Hej!
Efter 2 bryggningar vill jag avancera lite.
Jag är sugen på att göra en god veteöl (weissbier) eller eventuellt en brown ale. Jag kan inte göra fullgrain, mitt problem är att jag bara har en 10 liters gryta. Men det borde väl gå göra en delmäskning på del av volymen och sen i slutet av koket köra på med maltextrakt. Tänkte delmäska med BIAB metoden, verkar lagom enkelt.
Har något ett lämpligt recept jag skulle kunna köra? Jag hade tänkt mig att få ca 12 liter på flaska.
Har inte hittat några recept direkt där man kör med delmäskning, jag vet inte riktigt hur jag ska räkna om en fullgrain recept till delmäskning+extrakt. Det skulle jag gärna ha hjälp med!
Veteöl, delmäskning
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Re: Veteöl, delmäskning
Veteöl:
50% pilsner
50% vete
20-25 ibu Hallertaur
Pitcha weihenstephaner-jästen eller munich torrjästen vid 15-gradig vört och jäst vid 18 grader.
Låt stiga en aning vid slutet av jäsningen.
Cake.
50% pilsner
50% vete
20-25 ibu Hallertaur
Pitcha weihenstephaner-jästen eller munich torrjästen vid 15-gradig vört och jäst vid 18 grader.
Låt stiga en aning vid slutet av jäsningen.
Cake.
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Re: Sv: Veteöl, delmäskning
Sebastians recept är en klon av världens godaste veteöl, weihenstephaner hefe! Om man inte använder dekoktion(långsamt koka upp tjock mäsk med massa maltkorn och pytsa tillbaka för att stegmäska) anses det dock vara bra att byta ut lite av pilsnermalten mot munchnermalt. Jag körde dekoktion, massa krångel att hålla rätt vattenmängd, tider och temperaturer...så gör inte det...Har en tunna som står och puttrar nu
Använder man stor del pilsnermalt bör man koka vörten i 90 minuter. Vill man ha lite bananestrar skall det tydligen vara bäst att pitcha jästen i 15 c för att gradvis öka till 22. Jag Kör med wyest 3068. Jäser nåt så otroligt att jag kom upp i lite för hög temperatur. Återkommer med resultat om ett par veckor. Biab funkar bra. Du kan mäska i jäshinken med duntäcken runt eller i en kylväska. Du kan visst köra all grain med 10 literskastrull. Bara att köra! Många bitterhumlar enbart. Dvs koka med hallertauer i 60 minuter. Borde gå enkelt att koka i flera kastruller eller koka i 2 omgångar om du vill ha mer öl. Fördela humlen 50/50. Kyl första koket i jäshinken medan du kokar nästa kastrull. Badkaret med kallt vatten om du inte har kylspiral.
Skickat från min GT-P7320 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-P7320 via Tapatalk 2
Tack för input!
Mitt svar kommer lite sent..
Hann brygga annat ja ska göra veteölen.
Har dock gått över och kör helmalt, med BIAB och lite småmeck får jag till 15-17 liter i hinken.
Jag har vetemalt och pale ale malt hemma, borde fungera det med?
Ska prova först med torrjäst Munich jäst
Har East Kent Golding pellets hemma, blir det en bra veteöl på den istället tro?
Mitt svar kommer lite sent..
Hann brygga annat ja ska göra veteölen.
Har dock gått över och kör helmalt, med BIAB och lite småmeck får jag till 15-17 liter i hinken.
Jag har vetemalt och pale ale malt hemma, borde fungera det med?
Ska prova först med torrjäst Munich jäst
Har East Kent Golding pellets hemma, blir det en bra veteöl på den istället tro?
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Min blev jättebra. Det går nog med ekg och pale ale. Inte samma sak men blir säkert gott. Det skall inte vara så mycket humle i denna öl. Jag hade 60% weyermann vetemalt. Rätt jäst är viktigt om man vill ha den där speciella mjuka banansmaken. Är danstar munich samma jäststam?
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Btw, Hallertauer har är en väldigt mjuk rund smak som komplementerar jäst och banan fint.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2