Hej,
Jag lyckas verkligen glömma lite saker nu och då.. Den här gången slängde jag i ett sockerlag innan jag hann med att ta ett FG. Är det någon som vet om det går att räkna ut hur mycket sockerlaget påverkat gravity? Jag gjorde ett sockerlag på 2 dl vatten och 64 gram strösocker. Min batch var på ungefär 9,5 liter (veteöl).
Skulle vara kul att veta om detta går att göra eller inte.
Glömde ta FG - räkna baklänges?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Glömde ta FG - räkna baklänges?
2,5 pinnar ungefär.
Tack för svaret!
Får man fråga hur du räknar ut det?
Får man fråga hur du räknar ut det?
- Weinkeller
- Maltrostare

Gjorde ett överslag 2,7g socker brukar ge ungefär en grad oechsle i 1l vätska. (64/9,7)/2,7. Mer exakt behöver man inte räkna då mätfelet garanterat är större.
.. eller tvärtom om man vill - strösocker brukar räknas som 390 Öschlegrader / kg. Då får du av 64 g (390/1000)*64 ÖG av bidraget. Dela det med antalet liter så får du hur mycket ditt mätvärde ska justeras.
Tvärtom var väl fel ord kanske.
Tvärtom var väl fel ord kanske.
Tack ska ni ha! Alltid kul att lära sig mer. Då kan jag konstatera att bägge mina två första öl mer eller mindre slutade jäsa efter 7 dagar. När jag kollade efter 14 dagar hade jag ingen förändring mot tidigare SG.