SM 2013 - Förbättringsförslag inför kommande år
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

SM 2013 - Förbättringsförslag inför kommande år
Hejsan
LIksom för ett knappt år sedan är årets SM över. Med det i färskt minne tänkte jag att vi liksom
förra året kunde ha en tråd med feedback och förbättringsförslag. Förra årets tråd ligger här:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=2&t=7179 om ngn vill kolla på vad som sades då.
Se det som glada tips för dem som kommer att ordna SM 2014 för att vi alla skall få ett ännu
bättre SM.
Så är det ngt som kan bli bättre? Eller ngt bra som man skall komma ihåg att inte glömma bort till
nästa gång?
LIksom för ett knappt år sedan är årets SM över. Med det i färskt minne tänkte jag att vi liksom
förra året kunde ha en tråd med feedback och förbättringsförslag. Förra årets tråd ligger här:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=2&t=7179 om ngn vill kolla på vad som sades då.
Se det som glada tips för dem som kommer att ordna SM 2014 för att vi alla skall få ett ännu
bättre SM.
Så är det ngt som kan bli bättre? Eller ngt bra som man skall komma ihåg att inte glömma bort till
nästa gång?
My hope is hops
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: SM 2013 - Förbättringsförslag inför kommande år
Två saker slog mig i år:
1. Saknades enkel tillgång till dricksvatten bland borden.
2. Information om att t.ex. det var 15 minuter kvar innan inlämning av röster. Ljudsystem som klarar av att sprida något sådant i hela lokalen. Höll själv på att missa att lämna in mina röster...
1. Saknades enkel tillgång till dricksvatten bland borden.
2. Information om att t.ex. det var 15 minuter kvar innan inlämning av röster. Ljudsystem som klarar av att sprida något sådant i hela lokalen. Höll själv på att missa att lämna in mina röster...
1. Förköp för samtliga gäster, inte bara medlemmarna.
2. Ett fungerande PA-system.
3. Snabbare distribution av protokollen från domartävlingen.
2. Ett fungerande PA-system.
3. Snabbare distribution av protokollen från domartävlingen.
/PeO
Fler möjligheter till glas-skölj.
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Re: Sv: SM 2013 - Förbättringsförslag inför kommande år
+1 på det.angr skrev:Fler möjligheter till glas-skölj.
Bättre skyltning då ölen inte är grupperade i klasser eller nummerordning i lokalen.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Och en sak som var bra och bör behållas: tillgång till riktig mat och fika!
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Och en sak som var bra och bör behållas: tillgång till riktig mat och fika!
Bättre skyltning till lokalen.
Dessutom borde man hitta en bättre modell för prisutdelningen, så att medaljörer hör/vet att de vunnit.
En stor lokal blir inte lika bullrig/sorlig.
Vattenautomater behövs.
Röstlapparna på programmet får inte vara på baksidan av öl-listan, så att då man röstar förlorar informationen om dessa öl.
/ Örjan Berglund, Uppsala
Dessutom borde man hitta en bättre modell för prisutdelningen, så att medaljörer hör/vet att de vunnit.
En stor lokal blir inte lika bullrig/sorlig.
Vattenautomater behövs.
Röstlapparna på programmet får inte vara på baksidan av öl-listan, så att då man röstar förlorar informationen om dessa öl.
/ Örjan Berglund, Uppsala
Det finns inget dåligt väder, bara för lite sprit
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Överlag tyckte jag det blev ett riktigt lyckat SM. Stort plus för att det fanns gott om bord och jag hörde mycket gott om matserveringen. Sen fanns det gott om toaletter vilket var skönt, jag behövde aldrig köa när jag skulle på toa. Skönt också att man kunde gå ut och lufta sig. På Enköpings öppna för ett par år sedan hade de också möjligheten, men då hade de ställt upp staket så att man kunde ta med sig glasen ut.
Några grejer att tänka på tills nästa år:
- Sätt röstsedlarna så att inte öllistan försvinner.
- Gärna ge möjligheten att rösta på guld, silver och brons snarare än bara en öl. (hörde att det var brist på personer som kunde räkna röster så inte mycket att göra åt).
- Nu var det gott om bord, men det blev istället trångt mellan borden och en stor del av folket var koncentrerat till vänstra sidan och det var svårt att ta sig mellan bordsraderna. Tidigare år har det varit luftigare. Så det kan vara läge att fundera på hur borden placeras. Det skulle varit bra med luckor mellan borden i mitten av rummet så att man slipper ta omvägar för att byta rad.
- Bättre skyltning till lokalen. Jag kanske gick dit för tidigt, men jag såg bara en skylt på vägen. ... eller så gick jag bara fel väg (gick vägen förbi Eskilstuna ölkultur).
- Antingen sprida ut fler vattenstationer, eller placera sköljstationen mer i mitten av lokalen. Jag såg att vissa utställare hade vattenkaraffer, ett bra initiativ tycker jag. Ska tänka på det nästa gång.
Tack för ett bra arrangerat SM.
Några grejer att tänka på tills nästa år:
- Sätt röstsedlarna så att inte öllistan försvinner.
- Gärna ge möjligheten att rösta på guld, silver och brons snarare än bara en öl. (hörde att det var brist på personer som kunde räkna röster så inte mycket att göra åt).
- Nu var det gott om bord, men det blev istället trångt mellan borden och en stor del av folket var koncentrerat till vänstra sidan och det var svårt att ta sig mellan bordsraderna. Tidigare år har det varit luftigare. Så det kan vara läge att fundera på hur borden placeras. Det skulle varit bra med luckor mellan borden i mitten av rummet så att man slipper ta omvägar för att byta rad.
- Bättre skyltning till lokalen. Jag kanske gick dit för tidigt, men jag såg bara en skylt på vägen. ... eller så gick jag bara fel väg (gick vägen förbi Eskilstuna ölkultur).
- Antingen sprida ut fler vattenstationer, eller placera sköljstationen mer i mitten av lokalen. Jag såg att vissa utställare hade vattenkaraffer, ett bra initiativ tycker jag. Ska tänka på det nästa gång.
Tack för ett bra arrangerat SM.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se