Skulle behöva svar gällande jäst!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
saltsjöputte
Nybryggare
Nybryggare

Skulle behöva svar gällande jäst!

Inlägg av saltsjöputte »

Ska försöka mig på första BIAB bryggning och göra en veteöl.

Jag vill göra en 10liter batch för jag gillar små batcher framför stora då jag inte dricker så ofta och därför inte vill få ölen att bli gammal, plus att jag tycker det är roligare att göra oftare så här i början.

Det jag undrar är:

Jag har köpt 1 kg Vetemalt, 1 kg puffad vetemalt samt 1 kg kornmalt, samt en humle som personen i affären rekommenderade för veteöl, 100 g av detta.

Till detta tänkte jag använda mig av German Wheat veteöljäst (Brewer's Choice 3333 Activator) eller Safbrew WB-06 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Med torrjästet förstår jag att jag antagligen ska ta hälften av jästen eftersom hela innehållet är till för 20-30 liter.

Men med den flytande gör det saken svårare känner jag.

1. Kan jag göra en batch på 10 liter med den mängd malt jag har?
2.Hur mäter jag upp mängden flytande jäst till den mängd batch jag tänkt ha?

Jag mätte upp med hjälp av en kalkylator för jäst (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html)
Men den säger "Vials or packs needed without starter: 0.8"

Without starter förstår jag inte vad den menar, men 0.8 är ju inte så stor skillnad? Trodde den skulle säga t ex 0.5 vilket borde vara hälften om t ex ett rör/förpackning flytande är till för 20-30 liter så borde ju hälften även där vara ett halvt rör/förpackning.

Men den säger 0.8?

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Skulle behöva svar gällande jäst!

Inlägg av Foodhead 1 »

Räkna med att alltid använda hela paket jäst, tycker jag. 0,5 paket torrjäst avrundat uppåt blir ett paket. 0,8 paket blötjäst avrundat uppåt blir ett paket. Enkelt, va? :)
saltsjöputte
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av saltsjöputte »

Ja när du skriver det så, så vart det enkelt :) tack!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Skulle behöva svar gällande jäst!

Inlägg av ScrotzaN »

Beroende på om du bara strör i jästen lr återfuktar den blir det stor skillnad också. Strör du bara i den kan du räkna med att 50% av alla celler dör i vilket fall så då är det som att tillsätta en halv påse.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

"Starter" innebär att du gör en förkultur på jästen dvs låter jästen föröka sig i en mindre mängd vört (OG 1,035-1,040) några dagar innan du pitchar den.
Skriv svar