Kul- eller bajonettfattning på corneliusfat?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
mathiasbrorson
- Helmaltsbryggare

Kul- eller bajonettfattning på corneliusfat?
Nu ska jag investera i Corneliusfat. Vad ska jag ha? Kul- eller bajonettfattning? För- och nackdelar? Spelar det någon roll?
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Kul- eller bajonettfattning på corneliusfat?
Kulkoppling. Inte för att jag ser någon fördel, men det är absolut vanligast idag. Bra att hålla sig till en standard det finns marknad för.
(VHS vs BETAmax)
(VHS vs BETAmax)
Re: Sv: Kul- eller bajonettfattning på corneliusfat?
Kulkoppling kan du snurra 360°
Det kan jag iaf göra med mina bajonettkopplingar också. Personligen tycker jag bajonett är lite enklare att använda, men det spelar egentligen ingen större roll.Bee skrev:Kulkoppling kan du snurra 360°
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Med kulkoppling kan du göra fel.Bee skrev:Kulkoppling kan du snurra 360°
My hope is hops
Ok, bra att veta. Har inget bajonett fat själv.VsX skrev:Det kan jag iaf göra med mina bajonettkopplingar också. Personligen tycker jag bajonett är lite enklare att använda, men det spelar egentligen ingen större roll.Bee skrev:Kulkoppling kan du snurra 360°
Det värsta är väl om man som jag har hälften av varje..
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
En modell till standardöl och en till suröl.
Har man en modernare kyl med 5km tjock isolering och A++++++++++++ är det kanske bäst att satsa på NC då dessa är aningen mer högsmala än CC.
Annars känns pin/bajonett som en säkrare modell (kör jag själv med) Så även om de är utrotningshotade nu, förmodligen för att folk ville ha dem och inte NC
Kan du få tag på dem skulle jag inte tvekat. Kopplingar mellan kranar och grejer som dina vänner använder går att lösa med ex JG-kopplingar.
Har man en modernare kyl med 5km tjock isolering och A++++++++++++ är det kanske bäst att satsa på NC då dessa är aningen mer högsmala än CC.
Annars känns pin/bajonett som en säkrare modell (kör jag själv med) Så även om de är utrotningshotade nu, förmodligen för att folk ville ha dem och inte NC