Klantade mig..

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
johanhag
Satsbryggare
Satsbryggare

Klantade mig..

Inlägg av johanhag »

Bryggde en Apa nu igår och allt gick bra fram till sista momentet.. Jag glömde hälla ur Star-San blandningen ur jäskärlet (ungefär 2 liter) innan jag hällde på vörten (ca 8 liter)! Väldigt irriterande klantigt :) Är det bara att hälla ut nu eller tror ni det går att få till någon sorts lättöl? OG var 1.025.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Klantade mig..

Inlägg av VsX »

Det låter inte särskilt nyttigt att dricka desinficeringsmedel. Jag skulle hälla ut det.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Klantade mig..

Inlägg av Bee »

Starsan är no-rinse, det blir till näring för jästen. Ölet kanske inte blir lika gott som det borde blivit, men det är nog inte farligt att dricka. Ska googla lite...
Edit:Aj fan, såg nu att det var 20% av vörten... Jaja då kanske det är lika bra att göra om.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Starsan är ju väldigt surt så även om eventuella skadliga ämnen neutraliseras så borde det ha blivit extremt lågt pH. I vanliga fall brukar jag rekommendera att ha tålamod och vänta med att kassera ölet men i det här fallet skulle jag inte chansa med hälsan.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Starsan är ju väldigt surt så även om eventuella skadliga ämnen neutraliseras så borde det ha blivit extremt lågt pH. I vanliga fall brukar jag rekommendera att ha tålamod och vänta med att kassera ölet men i det här fallet skulle jag inte chansa med hälsan.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag sägar pitcha och pröva. Det värsta som händer är att du får dumpa batchen om två veckor i stället. Det finns ett avsnitt av Sunday session med star sans grundare som tar upp precis detta scenario.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
johanhag
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av johanhag »

Tack för alla svar! Haha lyssnade på den Sunday sessionen rätt kul att "expertbryggare" kan göra såna här misstag med! Har ändå slängt i jäst så ska nog låta den jäsa också då, kommer nog bli en jävligt sur öl :P Men det var bara min andra batch så man lär väl sig av sina misstag!
Skriv svar