Igår så bestämde vi oss för att prova på att brygga efter jobbet och kom inte igång speciellt tidigt vilket ledde till att vi hade alldeles för mycket igång samtidigt
och sprang mest runt som yra höns..
Och i all hast så råkade vi se fel på klockan och kastade i humlen vid fel tid..
Dom skulle åkt i :
10 g vid 40 min
100g vid 20 min
nu åkte dom istället i :
10g vid 60 min
100g vid 40 min
Annars gick allt enligt plan , provsmakade den färdigkylda vörten och tyckte den var ganska besk i smaken.
Finns det något sätt att mildra beskan i ölen? lättar det med lagring?
Kommer den att ändra smaken under jäsningen?
enligt brewmate så ska orginalreceptet hamna på 28 IBU , ändrar jag tiderna enligt vårt misstag så blir det 52 IBU.
Tabbe med humlen..
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Tabbe med humlen..
Risken finns ju att den kommer upplevas som ännu beskare efter fullbordad jäsning då sötman i vörten innan jäsning balanserar och döljer mycket beska.
Sen kan det ju bli bra ändå, bara att hålla tummarna
Sen kan det ju bli bra ändå, bara att hålla tummarna
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Har läst lite på diverse forum och kommit fram till att jag ska låta det vara , ska se hur det smakar om någon vecka och sen får det nog stå på flaska tillslut och lagra till sig, man vet aldrig , kan bli bra i slutändan. 
Tänkte bara återrapportera lite om det är några mer klantskallar och nybörjarare som gör samma tabbe som jag. 
Provsmakade lite på ölet nu, har förvisso jäst väldigt sakta nere på 1020 från og 1051 men den sträva beskan som jag kunde
känna efter koket var borta och nu var det en mer behaglig ölbeska som inte var jobbig.
Tror det kan bli bra å drickbart tillslut iallafall.
Provsmakade lite på ölet nu, har förvisso jäst väldigt sakta nere på 1020 från og 1051 men den sträva beskan som jag kunde
känna efter koket var borta och nu var det en mer behaglig ölbeska som inte var jobbig.
Tror det kan bli bra å drickbart tillslut iallafall.