För ett tag sen bryggde jag mina två första lageröl och jag undrar vad nästa steg är. Dom står i ett kylskåp inställt på 8 grader, jag har mätt med termometrar och det verkar stämma bra.
Den första är en mörk Münchener enligt ett recept jag hittade i receptbanken: http://hem.fyristorg.com/flystabryggeri/recept/2c2.html . Den är på 8-9 liter och har stått där i sju veckor ungefär. Den andra är en pilsner, 27 liter, och den har stått i 5 veckor. Bägge två står i primärjäshinkarna fortfarande. Det är samma jäst i bägge, w34/70.
Så, vad ska jag göra härnäst? Tappa om på sekundär? Tappa på flaska? Låta det stå ett tag till?
Tackar i förväg för alla råd man kan få.
Första lagern, vad är nästa steg?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Första lagern, vad är nästa steg?
Ölet som du har haft på primär i sju veckor är dags att flaska och om en vecka flaskar du nästa också. När jag brygger lager brukar jag dra ned tempen vartefter och de sista veckorna försöker jag få ner dem till noll grader.
Eh, kom på en sak: Har du mätt fg?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Tack för tipsen. Kanske skulle dra ner temperaturen så sakteliga under en vecka och flaska bägge två nästa helg då?
Har mätt FG på den äldsta. Minns inte exakt vad det var men det var rimligt för att vara färdigjäst tyckte jag, 1.010-1.020 nånstans, och detta var ett bra tag sen, 3-4 veckor sen. Den andra har jag inte mätt ännu men jag ska göra det.
Har mätt FG på den äldsta. Minns inte exakt vad det var men det var rimligt för att vara färdigjäst tyckte jag, 1.010-1.020 nånstans, och detta var ett bra tag sen, 3-4 veckor sen. Den andra har jag inte mätt ännu men jag ska göra det.
Hej JonasJonas skrev:Ölet som du har haft på primär i sju veckor är dags att flaska och om en vecka flaskar du nästa också. När jag brygger lager brukar jag dra ned tempen vartefter och de sista veckorna försöker jag få ner dem till noll grader.
Drar du ner din temp? Ok du måste mena efter att du har gjort en diacetylrast? Om så så fattar jag
Bo
Hejblueninja skrev:För ett tag sen bryggde jag mina två första lageröl och jag undrar vad nästa steg är. Dom står i ett kylskåp inställt på 8 grader, jag har mätt med termometrar och det verkar stämma bra.
Den första är en mörk Münchener enligt ett recept jag hittade i receptbanken: http://hem.fyristorg.com/flystabryggeri/recept/2c2.html . Den är på 8-9 liter och har stått där i sju veckor ungefär. Den andra är en pilsner, 27 liter, och den har stått i 5 veckor. Bägge två står i primärjäshinkarna fortfarande. Det är samma jäst i bägge, w34/70.
Så, vad ska jag göra härnäst? Tappa om på sekundär? Tappa på flaska? Låta det stå ett tag till?
Tackar i förväg för alla råd man kan få.
Kul att du brygger lageröl, finns inget bättre inom hembryggning tycker jag.
Har du gjort diacetylrast? Om i så fall tappa om 8-9 litaren så att du blir av med en massa skräp. Eftersom den har stått så länge på primär så räcker det nog med 1 vecka på sekundär.
Skall du flaska ölen så tycker jag att du skall tillsätta ca 1 g torrjäst till tappningsölen. Det är ok bara du inte tillsätter en jäst som har större utjäsningsgrad än primärjästen.
Dom allra flesta kommer att säja att det finns tillräckligt med jäst i suspensionen så du behöver inte tillsätta xtra jäst.
Lyssna inte på dom, utan sätt till ca 1 g extra torrjäst , då är du säker på att du kommer att få en ok kolsyra.
Finns det tillräckligt med jäst i ölet så kommer den att kolsyra ölet, men att tillsätta extra jäst gör inget, för det är mängden prime som bestämmer kolsyran, så om extra jäst tillsätts så ökar det inte mängden CO2, bortsett från att den xtra jästen får inte ha högre utjäsningsgrad än primärjästen, alltså tillsätt samma jäst till kolsyran som du hade till primärjäsningen
Bo
Jag startar lagerjäsningen vid 10 grader i en vecka , sen drar jag ner tempen undan för undan underbohumle skrev:
Hej Jonas
Drar du ner din temp? Ok du måste mena efter att du har gjort en diacetylrast? Om så så fattar jag
Bo
ett par veckor för att de sista veckorna hålla så lågt det bara går i min jäskyl. Jag slutade att tappa om
till sekundär för minst tio år sedan, slipper slabb och minskar risken för infektioner och har inte märkt
att det skulle påverka det färdiga ölet negativt. Diacetylrast? Nja, inte när jag brygger tjeckiskt i alla
fall, jag lagrar länge och kallt istället.
/J
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Återigen, tack för tipsen. Diacetylrast var det ja, det har jag gjort på den äldsta men inte den nyare. Ska ta och tappa om den på ny hink imorrn och passar på att ta det då.
En jäst som inte har större utjäsningsgrad än primärjästen säger du. Nåt förslag på vad det skulle vara? Det enda jag har hemma är några påsar safale us05 men det går ju naturligtvis att ta en tur till butiken och köpa nåt annat.
En jäst som inte har större utjäsningsgrad än primärjästen säger du. Nåt förslag på vad det skulle vara? Det enda jag har hemma är några påsar safale us05 men det går ju naturligtvis att ta en tur till butiken och köpa nåt annat.