Har precis köpt mig mitt första corneliusfat och en liten 300g sodastream-flaska men jag lyckas inte koppla ihop det hela. Jag begriper inte hur jag ska få flaskan att släppa på gasen.
Det är ju nån slags pinne i toppen på flaskan som jag antar ska tryckas ner för att gasen ska släppas ut men jag har ingenting som verkar kunna ordna det. Antingen saknar jag något eller så kopplar jag som ett tryffelsvin. Den lilla kranen på flaskans hals ska väl inte öppnas?
Här är en bild på vad jag har, hur ska jag sätta ihop det? Saknas det något?
http://imgur.com/NQ6Pm6L
Fatnybörjare, hur kopplar jag 300g sodastreampatron?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Fatnybörjare, hur kopplar jag 300g sodastreampatron?
Tog ett tag för mig att fatta första gången också.
I trapets adaptern finns det en skruv som ska skruvas ut lagom för just den flaskan. Titta i hålet i mitten på denna.

Att hitta "rätt" läge är ganska svårt så skruva ut den så den är lite kortare än packningen och börja där. Skruva fast trapetsadaptern på regulatorn. (När skruven väl är ute kan man skruva mha en tång tex.)
Skruva sedan på flaskan. ifall det inte blir något tryck skruva av och justera skruven lite och prova igen tills trycket kommer precis när flaskan är helt påskruvad. Kan vara läge att ha handskar på dig första gången.
I trapets adaptern finns det en skruv som ska skruvas ut lagom för just den flaskan. Titta i hålet i mitten på denna.

Att hitta "rätt" läge är ganska svårt så skruva ut den så den är lite kortare än packningen och börja där. Skruva fast trapetsadaptern på regulatorn. (När skruven väl är ute kan man skruva mha en tång tex.)
Skruva sedan på flaskan. ifall det inte blir något tryck skruva av och justera skruven lite och prova igen tills trycket kommer precis när flaskan är helt påskruvad. Kan vara läge att ha handskar på dig första gången.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Ah, tack ska du ha. Det satt visst nån liten skruv eller nåt där i.
- assistredo
- Maltrostare

Finns det verkligen gamla sodastreamflaskor (300g) med den nya trapetsgängan? Svårt att se på bilden men det skulle eventuellt kunna vara så men jag har inte hört talats om det. Om inte så är fallet så ska det inte vara en trapetsadapter utan en adapter för den gamla "vanliga" gängan. Adaptern på bilden kan dock vara den rätta - den gick ju tydligen att skruva på.
Björn Petersson
Vet ärligt talat inte vad gängan heter men jag har en nyare större patron jag har till en sodastreamare och det är inte samma gänga på dom.
Kan ju passa på att dra en följdfråga. Jag skulle rengöra fatet och då visade det sig att stigarröret som sitter under ölkranen var full med nån svart oljig sörja, någon som varit med om nåt sånt? Antar att det inte är meningen så jag har försökt skura ur det så gott jag kunnat. Det var ett nytt fat så det är inte nån gammal dricka som sitter i.
Kan ju passa på att dra en följdfråga. Jag skulle rengöra fatet och då visade det sig att stigarröret som sitter under ölkranen var full med nån svart oljig sörja, någon som varit med om nåt sånt? Antar att det inte är meningen så jag har försökt skura ur det så gott jag kunnat. Det var ett nytt fat så det är inte nån gammal dricka som sitter i.