Koktid vid mäskning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Koktid vid mäskning

Inlägg av pbodenhem »

Hej,

Jag är en helt nykläckt bryggare som gett mig på en delmäskningsbryggning i form av lilla köksbryggeriets American Brown Ale(http://www.koksbryggeriet.se/products/b ... ts-4-liter)
Intresset för bryggning har funnits en längre tid och nu fick jag äntligen tummen ur.
När jag följde köksbryggeriets recept(https://www.dropbox.com/sh/17640z79t3yh ... er_NYA.pdf) blev jag väldigt förvånad över koktiderna.

Mäskningen utfördes endast på 15min
2. MÄSKNING
• Värm 13 dl vatten i en kastrull till 70 grader.
• Häll i den krossade malten och ställ av kastrullen från plattan. Rör om då och då.
• Ha locket på så att värmen behålls och inta går ner för mycket. Man kan även vira en handduk runt kastrullen för att behålla värmen.
• När 15 minuter har gått är det dags att laka.

Så även humlekoket
• Sätt spisplattan på max och låt vörten koka upp. När allt kokar häller du i humlen.
Häll försiktigt, det finns risk att det kokar över om kastrullen är liten.
• Sänk värmen och låt småputtra i 15 minuter.

Hur kan detta komma sig?

Sen regerade jag även på att mäskningen endast skulle göras på 13dl vatten för därefter toppas upp till 4l när väl maltextrakten skulle blandas, varför då?

Nu har jag redan börjat planera nästa bryggning, denna gång utan köksbryggeriet, en beställning av ingredienser skickades igår.

Tack på förhand

Mvh,
Peter
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Koktid vid mäskning

Inlägg av Lindh »

Det är ju egentligen ingen mäskning du gör utan en stöpning. Du får relativ lite socker från malten du stöper men mycket smak. Anledningen till att du inte stöper/mäskar med hela kokvolymen är att mäsken då skulle bli så tunn att du riskerar att pH sjunker mycket och ger kärva tannin-smaker. Merparten av dina jäsbara sockerhalter kommer från ditt spraytorkade maltexktrakt.
Jag har gjort en test motsvarande lilla köksbryggeriets metod och tycker att det blev riktigt bra. Snabb metod som är enkel men kanske inte så billig per liter med spraymalten. Det finns lite bilder och recept på min blogg om du är nyfiken: http://www.gustavlindh.com/blog

Bild
Lakning genom sil ner till kastrullen...
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Tack för svaret.

Så t.ex. att ha ett humlekok i 60min för att laborera runt med olika arom/smak-tider är inte rekommenderat när man kör med maltextrakt?

Dvs. att ha kvar dessa 15min för stöpningen men att förlänga vörtkoket från 15min till 60min för att få möjlighet att labba runt mer.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Vill du ha hög beska o därför koka i en timme kan du med lilla köksbryggeriets utrustning bara öka humlen en del o koka en kvart ändå. 60 min kok med dina små volymer kommer ge väldigt lite (och starkt) öl. På vilket sätt vill du labba?
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Okej. Jag är intresserad av att laborera med olika humletyper under olika tider i ett kok, 60min,40min,20min,10min för att på så sätt påverka smak och doft, det känns inte som att man har den möjligheten vid ett 15min kok?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

15-minuterskoket är antagligen anpassat så att det ska ge "lagom" beska om du följer receptet. Om du vill laborera skulle jag kunna tänka mig att du förlänger koktiden lite grann (5-15 minuter), och på så vis får ut mer beska ur första humlegivan. Då kan du minska den lite och pytsa i återstoden mot slutet av koket. (Det där går förstås att räkna på.)

Om humlegivor tvista förstås de lärde, men de flesta verkar vara ganska överens om att sena givor ger mer aromeffekt. Att laborera kring 60-40-30 minuter ger nog nästan bara mer eller mindre beska.
Skriv svar