att få större utbyte av Humlen o sedan tillsätta resten av extraktet i slutet på koket. Det är ju bara dumt att kompensera med mer humle när du inte behöver.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Munton hävdar att deras DME är sterilt. De LME som levereras i konservburk kan man anta är sterilt. Weyermanns plastdunkar kan jag inte uttala mig om. Men jag tror inte de riskerar infektioner under lagring och transport. Trots detta kan jag hålla med om att det givetvis är säkrare att koka extraktet en liten stund.