Packning vid byte av tappkran
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Packning vid byte av tappkran
Jag har just skaffat en ersättningskran till den opraktiska kranen på biltemakastrullen. Är nu osäker på vilken sorts packning man bör använda för att räta med?
Dels pratar vi ju temperaturkrav, dels pratar vi om att man inte vill påverka vörten.
Kanske är detta ett icke-problem men efter att ha googlat runt i timtal blir jag duktigt osäker. Vad har ni som bytt kramar använt för att täta med?
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
Dels pratar vi ju temperaturkrav, dels pratar vi om att man inte vill påverka vörten.
Kanske är detta ett icke-problem men efter att ha googlat runt i timtal blir jag duktigt osäker. Vad har ni som bytt kramar använt för att täta med?
Re: Packning vid byte av tappkran
Om du ersätter med en kulventil (kran) i samma storlek (3/8) så kan du använda original packningen som sitter på Biltema kranen.
Re: Sv: Packning vid byte av tappkran
Sant och tack för feedback. Grejjen är bara den att jag gått upp i dimension så den lösningen funkar tyvärr inte ...Kresten skrev:Om du ersätter med en kulventil (kran) i samma storlek (3/8) så kan du använda original packningen som sitter på Biltema kranen.
Jag och en leverantör av o-ringar diskuterade och kollade i kattaloger idag, vid kom fram till att det går att använda alla o-ringar som han hade, (momentum).
tack för feedback ... men vilka material var det då ni tittade på/diskuterade?Kresten skrev:Jag och en leverantör av o-ringar diskuterade och kollade i kattaloger idag, vid kom fram till att det går att använda alla o-ringar som han hade, (momentum).
Hej! Jag har kopierat ihop 3st sidor ur tätningskatalogen från Teknikprodukter, där kan man se olika material & vad dom rekomenderar till öl.
Otroligt bra!! Tack,tack Kresten exakt den info jag jagat!!
Kresten skrev:Hej! Jag har kopierat ihop 3st sidor ur tätningskatalogen från Teknikprodukter, där kan man se olika material & vad dom rekomenderar till öl.
- vemsom
- Torrhumlare

Kopparpackning. Och sen dra åt ordentligt.
Så sitter kranen bra sen också. Inga plaster eller gummi du behöver oroa dig skall smälta eller läcka ämnen.
Så sitter kranen bra sen också. Inga plaster eller gummi du behöver oroa dig skall smälta eller läcka ämnen.