för hög mäsktemperatur 72-74, funkar?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
för hög mäsktemperatur 72-74, funkar?
Hej!
Jag mätte mäsktemperaturen innan jag satt på locket o virade runt en tjock filt, 68-69 grader.
Efter 1,5 timmars mäskning mätte jag igen o temperaturen visade lite olika,... 72-74 kan vi säga.
mätte OG innan jag kastade in torrjästen safe us-05. OG=1060.
Vad säger ni, blir det öl iaf? vad är gränsvärdet för mäsktemperaturen för att lyckas tillverka öl? 74-75 grader?
Hur mkt tror ni det skulle kunna jäsa ner till? 1030? 1020?
vore trevligt om det jäste ner till minst 1030.... jäser i 20 grader...
Jag mätte mäsktemperaturen innan jag satt på locket o virade runt en tjock filt, 68-69 grader.
Efter 1,5 timmars mäskning mätte jag igen o temperaturen visade lite olika,... 72-74 kan vi säga.
mätte OG innan jag kastade in torrjästen safe us-05. OG=1060.
Vad säger ni, blir det öl iaf? vad är gränsvärdet för mäsktemperaturen för att lyckas tillverka öl? 74-75 grader?
Hur mkt tror ni det skulle kunna jäsa ner till? 1030? 1020?
vore trevligt om det jäste ner till minst 1030.... jäser i 20 grader...
Re: Sv: för hög mäsktemperatur 72-74, funkar?
Jag lyckades med nått liknande en gång? Jäste ner till 1016, så tycker inte du skall kasta det iaf!
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Re: för hög mäsktemperatur 72-74, funkar?
Kommer bli lite mer fyllighet och lite mindre alkohol än vad du avsett, och eventuellt aningen sötare. Inga problem.
Hejekstedt skrev:Kommer bli lite mer fyllighet och lite mindre alkohol än vad du avsett, och eventuellt aningen sötare. Inga problem.
"Inga problem", är du säker på det? 72 c det kan jag köpa, men 74 c, det vete fan, det är ju bara 4 grader från utmäskningstemp. att det blir aningen sötare, inga problem. Ok det är bra om så är fallet.
Bo
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Det verkar juh som om mäsken varit väldigt ojämn i värmefördelningen så jag tror inte heller att det blir några problem av 2 anledningar, dels tvärdör inte enzymerna så fort man går över deras kurva och dels sker konverteringen ganska snabbt.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jag har mäskat vid 74 C (av misstag då det visade sig att min termometer visade 4 C för lite) och det gick utmärkt. Det blev ganska dålig utjäsning förstås men gott öl blev det. Nu låg ju temperaturen vid 72-74 så även med marginal för lite mätfel tror jag mig kunna säga att det kommer bli ett vettigt resultat.bohumle skrev:
Hej
"Inga problem", är du säker på det? 72 c det kan jag köpa, men 74 c, det vete fan, det är ju bara 4 grader från utmäskningstemp. att det blir aningen sötare, inga problem. Ok det är bra om så är fallet.
Bo
Vi får se helt enkelt.
återkommer om 2 veckor med svar på jäsning.
återkommer om 2 veckor med svar på jäsning.
HEJ!
Det jäste ner till ca 1020.
Frågan är om det verkligen blir sötare än vanligt, som många tror,. för jag har använt mindre krystallmallt än vad jag brukar. endast 150 g av totalt 4,7 kg. annan smakmalt jag använt är 150 g vetemalt o 100 g special B.
återkommer med smaken om 3-4 veckor!
Det jäste ner till ca 1020.
Frågan är om det verkligen blir sötare än vanligt, som många tror,. för jag har använt mindre krystallmallt än vad jag brukar. endast 150 g av totalt 4,7 kg. annan smakmalt jag använt är 150 g vetemalt o 100 g special B.
återkommer med smaken om 3-4 veckor!