Förkultur på flytande jäst.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Förkultur på flytande jäst.

Inlägg av Kostir »

Glad påsk!!

Ska brygga för första gången på tors-fredag nånstans och det är en väl humlad APA som står för dörren (hoppas jag :wink: ) Men jag undrar över det här med förkultur.
jag har köpt flytande jäst Whitelabs California ale V WLP0051. Jästen såldes ut på maltmagnus och vad jag kunde läsa mig till så skulle det gå bra att göra en förkultur på den för att få tryck i den ändå! ( http://maltmagnus.se/jast?product_id=206 )
Kommer bli 24-25 liter i jäskärlet så jag undrar hur jag ska göra? verkar finnas många ideer om förkultur.. 2dl maltextrakt, 2 liter vatten, koka ihop, svalna och sen i med jästen kanske 3-4 dagar i förväg? Tycker en APA/IPA ska ligga upp mot eller lite över 6%, sett vissa recept när den vart runt 4,5-5% och det blir lite för tanigt för mig.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Förkultur på flytande jäst.

Inlägg av Fogsvans »

Självklart skall du sätta en förkultur om du känner för och har planerat för det ... men annars tycker jag att det varit otroligt smidigt att som nybörjare köra med torrgäst. Det är liksom nog många parametrar att hålla koll på ändå ;) Superenkelt och kvalitetsmässigt behöver det som jag förstått det inte vara något nerköp (överlämnar åt någon annan att faktiskt svåra på frågan ;)

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Förkultur på flytande jäst.

Inlägg av Jim [skutte] »

2 liters starter i 2 dagar räcker enligt whitelabs. Man ska tydligen inte köra för länge med startern fick jag höra i senaste Session på BN. 2 liter och 200g kör jag på , vet inte hur mycket 2 dl väger men det borde vara ganska nära.
Kan läsa på
http://www.whitelabs.com/beer/homebrew/starter-tips
Fel mått men ändå, att jenkarna aldrig lär sig haha
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Om den såldes ut på MM så är den säkerligen lite gammal också. Vilket innebär att den kan ta lite längre tid på sig att växa till sig. Så tre-fyra dagar tycker jag låter rimligt. Vad noga med att syresätta vörten ordentligt innebär du tillsätter jästen. Jag har kört i 2st PET flaskor med en liter i varje som jag efter att ha tillsatt jästen skakat i en hel kväll.
//Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Gjorde förkultur igår kväll vid 8 tiden kanske, 1,3 liter och 130 gram ljust maltextrakt fick koka ihop. kylde vörten till 22 grader nånstans och skakade som satan, hade i jästen och skakade sen resten av kvällen.
imorse hade det börjat lägga sig lite men inte så mycket och det blev fortfarande inga direkta bubblor eller övertryck när jag skakade. skakade under förmiddagen med sen fick den stå ett tag och när jag skakade den nu blev det en jäkla massa bubblor, går nästan upp ur flaskan när jag öppnar korken lite så det får luftas. Antar att den nu kommit igång på riktigt? ska jag fortsätta skaka den sporadiskt och sen om 1-2 dygn kan jag koka min riktiga vört och ha i allt eller ska jag vänta längre, ställa jästen i kylen och sen låta den sedimentera och sen hälla av det översta lagret? tänkt volym är 24 liter i tunnan + jäst. är det för mycket att ha i allt då med fulölen å så?
Skriv svar