Varmt vatten från kranen
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Varmt vatten från kranen
När jag skall mäska tar jag kallt vatten från kranen och värmer i kastrull. Mitt kallvatten är nu 7c. Jag har läst någonstans att varmt kranvatten kanske innehåller koppar, metaller annat(?). Mitt varma kranvatten är 70c...Vore ju rätt skönt att ta det och mäska med istället. Är det sant att det är något fel på varmt kranvatten? Smakar ju ok. De flesta kokar ju sin kopparkylare i vörten utan att oroa sig för koppar i ölet. Om man spolar med högt tryck flödar ju vattnet rätt snabbt genom vattenrören. Varmvattenberedarens vatten borde vara mycket hett. Bör ej innehålla bakterier, ha krav på sig etc ur hälsosynpunkt och man skall ju koka vörten . Är det verkligen sämre med hett vatten från kranen?
Senast redigerad av johnny_dove den torsdag 2013-02-21 22:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: Varmt vatten från kranen
Jag har alltid tagit kallvatten å värmt fram till nån månad sen. Dom flesta industriella boilers är av koppar, samt så har i alla fall jag haft koppar diptube och delar av mäskkärlet i koppar.
Har inte märkt nån skillnad på före eller efter. Skulle tippa på att du ändå får i dig en del koppar från kallvattenrören.
Har inte märkt nån skillnad på före eller efter. Skulle tippa på att du ändå får i dig en del koppar från kallvattenrören.
Är inte bakteriefaran en av anledningarna till att man inte skall dricka varmvattnet, Legionella sjukan om jag inte minns helt fel. Fast den risken borde ju elimineras efter koket, eller?
Glad Amatör!
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Re: Sv: Varmt vatten från kranen
Svalnat varmvatten smakar lite mjukare tycker jag. Har väldigt hårt vatten. Möjligt en del salter faller ur i varmvattenberedaren om det är koktemp.
-
Hellstomper
- Delmäskare

Det är inga problem alls att använda varmvatten. Den extra mängd koppar är försumbar. Och tänk på att kopparpannor länge var det vanligaste materialet i brygghuset på ett bryggeri.
Legionella är det ingen fara med om temperaturen är högre än 65 ett tag.
Legionella är det ingen fara med om temperaturen är högre än 65 ett tag.
Jag tror inte legionella är någon risk vid öltillverkning. Du blir inte smittad av att dricka legionella
bakterier utan av att andas in dem i fuktig luft vilket då kan ge lunginflamation.
bakterier utan av att andas in dem i fuktig luft vilket då kan ge lunginflamation.
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Kör ni med varmt kranvatten eller gör ni som jag gjort hittills av någon anledning?
Jag har alltid kört med så varmt kranvatten som möjligt för att snabba på bryggprocessen och har aldrig upplevt att det skulle innebära några problem.
Har man legionellabakterier i sin varmvattenberedare borde det nog märkas i fler sammanhang än bara ölbryggningen.
Har man legionellabakterier i sin varmvattenberedare borde det nog märkas i fler sammanhang än bara ölbryggningen.
Peter Nilsson
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Varmvatten från kran är inte klassat som livsmedel. De som har öppnat en gammal varmvattenberedare skulle inte ta en klunk för allt i livet =)
Skulle nog inte heller ta varmvatten från kranen, det man kanske skulle kunna göra för att snabba på processen lite är ju att fylla några hinkar med kallvatten dagen innan så når de iaf rumstemperatur till dagen efter. Spar väl iofs inte så speciellt mycket i tid...
Har testat att hälla upp 20 liter 8c i kastrullen utan isolering i 14 timmar, det ökar någon grad som mest så det har jag slutat med. Kanske på sommaren när man har några grader varmare i huset men att tro att 8 ska nå 20 över natt vill jag se bildbevis på =)
haha oki har inte testat det själv. men idag testa jag att tappa upp lakvattnet först 8-9 grader. satte ner hinken i badkaret och tappa på 40-45 gradigt vatten. efter 2-3 timmar så var det uppe i 20-25 grader. Så det bör ju ge några minuter. Kanske inte så många men jag var tvungen att se hur mycket temperaturskillnaden öka.Lindh skrev:Har testat att hälla upp 20 liter 8c i kastrullen utan isolering i 14 timmar, det ökar någon grad som mest så det har jag slutat med. Kanske på sommaren när man har några grader varmare i huset men att tro att 8 ska nå 20 över natt vill jag se bildbevis på =)
Det beror helt på vad du har för varmvattenanläggning.
Bor du i kollektivt boende (lägenhetshus etc) så är systemet stort och det finns cirkulation såväl som stagnation, vilket tillåter vattnet att reagera i större utsträckning med ledningar. Då får du utlösta metallsalter och annat i vattnet.
Tänk på att varmvattnets kemi helt skiljer sig från färskvatten. Lösta gaser, så som syre, löses ut ur vattnet när temperaturen stiger. Alkaliniteten påverkas också.
Vill du ha koll på din vattenkemi och utgår från en rapport, så gäller det kallvattnet.
Själv hade jag aldrig använt varmt kranvatten.
Bor du i kollektivt boende (lägenhetshus etc) så är systemet stort och det finns cirkulation såväl som stagnation, vilket tillåter vattnet att reagera i större utsträckning med ledningar. Då får du utlösta metallsalter och annat i vattnet.
Tänk på att varmvattnets kemi helt skiljer sig från färskvatten. Lösta gaser, så som syre, löses ut ur vattnet när temperaturen stiger. Alkaliniteten påverkas också.
Vill du ha koll på din vattenkemi och utgår från en rapport, så gäller det kallvattnet.
Själv hade jag aldrig använt varmt kranvatten.
Hagal Bordsöl APA - CO2-jäsning
Sorachi Ace Single Hop Eng IPA - C02-jäsning
N.E Brown Ale - Lagring
Sorachi Ace Single Hop Eng IPA - C02-jäsning
N.E Brown Ale - Lagring
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Helt sant, MEN, om man som jag har fjärrvärme i villan så är det enda som skiljer att varmvattnet passerar genom en plattvärmeväxlare på väg till kranen. Efter att ha installerat det har jag börjat använda varmvatten utan att bekymra mig om det.
Nu sist jag bryggde så använde jag vattenkokare.