Påskpyssel - termostat för att både höja och sänka

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Påskpyssel - termostat för att både höja och sänka

Inlägg av Fogsvans »

Eftersom jag skaffat jäskyl som skall stå i ett kallförråd har jag (vintertid) behov av att både höja och sänka temperaturen i skåpet (inte tillräckligt med en enkel universaltermostat således).

Jag skall ingalunda ta på mig några uppfinningspoäng för det här - idén kommer ju från detta + andra bryggforum. Vill bara återrapportera och intyga hur enkelt det var. Dessutom kan jag tipsa om Kjell CO's låda som i alla fall jag tycker blev riktigt snygg och dessutom var lätt att jobba med.

Här finns videon jag utgick ifrån:
http://www.youtube.com/watch?v=30TvX1Zz1-Y

Lådan hos kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 010-p89012

Här finns termostaten på eBay:
http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc=92&kw=stc-1000&ect=

("min" säljare som var pålitlig: http://www.ebay.com/itm/Digital-Tempera ... 231cb69951)
Bilagor
Påskpyssel
Påskpyssel
Slutresultat
Slutresultat
Grejjerna + lite urtagningar i lådan
Grejjerna + lite urtagningar i lådan
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Påskpyssel - termostat för att både höja och sänka

Inlägg av Fogsvans »

... och jo. Sådär varmt var det faktiskt i köket igår ;)
Direkt från kartongen diffade termometerfunktionen på mitt ex av STC-1000 med 0.3 C gentemot vår ip65-klassade termometer.
Joco
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Påskpyssel - termostat för att både höja och sänka

Inlägg av Joco »

Häftigt, denna ska jag definitivt kika närmare på när jag skaffat egen kyl, den ska nämligen också stå i kallförråd. Tack!

Skickat från min R800i via Tapatalk 2
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Coolt. Det där är mitt nästa projekt så det var väldigt passande med en bra guide! Hur styr du värmen, är det en 60W glödlampa som jag vet att många andra kör? Ett problem som jag inte vet om du kan hantera med den där termostatkontrollern är hur snabbt den slår på och av strömmen till kylskåpet. Om den slår på och av en gång i minuten lär ju inte kompressorn bli långlivad.

Som parantes såg jag att BrewPi har fått ett skräddarsytt plexichassi, men med Raspberry Pi kostar hela paketet c:a 1000:-. En hel del mer.

/Mathias
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

STC-1000 fixar kylskåpsproblemet.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Bra, hittade manualen nu. http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view ... =6&t=43665

Compressor Delay Time 1-10 minuter. Perfekt.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Mathia5 skrev:Bra, hittade manualen nu. http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view ... =6&t=43665

Compressor Delay Time 1-10 minuter. Perfekt.
Sant Mathia5 det går bra att justera det där. Och jo jag tänkte köra med glödlampa även om jag skall fundera ut något finurligt sätt att få bort ljuset ("lampskärm" av aluminiumfolie använde någon såg jag).

En sådan här känns förstås helrätt men samtidigt lite overkill ;) :
http://viewitem.eim.ebay.se/110v--220v- ... 66376/item

Dessutom är det kanske idé att ha två lampor som är enkla att byta ut när en av dem ger sig. Det skulle ju kännas trist att sabba en vinterjäsning bara för att man inte kollar lampans funktion nog ofta.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

Har kollat videon och en sak som inte nämns är att det spelar roll hur man kopplar in stickproppen med inkommande ström i vägguttaget så att det är fasen och inte nollan som bryts. Så mät i vägguttaget och märk sedan upp det och stickproppen så du vet hur du ska stoppa i stickproppen.

ps. Är inte elektriker men planerar leva länge. ds
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Mankan det spelar ingen roll vilken det är som bryts, det år förhållandet mellan fas och nolla som ska vara 230 volt, samma sak med ett batteri, spelar ingen roll vilken kabel du bryter, är kretsen bruten så leds ingen ström.

Är jag helt fel ute?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Behövs inga SSR? vore väldigt smutt om så var fallet.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag antar att stc1000 använder vanliga kontaktrelän, medan ett SSR är en MOSFET transistor som slås på och av m h a en optokopplare. En transistor ger ganska mycket förlusteffekt i värme.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Bee skrev:Jag antar att stc1000 använder vanliga kontaktrelän, medan ett SSR är en MOSFET transistor som slås på och av m h a en optokopplare. En transistor ger ganska mycket förlusteffekt i värme.
haha kan du "dumma" ner det där till mig?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ett kontaktrelä är som en vanlig lampknapp på väggen, två metalldelar som möter varandra m h a en elektromagnet.

En MOSFET är en transistor,(förstärkare), som man använder för att slå på/av strömmen. När strömmen flyter igenom transistorn blir den varm pga fysikaliska fenomen....
En optokopplare används för att transistorn ska isoleras från styrströmmen. 3VDC som blir infekterat av 240VAC spränger styrelektroniken. Det är egentligen som att en gubbe med lampa står och lyser på killen som håller i knappen till transistorn, när gubbens lampa lyser slår killen med knappen på.

Enkelt nog?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Jo tack!

Ok så värmen beror på transistorstyrningen och det kommer inte allstras lika mycket i den pga att det är ett kontaktrelä?
Skillnaden är att ST-1000 bara väljer vilken kontakt som ska vara på och för vidare den ström som den får in medans andra tex 12v PIDár styr med "svagström" och man kan välja vad man plockar ut?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Precis, när kontaktrelät är slutet är det så låg resistans att man inte får någon förlusteffekt.

SSR kan man styra med svagströmssignaler och integrera direkt i ett lågnivåsystem. Men man kan inte styra uteffekten på SSRet. Då får man göra elektronik som fungerar som en förstärkare med en MOSFET. SSR är en förstärkare som är kopplad så att den alltid ger max effekt om den har en insignal.
Skriv svar