Design av elektriskt nanobryggeri 100 liter
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Design av elektriskt nanobryggeri 100 liter
Låter väldigt intressant det med. Rengöringen och sterilisering hoppas jag till större delen kunna sköta med CIP (Clean In Place). Men självklart blir vissa moment manuella här med. Så som utrensning av maltbädden och rengöring av filter.
Vad har du kollat på för typ av utrustning och styrsystem?
Vad har du kollat på för typ av utrustning och styrsystem?
Jag har inte bestämt mig för något styr system än men jag har en jobbar kompis på el-avd. som ska hjälpa mig med detta.
Ett CIP-system låter vettigt, det ska vid nog ha, det underlättar diskandet rejält.
Ett CIP-system låter vettigt, det ska vid nog ha, det underlättar diskandet rejält.
Okej men det låter ju bra. Jag måste få tag i någon som förstår sig på automation ordentligt också för att bolla mina idéer med. Ja ett CIP-system känns nödvändigt för att slippa diska som en idiot efter varje bryggning.
Vad har du tänkt för typ av bryggeri då? HERMS, RIMS etc?
Vad har du tänkt för typ av bryggeri då? HERMS, RIMS etc?
Jag har tänkt att bygga precis som din ritning, men jag kör budget varianten, vi är ett par stycken som bygger å samlar på oss prylar som behövs, vi har inte kommit så långt än, nu bygger vi på tankarna när vi får lite tid över, men vi hoppas på att kunna brygga med det i år.
-
Hellstomper
- Delmäskare

Spännande!
Jag håller själv på och fixar ihop ett minibryggverk till jobbet och designar det för att så gott som möjligt simulera vårt fullstora bryggverk på 1000l med mantel för ånga.
Istället för whirlpool hade jag tänkt att använda ett rörfilter, ungefär som det där, men med en filterduk från ett kiselguhrfilter monterad inuti. Hålstorleken är väl 60-70 mikrometer om jag inte minns helt fel.
Med för stora hål finns risken att det följer med för mycket elände.
Jag håller själv på och fixar ihop ett minibryggverk till jobbet och designar det för att så gott som möjligt simulera vårt fullstora bryggverk på 1000l med mantel för ånga.
Istället för whirlpool hade jag tänkt att använda ett rörfilter, ungefär som det där, men med en filterduk från ett kiselguhrfilter monterad inuti. Hålstorleken är väl 60-70 mikrometer om jag inte minns helt fel.
Intressant!Hellstomper skrev:Spännande!
Ångmantel är ju något jag hade föredragit framför el-uppvärmning men med ett bryggverk i den här skalan så blir det ju inte ekonomiskt försvarbart för min del. Tänker du designa minibryggverket för uppvärmning med ånga också?
Den amerikanska återförsäljaren av filtret jag lagt upp bild på har även gjort tester som finns redovisade på sajten. Om man önskar finare filtrering kan man köpa till en nätstrumpa, av finmaskigt rostfritt stål, att trä över filter-insastsen. Kanske kan vara något för dig/er?
Här kan du läsa mer om filtret http://www.brewershardware.com/FILTER1.html
-
Hellstomper
- Delmäskare

Ånga är finfint, men minibryggverket ska vara eldriven. Men jag designar det för att simulera en ångmantel. Jag har fobi för värmepatroner i direkt kontakt med vårt samt gasbrännare som bränner på kärlet.
Dags för en liten uppdatering.
Har fokuserat på att få fram utkast på HLT och MLT och så här ser det ut just nu.
Dock har jag efter helgens besök på "En öl- & whiskymässa" fått mig en funderare kring bryggeriets utformning. Pratade med svenska återförsäljaren av ZIP technologies bryggutrustning och han tyckte att jag borde skippa spiralen i HLT:n och helt förlita mig på MLT:ns isolering för bibehållning av temperatur vid mäskning. Han tyckte även att jag borde satsa på en omrörare i MLT:n (vilket jag själv funderat mycket på) och om jag inte skulle ha omrörare i kokkärlet tyckte han att jag borde satsa på en RIMS lösning med elpatron istället för att ha elpatronen direkt i kokkärlet. Därför ska jag försöka få ihop ett alternativt schema som kommer upp inom kort.
Kom gärna med kommentarer kring detta så jag får lite olika resonemang som beslutsunderlag.
Har fokuserat på att få fram utkast på HLT och MLT och så här ser det ut just nu.
Dock har jag efter helgens besök på "En öl- & whiskymässa" fått mig en funderare kring bryggeriets utformning. Pratade med svenska återförsäljaren av ZIP technologies bryggutrustning och han tyckte att jag borde skippa spiralen i HLT:n och helt förlita mig på MLT:ns isolering för bibehållning av temperatur vid mäskning. Han tyckte även att jag borde satsa på en omrörare i MLT:n (vilket jag själv funderat mycket på) och om jag inte skulle ha omrörare i kokkärlet tyckte han att jag borde satsa på en RIMS lösning med elpatron istället för att ha elpatronen direkt i kokkärlet. Därför ska jag försöka få ihop ett alternativt schema som kommer upp inom kort.
Kom gärna med kommentarer kring detta så jag får lite olika resonemang som beslutsunderlag.
Hej!
Om man inte ska ha någon värmekälla till MLT:n, hur ska man kunna höja templen vid utmäskningen?
Omrörare tycker jag låter bra, det ska vid nog ha.
Om man inte ska ha någon värmekälla till MLT:n, hur ska man kunna höja templen vid utmäskningen?
Omrörare tycker jag låter bra, det ska vid nog ha.
Rätta mig om jag har fel men temperaturhöjningen vid utmäskningen sker väl genom att jag sköljer (sparge) mäsken med vatten från HLT vid 75-77 grader. Eller bör det ske en temperaturhöjning vid återcirkuleringen av vörten också?
Ja en omrörare vore ju fint men frågan är bara om den ska bli topp- eller bottenmonterad. Vet inte heller vart man hittar en passande omrörare till kärl av den här storleken.
Ja en omrörare vore ju fint men frågan är bara om den ska bli topp- eller bottenmonterad. Vet inte heller vart man hittar en passande omrörare till kärl av den här storleken.
Jag är inte säker på vad som är rätt eller fel, innan jag gick kursen i vintras så lakade jag ur utan att göra en temperatur höjning, precis som du skriver, men på kursen fick vi lära oss att man ska göra en temp. höjning några minuter i slutet på mäskningen, innan man börjar recirkulera & starta lakningen.