[FEEDBACK] Brygga Omnipllos IPA Russian Roulette

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bandito
Nybryggare
Nybryggare

[FEEDBACK] Brygga Omnipllos IPA Russian Roulette

Inlägg av Bandito »

Hej, har 5 helmaltsbryggningar bakom mig och har nu inhandlat Omnipllos bok "brygga öl". Någon fler här kanske :) ?
Min fråga gäller receptet för IPA:n Russian Roulette där det står det att man, utöver pilsnermalt och cara pils eller cara blonde, ska tillsätta havregryn. Är det vanligt havregryn som menas och vilken funktion fyller det? Boken förklarar inte det men är mycket bra i övrigt!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Brygga Omnipllos IPA Russian Roulette

Inlägg av ekstedt »

Bandito skrev:Hej, har 5 helmaltsbryggningar bakom mig och har nu inhandlat Omnipllos bok "brygga öl". Någon fler här kanske :) ?
Min fråga gäller receptet för IPA:n Russian Roulette där det står det att man, utöver pilsnermalt och cara pils eller cara blonde, ska tillsätta havregryn. Är det vanligt havregryn som menas och vilken funktion fyller det? Boken förklarar inte det men är mycket bra i övrigt!
Helt riktigt, vanligt havregryn kan man använda i mäskningen med upp till 10 %, därefter kan man börja få problem med lakningen.

Bidrar med en viss fyllighet och munkänsla samt aromer av - ja havre helt enkelt.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Precis. Samma sak med veteflingor (finns att köpa i en del matvaruaffärer, jag köper mina på citygross), går att tillsätta för att få lite kraftigare skum upp till ungefär 5% av maltnotan utan att det påverkar smaken.
Bandito
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Bandito »

Perfekt! Tack så mycket för bra svar!
Skriv svar