Min fråga gäller receptet för IPA:n Russian Roulette där det står det att man, utöver pilsnermalt och cara pils eller cara blonde, ska tillsätta havregryn. Är det vanligt havregryn som menas och vilken funktion fyller det? Boken förklarar inte det men är mycket bra i övrigt!
[FEEDBACK] Brygga Omnipllos IPA Russian Roulette
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
[FEEDBACK] Brygga Omnipllos IPA Russian Roulette
Hej, har 5 helmaltsbryggningar bakom mig och har nu inhandlat Omnipllos bok "brygga öl". Någon fler här kanske
?
Min fråga gäller receptet för IPA:n Russian Roulette där det står det att man, utöver pilsnermalt och cara pils eller cara blonde, ska tillsätta havregryn. Är det vanligt havregryn som menas och vilken funktion fyller det? Boken förklarar inte det men är mycket bra i övrigt!
Re: Brygga Omnipllos IPA Russian Roulette
Helt riktigt, vanligt havregryn kan man använda i mäskningen med upp till 10 %, därefter kan man börja få problem med lakningen.Bandito skrev:Hej, har 5 helmaltsbryggningar bakom mig och har nu inhandlat Omnipllos bok "brygga öl". Någon fler här kanske?
Bidrar med en viss fyllighet och munkänsla samt aromer av - ja havre helt enkelt.
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
Precis. Samma sak med veteflingor (finns att köpa i en del matvaruaffärer, jag köper mina på citygross), går att tillsätta för att få lite kraftigare skum upp till ungefär 5% av maltnotan utan att det påverkar smaken.
Perfekt! Tack så mycket för bra svar!