Brygga till krog.

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Nille
Nybryggare
Nybryggare

Brygga till krog.

Inlägg av Nille »

Jag satt nu en dag tidigare i veckan och filosoferade lite över en belgare och hade en tanke, jag har googlat lite och inte hittat några bra svar så jag tänkte att ni kanske kunde assistera.

Får man som krog/restaurang producera egen öl och sälja till gäster? Göra egen husets öl?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Brygga till krog.

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Nille skrev:Jag satt nu en dag tidigare i veckan och filosoferade lite över en belgare och hade en tanke, jag har googlat lite och inte hittat några bra svar så jag tänkte att ni kanske kunde assistera.

Får man som krog/restaurang producera egen öl och sälja till gäster? Göra egen husets öl?

Det beror lite på.

Om de söker och får tillstånd för detta, ja då får de det.

Men bara att brygga i köket utan tillstånd, nej det får ingen.

I princip lär du/de/man behöva ett separat utrymme dedikerat till ölbryggning, som följer alla regler kring livsmedelskvalitet etc, sedan får man söka tillstånd för att brygga öl.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Brygga till krog.

Inlägg av Bee »

Då har du har lokaler som är godkända för livsmedelsproduktion så är den biten är fixad, men sen behöver du tillstånd från miljö och hälsa, samt skatteverket. Det är säkert fler saker än så, som jag glömt, men det är iallafall grundkrav som kommer ställas. (Kollade runt lite förra året.)

Det är säkert någon som kan göra listan längre.
Eronica
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Eronica »

Hej,
för att få brygga för din verksamhet måste du ha tillstånd hos FHI ( i ansökan kommer även skatteverket och miljö/hälsa in i bilden)
Så om du inte har tänkt att satsa på den verksamheten fullt ut( då det både kostar en hel del och är mkt papperhantering,du ska ha skatteupplag etc etc.) så är tipset att vara med och brygga din egen öl hos något annat bryggeri ( dessa med partihandelsrätt) som i sin tur kan sälja till din króg förutsatt att du har alkoholtillstånd.

Dvs en restaurang får inte sälja en hembrygd öl.

MVH Eronica
Nille
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Nille »

Ok, så det smidigaste skulle altså vara att fantombrygga hos ett annat bryggeri
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Nille skrev:Ok, så det smidigaste skulle altså vara att fantombrygga hos ett annat bryggeri
Klart smidigast!
Skriv svar