Termostat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Termostat

Inlägg av Fogsvans »

Hmm ... många internationella hembryggare tycks gilla att bygga kyl/uppvärmningsanordningar genom att koppla sådan här termostater till sina kylskåp:
http://viewitem.eim.ebay.se/Temperature ... 38201/item

... det finns en hel del DIY-filmer om hur man kopplar.
t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=30TvX1Zz1-Y

Är det dock någon elkunnig som törs svara på följande funderingar:
1. Fattar jag rätt om denna termostat är bättre lämpad för jobbet att kunna hantera såväl kylning som uppvärmning jämfört med exempelvis humlegårdens "universaltermostat" (slå på kylning + slå på värmelampa).

2. Om det är möjligt att installera en sådan här och samtidigt bibehålla nyttan av att ett kylskåp sitter anslutet till ett jordat uttag? Eller innebär ett sådant bygge per definition att skåpet blir ojordat. Om inte känns det väl som om en stickproppskarv typ humlegårdens är säkrare?
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Termostat

Inlägg av Mathia5 »

Fördelarna verkar ju vara att den är billig och man slipper två universaltermostater men den verkar mycket riktigt helt ojordad. (Men jag är ingen elektriker så don't take my word for it...)
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Äsch ... det är ju bra om man tittar ordentligt på sina egna källor innan man häver ur sig frågor :oops: En bit in i videon är det är minst sagt ganska tydligt hur man hanterar jord i den här lösningen - (han kopplar ju helt enkelt de båda utgående jordledarna (heat & cool) direkt till jorden för "mains" (till det jordade vägguttaget)). Bilden han använder som utgångspunkt visar ju just det:
Bild

Sorry att jag ställde den frågan!

Men visst verkar det som ett skoj projekt?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Termostat

Inlägg av Bee »

Se till att inte kallöda som han gör bara. Dvs smält lodet mot kabeln och inte mot lödkolven.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Bee skrev:Se till att inte kallöda som han gör bara. Dvs smält lodet mot kabeln och inte mot lödkolven.
Du det låter ganska grundläggande va? Är det månne något annat som ser tvivelaktigt ut i denne mans instruktioner?
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Det ser riktigt ut - kallödningen har knappast någon praktisk betydelse i det här fallet...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

bjolu340 skrev:Det ser riktigt ut - kallödningen har knappast någon praktisk betydelse i det här fallet...
Sant, med den mängden lod och värme fäster det nog bra ändå..samt att krympslangen håller ihop kabeln. ..men det är ändå fel att kallöda... Jag har fuskat med kablar på jobbet och fått problem med dom, men då är det även viss mekanisk nötning inblandade.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Kallödning - där det kan orsaka skada - är ett mög. Det kan vi vara överrens om.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Tack för input! Det slog mig dock att efter vad jag kommer ihåg från skolan (400 år sedan) så skulle det dock vara tabu att skarva så där så att det blir ett "veck". Men det har kanske inte alls har någon praktisk betydelse i sådana här fall?

Rätt!
Bild

Fel.
Bild
Skriv svar