Alfasyra, crystal malt mm
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Priebeer Brewery
- Satsbryggare

Alfasyra, crystal malt mm
Jag försöker lära mig det här med bryggning och olika faktorer som påverkar slutresultatet. Tänkte brygga en pale ale men i receptet står det att det skall vara magnumhumle med 11,1% alfasyra. Hittar ingen med den %-satsen att köpa, kan man använda en med 13,9% alfasyra istället? Med 11,1% skall det koka i 60 min kan man ta 13,9% och låta det koka i 50 min istället för att få samma beska? Vidare står det i receptet att det skall vara Weyerman Carapils, jag har en Thomas Fawcett Crystal Malt hemma, förutom olika EBC, hur stor är skillnaden? Kan jag använda den eller skapar jag ett helt nytt recept med de ändringarna? 
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Alfasyra, crystal malt mm
det är lättare att räkna om mängden humle du ska tillsätta än tiden. Beersmith eller liknande program kan hjälpa dig att räkna ut om du är osäker.
Malten kommer göra stor skillnad ja.
Malten kommer göra stor skillnad ja.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Visst är det skillnad, men inte _enorm_ skillnad. Karamellmalten du har ger mörkare öl med mer karamellsmak än carapils, men passar ändå fint i en pale ale. (Om inte mängderna är helt åt skogen, förstås.)
Annars håller jag med Jim, dra ner på mängden bitterhumle för att få motsvarande beska. Du kommer helt enkelt lite billigare undan med högre alfasyrahalt i bitterhumlen.
Annars håller jag med Jim, dra ner på mängden bitterhumle för att få motsvarande beska. Du kommer helt enkelt lite billigare undan med högre alfasyrahalt i bitterhumlen.
HejPriebeer Brewery skrev:Jag försöker lära mig det här med bryggning och olika faktorer som påverkar slutresultatet. Tänkte brygga en pale ale men i receptet står det att det skall vara magnumhumle med 11,1% alfasyra. Hittar ingen med den %-satsen att köpa, kan man använda en med 13,9% alfasyra istället? Med 11,1% skall det koka i 60 min kan man ta 13,9% och låta det koka i 50 min istället för att få samma beska? Vidare står det i receptet att det skall vara Weyerman Carapils, jag har en Thomas Fawcett Crystal Malt hemma, förutom olika EBC, hur stor är skillnaden? Kan jag använda den eller skapar jag ett helt nytt recept med de ändringarna?
Säj att ditt recept skall ha 10 g med en alfasyra på 11%. Det ger 10gram*11%= 110 cg (centigram) alfasyra. Du har en humle med alfa 13,9%. Dela 110cg med 13,9: Du får då mängden 7,91 g. Så 7,91 g med en alfasyra på 13,9 % är lika med 10 g humle med alfa 11%.
Bo
-
Priebeer Brewery
- Satsbryggare

Tack för svaren, nu ska det bryggas öl!