Skaka hinken eller inte?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mattiaswinbladh
Satsbryggare
Satsbryggare

Skaka hinken eller inte?

Inlägg av mattiaswinbladh »

Hej på er!

Håller på med min första sats, som är en helmaltsbryggning av typen IPA. Jag är inne på tredje veckan nu, och ska tappa på nationaldagen hade jag tänkt. Receptet har jag fått från boken Brygg Öl av Henok Fentie och Karl Grandin.

Jag har följt receptet så slaviskt jag kunde, men mäsktempen blev för låg, vilket förmodligen är orsaken till att OG hamnade på ett något lägre värde än receptet angav, samt att jag hade missat att jag inte hade något havregryn hemma så det ersattes med mer malt. Detta lär ju endast resultera i lägre alkoholhalt antar jag? Åtgärdas nästa gång med högre vattentemp, men det var ju första gången så...

Har som sagt låtit den jäsa i 1,5 vecka enligt instruktion och sedan slängt i torrhumlen på primären, varpå den skall stå i 1,5 vecka till. Nu har det som sagt gått snart 2,5 veckor och det bubblar fortfarande, dock ganska sällan, kanske en gång per minut? Jag inbillar mig att det började bubbla lite mer efter torrhumlingen också. Jag tyckte jag var extremt försiktig när jag öppnade hinken, jag besprutade lock och större delen av hinken med StarSan-lösning (även händerna fick sig en dusch) så jag tycker inte att infektion borde ha introducerats då i alla fall.

Men det jag undrar är egentligen; borde jag ha skakat hinken med jämna mellanrum under jäsningen för att jästens kontakt med ölen skall maximeras? Jag har låtit hinken stå väldigt still och ifred. Är detta galet?

// Matte
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Skaka hinken eller inte?

Inlägg av VsX »

Det var bra att du lät bli att skaka hinken. Även om jäsningen kanske blir snabbare så oxideras ölet när du slår i luft i det, vilket kan ge väldigt otrevliga smakbidrag (kartong etc). Som regel, låt bli att syresätta ölet till så stor grad som det går efter att du syresatt precis efter du tillsatt jästen.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

nej det är inte galet, du kan skaka men om det jäser på som det ska ser jag ingen anledning,

Att det börjar bubbla efter torrhumling är normalt. Det finns kolsyra i ölet och när du dumpar i humle så agiterar det kolsyran som frigörs. Inte konstigare än så. Även förhöjd temp gör att vätskan(ölet) inte kan hålla lika mycket gas så det frigörs kolsyra.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
mattiaswinbladh
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av mattiaswinbladh »

Tack för svaren, de gör mig mycket lugnare. Jag ser fram emot att få ta ett första smakprov på torsdag. Blir det bra lär jag ju sätta min andra sats strax därpå. Problemet blir bara att få tag i flaskor till allt detta öl som kommer att produceras framöver... ;)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Skaka hinken eller inte?

Inlägg av Bee »

Om du inte vill panta ut flaskor från närmaste butik så säljer dom på både humlegården och maltmagnus.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

När jäsningen har dragit igång är det olämpligt att ruska om jäshinken, just p.g.a. syresättning som påpekats ovan.

För extremt högflockulerande jäststammar (exempelvis Fullers-jästen) kan man behöva röra upp jästen från botten för att den inte ska lägga sig innan den är klar. Då rör man lämpligen om försiktigt med en hålslev för att virvla upp bottensatsen, iakttagande högsta renlighet förstås.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Men va? Varifrån skulle det syret komma?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

bjolu340 skrev:Men va? Varifrån skulle det syret komma?
Under den aktiva jäsningen drivs förvisso allt syre bort med koldioxiden, det har du helt rätt i.

Men efter att jäsningen börjar avta, och om man exempelvis öppnar på locket för att glutta lite, läcker det in lite syre. I det läget är det nog dumt att ruska om hinken.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Absolut!

Jag tycker att en enkel regel är att locket ligger på från pitch till tappning. Det är bättre att vänta en vecka extra så kan man vara säker på att det är utjäst. En tappkran är ju bra med.

Torrhumling är naturligtvis en annan grej men å andra sidan undrar jag om någon skulle få för sig att ruska en hink som man håller på och torrhumlar? Toppskördning av jästen likaledes.. Men när jäsningnen kröjsar så är nog inte det lilla syretillskottet något problem och försvinner nog snabbt.

Så vad var min poäng? Om man ser till att inte ha in något syre i jäskärlet så har jag fått igång jäsningar som har avstannat genom att höja temperaturen och skaka dem ordentligt. Det är ett effektivt verktyg.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag gungar om mina hinkar försiktigt när jag torrhumlar direkt i för att humlen ska byta plats och vätas upp lite bättre. Dock försöker jag ha lite kvar på FG för jästen att jobba på så man undviker större risk för oxidation och gungar inte hinken förrän nästa dag. Tror inte jag märkt några negativa effekter av detta sätt ännu.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Om man snurrar innehållet i hinken lite försiktigt med stängt lock så är det ingen fara. Det har jag gjort flera gånger och har inte behövt dricka kartong. Förutsatt att det jäst ett tag så att koldioxiden har tryckt ut syret.
Skriv svar