[FEEDBACK] Recepthjälp, London Pride klon
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
[FEEDBACK] Recepthjälp, London Pride klon
Hej! Jag ska brygga min första allgrain i helgen. Börjar med en klon på London Pride, efter ett recept i en av mina böcker (Brewing beers like those you buy).
När jag knappar in receptet i BeerSmith får jag en IBU på 65.5, när jag knappar in det i PrewPal får jag en IBU på 54. Båda dessa värden känns ca 20 IBU för högt? Eller har jag fel?
Här kommer en summering av receptet (20l) :
3,6kg Pale ale Malt
0,25kg Crystal
5ml Irish Moss
250g Demerara Sugar
30g Fuggles (snabela) 90 minuter
60g Goldings (snabela) 90 minuter
15g Goldings (snabela) 15minuter
10g Goldings (snabela) torrhumling
Jäst, Gelatine och demerara sugar för jäsning och priming.
Jag har fortfarande inte lyckats lista ut varför de flesta kokar i 60 minuter och vissa i 90. Vad är skillnaden?
Är inte 65IBU väldigt högt för en bitter av den här typen?
När jag knappar in receptet i BeerSmith får jag en IBU på 65.5, när jag knappar in det i PrewPal får jag en IBU på 54. Båda dessa värden känns ca 20 IBU för högt? Eller har jag fel?
Här kommer en summering av receptet (20l) :
3,6kg Pale ale Malt
0,25kg Crystal
5ml Irish Moss
250g Demerara Sugar
30g Fuggles (snabela) 90 minuter
60g Goldings (snabela) 90 minuter
15g Goldings (snabela) 15minuter
10g Goldings (snabela) torrhumling
Jäst, Gelatine och demerara sugar för jäsning och priming.
Jag har fortfarande inte lyckats lista ut varför de flesta kokar i 60 minuter och vissa i 90. Vad är skillnaden?
Är inte 65IBU väldigt högt för en bitter av den här typen?
Re: Sv: Recepthjälp, London Pride klon
Är det Rager eller Tinseth formeln du använder? Det är en rätt stor skillnad mellan dessa. Dessutom så är isomeriseringen av alfasyror tidsberoende så om man kokar längre får man mer beska, (IBU).
Beroende på basmalt kan man behöva koka längre för att få ur DMS ur vörten då kör man 90 minuter. Det är främst pilsnermalt detta gäller, men det finns bryggare här som är betydligt bättre på att förklara detta så jag överlåter det till dom.
Beroende på basmalt kan man behöva koka längre för att få ur DMS ur vörten då kör man 90 minuter. Det är främst pilsnermalt detta gäller, men det finns bryggare här som är betydligt bättre på att förklara detta så jag överlåter det till dom.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Recepthjälp, London Pride klon
Det har jag ingen aning om, jag har bara knappat in receptet i Beersmith och satt Special/Best/Premium Bitter som referens. Där ligger bitterheten rätt rejält över normalt för typen. Jag har också tittat på andra klon-recept på samma öl i BeerSmith databasen och de ligger på en IBU runt 40.
Beskan i London Pride ligger troligen strax under 40IBU (skulle tippa på runt 36-38)
Att koka humlet i 90 minuter ger inte mycket mer än 60 minuter.
Däremot kanske man vill koka i 30 minuter först för att få mer karamellisering och maillard reaktioner.
Klon-recept innehåller rätt ofta socker av någon anledning.
Enligt Fuller´s så innehåller inte deras öl en massa socker.
Ofta är det ett knep att få mer utjäst öl än med 100% malt.
Fuggles är inte en humlesort som Fuller´s använder heller i ESB o London Pride.
Target, Challenger och East Kent Golding är de som brukar sägas vara det som ingår.
Att koka humlet i 90 minuter ger inte mycket mer än 60 minuter.
Däremot kanske man vill koka i 30 minuter först för att få mer karamellisering och maillard reaktioner.
Klon-recept innehåller rätt ofta socker av någon anledning.
Enligt Fuller´s så innehåller inte deras öl en massa socker.
Ofta är det ett knep att få mer utjäst öl än med 100% malt.
Fuggles är inte en humlesort som Fuller´s använder heller i ESB o London Pride.
Target, Challenger och East Kent Golding är de som brukar sägas vara det som ingår.
Härliga tider, strålande tider 
Re: Sv: Recepthjälp, London Pride klon
Ok, BeerSmith har Rager Som default, gå in i inställningarna för bitterness och sätt den till Tinseth så sjunker värdet.
Precis som i statistiken så kan man inte alltid lita på siffrorna...
Precis som i statistiken så kan man inte alltid lita på siffrorna...
Brew Your Own har ett klonrecept på Fullers Pride där IBU ligger på 33, tror det stämmer bättre med verkligheten, men jag tror som Kenneth att den sista humlegivan är EKG.
Fuller’s London Pride clone
(5 gallons/19 L, all-grain)
OG = 1.048 FG = 1.012
IBU = 33 SRM = 14
ABV = 4.7%
This recipe is for the bottled version of London Pride. In the UK, London Pride is brewed to 4.1% ABV for cask and keg. In North America, the keg version available is the same strength as the bottled 4.7% ABV.
Ingredients
9.0 lbs. (4.1 kg) Muntons pale ale malt
14 oz. (0.40 kg) crystal malt (75 °L)
5.83 AAU Target hops (60 min)
(0.53 oz./15 g of 11% alpha acids)
2.63 AAU Challenger hops (15 min)
(0.35 oz./9.9 g of 7.5% alpha acids)
2.98 AAU Northdown hops (15 min)
(0.35 oz./9.9 g of 8.5% alpha acids)
Wyeast 1968 (London ESB) or White Labs WLP002
(English Ale) yeast
Step by Step
Mash at 149 °F (65 °C) for 60 minutes. Boil for 60 minutes adding Target for the full boil. With 15 minutes left in the boil, add Challenger and Northdown hops. Cool wort, transfer to fermenter and pitch yeast. Ferment at 68 °F (20 °C).
Fuller’s London Pride clone
(5 gallons/19 L, all-grain)
OG = 1.048 FG = 1.012
IBU = 33 SRM = 14
ABV = 4.7%
This recipe is for the bottled version of London Pride. In the UK, London Pride is brewed to 4.1% ABV for cask and keg. In North America, the keg version available is the same strength as the bottled 4.7% ABV.
Ingredients
9.0 lbs. (4.1 kg) Muntons pale ale malt
14 oz. (0.40 kg) crystal malt (75 °L)
5.83 AAU Target hops (60 min)
(0.53 oz./15 g of 11% alpha acids)
2.63 AAU Challenger hops (15 min)
(0.35 oz./9.9 g of 7.5% alpha acids)
2.98 AAU Northdown hops (15 min)
(0.35 oz./9.9 g of 8.5% alpha acids)
Wyeast 1968 (London ESB) or White Labs WLP002
(English Ale) yeast
Step by Step
Mash at 149 °F (65 °C) for 60 minutes. Boil for 60 minutes adding Target for the full boil. With 15 minutes left in the boil, add Challenger and Northdown hops. Cool wort, transfer to fermenter and pitch yeast. Ferment at 68 °F (20 °C).
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Här är en bra sida om London Pride
http://byo.com/stories/issue/item/2318- ... -of-london
http://byo.com/stories/issue/item/2318- ... -of-london
Härliga tider, strålande tider 
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Tack för all feedback! Uppskattade verkligen länken Kenneth - mycket fin läsning.
Det verkar ju inte bättre än att mitt recept är mer eller mindre korrupt. Eftersom jag beställt hem exakt vad mitt recept innehöll så kan jag inte göra mycket annat än att brygga på i helgen. Det kanske inte blir en London Pride, men kanske ändå något drickbart?
Det verkar ju inte bättre än att mitt recept är mer eller mindre korrupt. Eftersom jag beställt hem exakt vad mitt recept innehöll så kan jag inte göra mycket annat än att brygga på i helgen. Det kanske inte blir en London Pride, men kanske ändå något drickbart?
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

Hej. Mitt 1a inlägg men skrotat runt lite här som oreggad.som 1a bryggning tänkte jag köra på receptet som Jonas la in här ovan. Har dock bara en 20l gryta. Kan någon hjälpa mig att skala om till dom förutsättningarna?
Som sagt,1a bryggningen så tar gärna emot lite extra tips också
har förstått att liter angivelserna i recepten anger vad man får ut efter kokning. Hur ska jag då tänka med en mindre gryta/ hur mkt vatten tränger 1kg malt bort?
Som sagt,1a bryggningen så tar gärna emot lite extra tips också
Rent generellt är klonrecept högst opålitliga och verkar bygga på "reverse engineering" snarare än på information från bryggeriet. I bästa fall har den som skrivit receptet gissat bra, men jag har exempelvis sett ett klonrecept på Westmalle tripel med karamellmalt och (sic!) Chimayjäst.Grindcrusher skrev:Tack för all feedback! Uppskattade verkligen länken Kenneth - mycket fin läsning.
Senast redigerad av ekstedt den lördag 2013-05-18 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Testade receptet som Jonas la upp för någon månad sedan, har inte jämfört den mot en riktig London Pride ännu men jag tyckar att den vart god. Tyvärr hade jag ingen Northdown humle så jag körde med extra Challenger istället.