Tappa från fat till flaska i rumstemp

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tappa från fat till flaska i rumstemp

Inlägg av tompaa »

Hej på er,

Går och funderar på om jag ska investera i en fatanläggning. Det enda är att jag inte har någon plats att kyla ett 18L Corneliusfat. Är det värt att lägga pengarna på ett 9L fat? Det får väl plats i kylen med lite meckande?

Jag vill investera i anläggningen för att slippa mecket med att rengöra 50-70 st flaskor vid varje batch. Jag vill kunna fylla fatet, kolsyresätta det och sedan tappa upp kanske 6-12 flaskor och använda resten vid ett annat tillfälle.

Jag har tänkt bygga en hemmagjord mottrycksfyllare med ett plaströr, gummipropp och picknick-kran från fatet. Det jag undrar är egentligen om det går att tappa på flaska från fatet när det är i rumstemperatur eller om det blir skum av allt öl som kommer ut?

/Tom
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Tappa från fat till flaska i rumstemp

Inlägg av Benkaftw »

Har själv tappat de senaste batcherna på flaska ifrån fat i rumstemperatur. Ska dock nämna att jag haft lite lägre kolsyrehalt i just de batcherna också, så för högre kolsyrade öl ska jag låta det vara osagt och lämna över till någon med mer erfarenhet.

Angående storlek på 9L corneliusfat så borde man väl kunna skicka ett mail och fråga t.ex. Humlegården vad det är för storlek på faten, de brukar vara mer än villiga att hjälpa till. Men sen är väl priset nästan i klass med det på ett 18L också...
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tompaa »

Vad använder du för att tappa ölen? Har du en beer Gun eller använder du metoden jag nämnde i första inlägget?

/Tom
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Tappa från fat till flaska i rumstemp

Inlägg av Bee »

Jag tappar rumstempererat från fat till flaska med Ghetto Blastern, det funkar utmärkt. Även med öl som har 3 volymer kolsyra. Iofs så är det 16-18°C i källaren där faten står när dom inte är i kylen.
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tompaa »

Okej, kanske värt att testa då att köpa in.
Vart har du fått tag i pluggen till röret?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Tappa från fat till flaska i rumstemp

Inlägg av Bee »

Humlegården, silikonpropp Konisk 22/17mm
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare