Etiketter - Synpunkter, tips och idéer!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Etiketter - Synpunkter, tips och idéer!
Hittar ingen tråd där man kan lägga upp sina etiketter för synpunkter, tips och idéer...
Sitter och försöker komma på en logo till mitt lilla projekt i källaren. Jag bor i ett gammalt posthus, så det kändes naturligt att brygga vidare på det temat.
Tacksam för synpunkter!
Sitter och försöker komma på en logo till mitt lilla projekt i källaren. Jag bor i ett gammalt posthus, så det kändes naturligt att brygga vidare på det temat.
Tacksam för synpunkter!
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Etiketter - Synpunkter, tips och idéer!
Jag tycker du lyckats fånga "dåtiden" bra.
Saken är den att logtypen tar upp större den av etiketten, vilket lämnar väldigt lite plats för variationer, men det kanske inte är syftet.
Själv brygger jag olika öl hela tiden och skulle inte tycka att "titel(mitt öl)" "batch(#)" skulle avspegla ölet i helhet och därför inte värt besväret.
Kanske därför jag aldrig orkat hålla på med grafik till etiketter och dyl utan bara skriver på kapsylen vilket öl det är.
Måste iaf säga att det är trevligare med etiketter än utan.
Saken är den att logtypen tar upp större den av etiketten, vilket lämnar väldigt lite plats för variationer, men det kanske inte är syftet.
Själv brygger jag olika öl hela tiden och skulle inte tycka att "titel(mitt öl)" "batch(#)" skulle avspegla ölet i helhet och därför inte värt besväret.
Kanske därför jag aldrig orkat hålla på med grafik till etiketter och dyl utan bara skriver på kapsylen vilket öl det är.
Måste iaf säga att det är trevligare med etiketter än utan.
Snygg! Den är har ganska stort höjd/bredd-förhållande så jag tror den kommer behöva en ganska "hög" flaska för att komma till sin rätt.
Ska jag anmärka på något så är det:
1. Anglicismen "batch" känns helt fel på den här etiketten.
2. Det är lite oklart vad datumet syftar på, bryggdatum eller tappdatum?
Ska jag anmärka på något så är det:
1. Anglicismen "batch" känns helt fel på den här etiketten.
2. Det är lite oklart vad datumet syftar på, bryggdatum eller tappdatum?
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Tack för synpunkterna!
Kommer att byta batch till bryggd - tack!
Behållet tappdatum, alltid skoj att lagra några lite längre för att se hur det mognar.
Jag kommer att behålla ursprungstanken med att behålla logon för att bara ändra rubriken... Ljust öl, mörkt öl, Jul öl m.m
Har inget större intresse att hitta på några utsvävningar när det gäller exklusiva egennamn på öl som bara är öl... Givetvis har jag dokumenterat innehållet i varje bryggd, men jag vill inte ge de som dricker ölen en hint om vad som finns i flaskan innan de smakat...
Hoppas att fler väljer möjligheten att få synpunkter på sina etiketter.
Tack!
Kommer att byta batch till bryggd - tack!
Behållet tappdatum, alltid skoj att lagra några lite längre för att se hur det mognar.
Jag kommer att behålla ursprungstanken med att behålla logon för att bara ändra rubriken... Ljust öl, mörkt öl, Jul öl m.m
Har inget större intresse att hitta på några utsvävningar när det gäller exklusiva egennamn på öl som bara är öl... Givetvis har jag dokumenterat innehållet i varje bryggd, men jag vill inte ge de som dricker ölen en hint om vad som finns i flaskan innan de smakat...
Hoppas att fler väljer möjligheten att få synpunkter på sina etiketter.
Tack!
Kloka tankar! Tänk bara på att substantivet "brygd" stavas med ett g.
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Tack, ett systemfel som återupprepas hela tiden... 
Här är de etiketter jag gjort hittills. Synpunkter är alltid välkomna! 
http://s13.postimg.org/uzyjarfs5/etiketter.jpg
http://s13.postimg.org/uzyjarfs5/etiketter.jpg
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Kvällen har ägnats åt att etikettera vårt försök till Rochefort-klon... Rockford!
förra länken fungerar tydligen bara när den själv vill så här kommer en som fungerar alltid
http://livingdeadbrewery.se/temp_files/ ... ketter.jpg
http://livingdeadbrewery.se/temp_files/ ... ketter.jpg
Vad använder ni för etiketter/papper?
Har provat själv med vanligt kopieringspapper + papperslim, men vore roligt att få det lite snyggare. (fast fortfarande skall det vara lätt att få bort etiketten.. )
Har provat själv med vanligt kopieringspapper + papperslim, men vore roligt att få det lite snyggare. (fast fortfarande skall det vara lätt att få bort etiketten.. )
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Mjölk är ett alldeles ypperligt lim! Etiketterna sitter fast ordentligt och lossnar lätt när de blöts upp.
Re: Sv: Etiketter - Synpunkter, tips och idéer!
Hur är det om dom lagras i lätt fuktig omgivning. Lossnar dom av sig själv eller håller mjölken kvar bra?
Mini, lätt, mellan eller standardmjölk är dom olika bra?
Mini, lätt, mellan eller standardmjölk är dom olika bra?
- Weinkeller
- Maltrostare

MJölk har jag kört med förut men övergått till vanligt tapetklister, tycker det fungerar bättre i alla miljöer. Mjölk kan mögla i fuktig miljö och de kan även lossna ibland beroende på vilket papper som använts.
jag kör gammalt hederligt limstift 
Jag ha använt både limstift och mjölk. Men har nu använder jag tapetklister, fäster lika bra dom limstift, men är grymt mycket enklare att stryka på flaskan/etiketten.