Vid bryggning av en Pale Ale igår hamnade OG långt över förväntan.
Första gången jag bryggde med BIAB och bryggde en liten volym på 5 liter i jäskrukan.
Jag använde mig av 1 kg Pale Alemalt samt 0,1 kg ambermalt.
Detta mäskades i 67° under 60 minuter och avslutades med 15 minuter i 75°. Säcken lades sedan att droppa av ovanför grytan medans det kokade upp för att till sist pressas ur.
Det uppmätta värdet blev innan den gick i jästunnan 1.060 när jag hade förväntat mig 1.048.
Betyder detta en mäskeffektivitet på hela 95%? (!)
Hjälp mig reda ut begreppen och vad jag bör förvänta mig.
Hög mäskeffektivitet
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Hög mäskeffektivitet
Felet ligger nog i att du ska ta SG innan koket (samt räkna på volymen innan koket). Och om jag inte tänker helt fel borde ditt SG legat på ca 1051 innan koket förutsatt att du förlorade 85 % av volymen under en timmes kok. Rätta mig om jag har fel.
Felet ligger ofta i att man måste mäta volym och SG väldigt noggrant.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Med BIAB skulle jag förvänta mig en effektivitet på 70-75% i normala fall (utan maxibiab, dvs spola igenom maltpåsen vid sidan av i en hink med mer vätska).
Det går att räkna ut effektivitet för hand men jag låter Beersmith göra det åt mig. Effektiviteten mäts före kok med ett SG och kokvolym. I jäshinken är det ett par faktorer som gör att det blir lite missvisande tycker jag. Styrkan på koket och om du har mycket humle som suger upp vätska samt och du gör en whirlpool (kraftig virvel efter kylning) och då skippar druvet. Kan ge flera liter mindre volym i hinken men samma styrka och faktiskt mängd öl. Men åsikterna går isär om det här vet jag. En del skiljet på mäskeffektivitet och brygghuseffektivitet (som är mängd ner i hink). Temperaturen vid mätning är en variabel till man får vara noggrann med, några c för mycket och du hamnar tokigt.
Det går att räkna ut effektivitet för hand men jag låter Beersmith göra det åt mig. Effektiviteten mäts före kok med ett SG och kokvolym. I jäshinken är det ett par faktorer som gör att det blir lite missvisande tycker jag. Styrkan på koket och om du har mycket humle som suger upp vätska samt och du gör en whirlpool (kraftig virvel efter kylning) och då skippar druvet. Kan ge flera liter mindre volym i hinken men samma styrka och faktiskt mängd öl. Men åsikterna går isär om det här vet jag. En del skiljet på mäskeffektivitet och brygghuseffektivitet (som är mängd ner i hink). Temperaturen vid mätning är en variabel till man får vara noggrann med, några c för mycket och du hamnar tokigt.