Hej alla kloka forumiter!
Jag har bryggt en Prime ministers pale ale, eller i alla fall ungefär en sådan. Använde Safale 05-jäst och eftersom den slutgiltiga mängden öl blev 10,5 liter använde körde jag i halva påsen (hela påsen räckte till 20-30 liter, om jag minns rätt). Det började bubbla i jäshinken efter en dag men slutade sedan efter cirka två dagar.
Vad har jag gjort för fel? Hur kan jag rädda situationen?
Tack för alla kloka svar!
Vänligen,
Micke
Slutat bubbla - vad göra?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Goblintroll
- Torrhumlare

Re: Slutat bubbla - vad göra?
US-05 är en supersnabb jäst. Troligtvis har den jäst klart redan. Ialla fall om du jäste varmt. Ta ett hydrometer prov och sen ett till dagen efter så ser du ifall jäsningen har avstannat. Låt hinken stå i en vecka så jästen för lägga sig ordentligt.
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Hej!
Ok, jag ska alltså inte tillsätta mer jäst? Kan det bli väldigt fel då?
Ok, jag ska alltså inte tillsätta mer jäst? Kan det bli väldigt fel då?
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Slutade som att jästen/skummet på ytan av ölet fallit och lämnat ett blank yta?
Om inte, låt jäste fortsätta göra sin grej.
Aktiv jäsning (med eller utan bubblor)

Avslutad jäsning, skummet har lagt sig, rester av det syns på kanterna av jäskärlet. Ser det ut på detta viset är det ett tecken på
att den jäst du tillsatt gjort vad den kunde i det skick och under de förutsättningar du gav den.
Men en jäsningen kan ändå fortsätta ett par dagar utan att det syns. Mät med hydrometer och kontrollera att FG ligger stabilt/fast på samma värde under 2-3 dagar innan du buteljerar ölet. Se också till att FG är inom spannet för öltypen. Mao. buteljera inte en ex. Pale Ale med ex. FG 1.032. Den är inte färdigjäst.
Om jästen gett upp i förtid:
Ibland räcker det med att försiktigt få upp jästen från bottnen av jäskärlet igen genom att vicka/gunga/skaka.
Hjälper inte det, placera jäskärlet på en varmare plats, dock inte vid ett element. Det blir för varmt.
Funkar inte det heller, försök att med/på malt få igång lite jäst utanför jäshinken. När denna lilla kulturen jäser som hårdast, tillsätt den i ölet som avstannat.
Alternativ nr.X om du har ett annat öl som jäser kan du sno jäsande vört eller jäst från ytan av denna.

Om inte, låt jäste fortsätta göra sin grej.
Aktiv jäsning (med eller utan bubblor)

Avslutad jäsning, skummet har lagt sig, rester av det syns på kanterna av jäskärlet. Ser det ut på detta viset är det ett tecken på
att den jäst du tillsatt gjort vad den kunde i det skick och under de förutsättningar du gav den.
Men en jäsningen kan ändå fortsätta ett par dagar utan att det syns. Mät med hydrometer och kontrollera att FG ligger stabilt/fast på samma värde under 2-3 dagar innan du buteljerar ölet. Se också till att FG är inom spannet för öltypen. Mao. buteljera inte en ex. Pale Ale med ex. FG 1.032. Den är inte färdigjäst.
Om jästen gett upp i förtid:
Ibland räcker det med att försiktigt få upp jästen från bottnen av jäskärlet igen genom att vicka/gunga/skaka.
Hjälper inte det, placera jäskärlet på en varmare plats, dock inte vid ett element. Det blir för varmt.
Funkar inte det heller, försök att med/på malt få igång lite jäst utanför jäshinken. När denna lilla kulturen jäser som hårdast, tillsätt den i ölet som avstannat.
Alternativ nr.X om du har ett annat öl som jäser kan du sno jäsande vört eller jäst från ytan av denna.

Stort tack för det utförliga svaret!
Det är knappt nåt skum i hinken, bara en liten grön rand som på den nedre bilden. Jäste alltså bara i två dagar. Jag skakar nu om och kollar om det bubblar till liv igen. Om inte så ska jag alltså blanda lite malt och jäst och hälla i? Kan jag då köra maltextrakt så att jag slipper göra om hela lakningsprocessen?
Hoppas verkligen att det kokar till liv igen!
Det är knappt nåt skum i hinken, bara en liten grön rand som på den nedre bilden. Jäste alltså bara i två dagar. Jag skakar nu om och kollar om det bubblar till liv igen. Om inte så ska jag alltså blanda lite malt och jäst och hälla i? Kan jag då köra maltextrakt så att jag slipper göra om hela lakningsprocessen?
Hoppas verkligen att det kokar till liv igen!
Först ska du mäta om du har uppnått en acceptabel utjäsning. (FG) Tid är ett dåligt mått på hur effektivt jästen har arbetat.