Jag läser sista året på min utbildning till anläggningskonstruktör och skall som examensarbete konstruera ett nanobryggeri. Själva examensarbetet har jag tänkt skall bestå av att designa och ta fram komplett tillverkningsunderlag till bryggeriet (Som jag förhoppningsvis skall kunna bygga i framtiden). Allt konstruktions arbete kommer att ske i Autodesk Inventor.
Än så länge har jag fokuserat på att samla information och inspiration till bygget. Men jag har även tagit fram ett första utkast på mitt P&ID (se bifogad bild). Flödesschemat är i stort sett en ren kopia av Blackheart-brewerys (http://www.blackheartbrewery.com/Black_ ... /Home.html) detta för att jag saknar erfarenhet av automation och Blackheart har en tråd på ett amerikanskt forum där dem delar med sig av all information om sitt bryggverk.
P&ID Rev A (Dimensionerna på kärlen skall var i millimeter och inte meter)
Utformningen av utrustningen är dock tänkt att efterlikna professionell utrustning. Jag siktar på något i den här stilen
Jag kommer att posta uppdateringar vart efter. Är tacksam för tips och kommentarer.
Det ser ut som att ditt nanobryggeri kommer att kosta en del att bygga. men jag tror på idén.
håller själv på att sammla & bygga grejer för att bygga ett likvärdigt i samma storlek. men det blir nog lite enklare, tror jag.
Det kommer helt klart kosta en hel del att genomföra. Tanken är att konstruera det så optimalt som möjligt med automation och de komponenter man helst kan tänka sig. Sanitär utrustning här i Sverige är vansinnigt dyrt om man jämför med USA. Men själva genomförandet kommer nog bli något enklare till en början, för att sedan uppgradera med tiden.
Ja det tycker jag med. Examensarbetet skall vara klart i december. Det är mycket arbete kvar men följer jag bara tidsplanen ska det inte vara några problem.
Om man tittar på ritningen, så ser det ut som att när du har kokat färdigt och ska pumpa från koktanken till jästanken genom plattvärmevexlaren så sitter filtret efter värmevexlaren, om du inte har något filter före värmevexlaren så finns det risk att det följer med humle-rester som sätter igen värmevexlaren, men det finns kanske ett filter eller sil som jag inte ser.
Det har du helt rätt i Kresten. Jag hade ritat in ett filter mellan kokkärlet och ventil nr 8 som jag sedan tog bort när jag drog om några linjer. Har helt enkelt glömt att sätta tillbaka filtret igen. Har tänkt mig filter av den här typen för vattnet och efter växlaren
Och för filtrering av vörten tänkte använda en sån här
Det här är ju riktigt intressant! Var kommer du köpa komponenterna ifrån? USA, Kina, Sverige? Får du spons för utrustningen eller bekostar du den själv? Vad kommer det sluta på ungefär tror du?
Vörtfiltret såg ju intressant ut. Antar att det krävs en pump mellan kokkittel och vörtfiltret.. kanske redan är så men att jag inte förstår kopplingschemat..
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Mathia5 skrev:Det här är ju riktigt intressant! Var kommer du köpa komponenterna ifrån? USA, Kina, Sverige? Får du spons för utrustningen eller bekostar du den själv? Vad kommer det sluta på ungefär tror du?
Kul att du tycker det
Eftersom jag är rör-svetsare sedan tidigare och har tillgång till en stor verkstad med alla maskiner man kan behöva så är ambitionen att bygga allting själv. Jag kan in detta fallet få kraftigt rabatterade priser på material till kärlen och rör-komponenterna. Har även släktingar som byggt livsmedels-tankar i generationer så specialkomponenter till detta skall inte vara några problem heller.
Har dock inte bestämt vart jag ska köpa ventiler och pumpar. Har hittat bra priser ifrån USA och Kina men vet inte vad det blir med frakt och tullar. Mätutrustning så som tempgivare etc kommer förmodligen att inhandlas från samma sajt som controllern (USA).
Som det ser ut nu kommer jag bekosta allting själv. Så själva genomförandet kommer att behöva delas upp på en längre tidsperiod för att klara av kostnaderna. Har inte vågat göra någon preliminär kostnadsuppskattning ännu men det börjar bli dags för det så jag kan återkomma när jag gjort en. Själva design-versionen kommer bli alldeles för dyr för att jag skall kunna genomföra den. Så planen är att bygga en budget-version till en början och sedan uppgradera vart efter.
Dompan skrev:Vörtfiltret såg ju intressant ut. Antar att det krävs en pump mellan kokkittel och vörtfiltret.. kanske redan är så men att jag inte förstår kopplingschemat..
Vörtfiltret är som sagt inte utritat på schemat som jag postat tidigare (skall strax posta en uppdaterad version). Men det kommer att sitta mellan kokkärlet och ventil CV8. Pump-002 suger alltså från kokkärlet genom vörtfiltret.
Här är en animation på hur blackhearts flöde går (samma som mitt schema bygger på)
Tack!
Nej helautomatiskt ska det inte vara. Men den enda handpåläggning jag tänkt mig är just krossning och tillförsel av malt samt humlegivor. Resten skall vara automatiserat.
Jag har en ide om en halvautomatisk utrustning.
Krossning & tillsättning av malt sker manuellt, sedan är det automatiskt tills det är dax att tillsätta jäst i jästanken,
Och rengörning har jag tänkt göra manuellt.
Humlen har jag tänkt tillsätta med ett transportband med separata fack som jag kan tids-styra.