Refraktometerfel?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Refraktometerfel?
Hallå! En nyinförskaffad refraktometer har satt myror i huvet på oss. Vi kokade en stout för ett par veckor sedan och landade på ett OG på 1.053, uppmätt med hydrometer. Vid mätning förra veckan när vi slangade över till sekundären hade vi ca 1.028 med den nya refraktometern. Jag hade inte tillgång till hydrometern då, så det blev inget sådant värde. Idag har vi tappat på flaska och mätte upp SG till 1.018 med hydrometer och ca 1.026 med refraktometern, dvs ca 3.2 vol %. Efter uträkning utifrån vad hydrometern gav oss i värden landade vi på ca 4.5 %. Man kan ju misstänka att ölet inte har jäst ut helt med tanke på ett ganska högt OG och en förhållandevis låg alkoholhalt nu, men vad gör att det visar så olika värden med refraktometer och hydrometer? Kan det vara fel på refraktometern, eller gör vi nåt galet? / Erik
Re: Refraktometerfel?
Hej!
Du kan inte mäta FG direkt med en refreaktometer utan det krävs en omräkningsformel, Googla på Refractometer och Final Gravity så bör du hitta formeln. Själv använder jag de inbyggda formlerna i ProMash för detta och gör ibland kontrollmätningar med hydrometer och det överenstämmer väldigt bra.
Läs och lär,
Du kan inte mäta FG direkt med en refreaktometer utan det krävs en omräkningsformel, Googla på Refractometer och Final Gravity så bör du hitta formeln. Själv använder jag de inbyggda formlerna i ProMash för detta och gör ibland kontrollmätningar med hydrometer och det överenstämmer väldigt bra.
Läs och lär,
/PeO
Re: Refraktometerfel?
Hej! Tack för tipset Peo, jag ska kika på det. Det låter som om det är dags att skaffa sig ett bryggarprogram. Det som gör mig lite fundersam är varför det över huvud taget finns en skala för alkoholhalt i refraktometern om man nu inte kan använda den rakt upp å ner, men jag får väl läsa på lite om den här prylen./ Erik
Re: Sv: Refraktometerfel?
Alkoholskalan i refraktometern är uppskattningsvis vad du kommer få utifrån OG skulle jag tro.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!