Lakning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
tentonzilla
Nybryggare
Nybryggare

Lakning

Inlägg av tentonzilla »

Hej!

Första inlägg här. Nyligen infekterade med bryggarbuggen efter att har bryggt lite med min bror i Australien :)

Tänkte börja brygga själv nu under våren och har beställt allt som jag behöver (har haft hjälp med utrustning och recept osv från brorsan).

Men en fråga kommer jag tillbaka till varje gång jag läser om lakning... Varför gör man det? Min enda erfarenhet av bryggning hittills har varit BIAB med "single stage" jäsning. Från det jag läst om lakning, det verkar som BIAB är ganska mycket enklare och mindre krävande när det gäller utrustning också.

Tycks det vara en bättre alternativ än BIAB? Får man kanske lite högre effektivitet med lakning? Eller är det en smak-sak helt och hållet?

/nyfiken nybörjare
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Lakning

Inlägg av Jim [skutte] »

Det är en smaksak.

Rent teoretiskt så ska det vara högre effektivitet med flödeslakning samt "renare" vört men det stämmer bara i teorin.
Visst vörten är mycket klarare vid lakning än biab men slutprodukten blir lika bra.
(Effektivitets "Hypen" är överdriven, det är viktigare med en stabil effektivitet än en hög. För hög effektivitet är dessutom sämre för ölet enligt många.)

För mig handlar det om hur man vill att den "Hobbyn" som vi har ska se ut, det är trots allt något de flesta av oss gör för att det är kul. Jag gillar dels att processen är lång och komplicerad samt själva byggandet/pillandet med utrustningen. Jag känner att det är den stora delen av min hobby och inte att dricka en massa öl :D även om det är en trevlig bieffekt.

I sommar ska jag dock producera rätt stora mängder öl till en stor fest i höst så då kanske det blir en del BIAB bryggningar beroende på hur långt mitt nya bygge tar :D
Tror att det viktiga är att du börjar brygga helt själv och sedan kommer du känna vad det är du vill få ut av det hela.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
tentonzilla
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av tentonzilla »

Tack för svaret!

Jag håller med dig faktiskt, att det handlar i huvudsaken om att det är kul att brygga, inte för att man vill dricka sjuka mängder öl.

Skulle du kunna förklara "stabil" effektivitet? det var ett nytt koncept för mig :)
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Att du kan räkna på DIN effektivitet, säg att du vet att du brukar ha runt 70-75% effektivitet och du vill göra ett recept så kan du räkna ut hur mycket du behöver utan att hamna fel. Dessutom om du ska göra någon annans recept och de brukar ha 80% så kan du räkna om hur mycket du behöver för att inte hamna fel. Med stabil menar jag att du vet vad du får ut, varje gång.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
tentonzilla
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av tentonzilla »

Så enkelt var det! Tack för svaren Jim.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Det bästa är väl om du gör på samma sätt som din bror lärt dig om du gillar hans öl förstås? Tycker du inte att det fungerar av någon anledning så korrigera metoden efter vad du tror passar dig bättre. BIAB eller flödes/batch-lakning är bara olika sätt att nå samma mål, god öl. Jag kan inte avgöra hur en vört framställts och ser ingen skillnad i kvalitet mellan dessa metoder.
Skriv svar