Varför får jag så högt OG vid mäskning med BIAB?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Varför får jag så högt OG vid mäskning med BIAB?
I lördags testade jag att brygga min första och andra sats öl. Använde BIAB metoden och Beersmith för att hålla kolla på recepten. Använder mig av en Bielmeier elektriskgryta som jag lindat in med ett liggunderlag.
Skulle brygga en Sierra Nevada clon som jag hittat ett recept på.
Efter jag mäskat och plockat ut maltpåsen kylde jag endel av vörten till 20 grader och kollade sockerhalten. Fick då ett OG på 80. Enligt Beersmiths uträkning skulle jag ha ett slutgiltigt OG på 53. Men innan kokning låg jag alltså redan alldells för högt.
1.9 kg Pale ale = 570 Ö
0.25 kg special malt = 62 Ö
Totalt 632 Ö
Jag mäskade med 16 l vatten till denna mängd malt och fick alltså ett OG på 80.
Idag provade jag att göra en ny sats med ett annat recept (dock samma sort malt) och fick samma problem. Ett högt OG redan innan kok.
Vad kan jag ha gjort för fel? Misstänker att jag matat in något fel i Beersmith eller kan det vara så att min Pale Ale malt innehåller väldigt mycket socker?
Bifogar ett utdrag av recepet från Beersmith.
Skulle brygga en Sierra Nevada clon som jag hittat ett recept på.
Efter jag mäskat och plockat ut maltpåsen kylde jag endel av vörten till 20 grader och kollade sockerhalten. Fick då ett OG på 80. Enligt Beersmiths uträkning skulle jag ha ett slutgiltigt OG på 53. Men innan kokning låg jag alltså redan alldells för högt.
1.9 kg Pale ale = 570 Ö
0.25 kg special malt = 62 Ö
Totalt 632 Ö
Jag mäskade med 16 l vatten till denna mängd malt och fick alltså ett OG på 80.
Idag provade jag att göra en ny sats med ett annat recept (dock samma sort malt) och fick samma problem. Ett högt OG redan innan kok.
Vad kan jag ha gjort för fel? Misstänker att jag matat in något fel i Beersmith eller kan det vara så att min Pale Ale malt innehåller väldigt mycket socker?
Bifogar ett utdrag av recepet från Beersmith.
- Bilagor
-
- misslyckade pale ale.pdf
- (48.07 KiB) Nerladdad 257 gånger
Re: Sv: Varför får jag så högt OG vid mäskning med BIAB?
Hur många liter gick till koket? Jag räknade på det, och jag hade fått ut 8 liter 66°Ö om jag hade haft 84% utbyte. (Min normala BIAB-process)
Rörde du om i vörten innan du tog provet? Den kan tydligen skikta sig.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Varför får jag så högt OG vid mäskning med BIAB?
helt klart mätt fel, allternativt haft på tok för lite vatten.
vid 100% effektivitet så har du ett og (10.4 Liter) på 1060.7 preboil (14.4) på 1043.8.
Vad mäter du med?
nuddade hydrometern botten?
rörde du om ordentligt innan provet?
Kylde du provet?
Tror som sagt att du mätt fel eftersom det ivarjefall är teoretiskt omöjligt att få de siffror du presenterar. Så för att se det possitivt så kan du lika gärna vara prick på det du siktade på
och ölet lär nog bli bra 
vid 100% effektivitet så har du ett og (10.4 Liter) på 1060.7 preboil (14.4) på 1043.8.
Vad mäter du med?
Kylde du provet?
Tror som sagt att du mätt fel eftersom det ivarjefall är teoretiskt omöjligt att få de siffror du presenterar. Så för att se det possitivt så kan du lika gärna vara prick på det du siktade på
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Hade ca 14 liter när jag mätte innan koket och jag rörde om lite grann med en slev innan jag tog provet. Men kanske inte tillräckligt?
Bee skrev:Hur många liter gick till koket? Jag räknade på det, och jag hade fått ut 8 liter 66°Ö om jag hade haft 84% utbyte. (Min normala BIAB-process)
Jag mätte med en hydrometer http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Br ... 40007.html samt ett 100 ml mätglas http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Br ... 40011.html
Hydrometern nuddade inte botten utan "svävade" fritt.
Provet var kylt till ca 20 grader.
Innan kokningen mätte jag upp ett OG på 80 så jag spädde ut vörten (ca 14l) med 10 l vatten och fick då ett OG på 55 (totalt volym 24l) då hade jag rört om ordentligt i samband med utspädningen. Kylde provet till 20 innan jag läste av.
Hydrometern nuddade inte botten utan "svävade" fritt.
Provet var kylt till ca 20 grader.
Innan kokningen mätte jag upp ett OG på 80 så jag spädde ut vörten (ca 14l) med 10 l vatten och fick då ett OG på 55 (totalt volym 24l) då hade jag rört om ordentligt i samband med utspädningen. Kylde provet till 20 innan jag läste av.
Jim [skutte] skrev:helt klart mätt fel, allternativt haft på tok för lite vatten.
Vad mäter du med?
Kylde du provet?
Tror som sagt att du mätt fel eftersom det ivarjefall är teoretiskt omöjligt att få de siffror du presenterar. Så för att se det possitivt så kan du lika gärna vara prick på det du siktade påoch ölet lär nog bli bra
Jag testade att precis att mäta 20 c kranvatten med mina båda hydrometrar (olika tillverkare) och de visad båda 5 Öchsle är det normalt? Borde inte kranvatten vara 0?
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

jo, det förklarar en del 
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Var provet grumligt?
Kan ha haft inverkan i så fall
Fick tipset när mina preboil mätte fel att låta vörten koka upp innan jag tar pre boil, efter det har jag mer rättvisande siffror
Vad fick du för OG efter koket?
Fick tipset när mina preboil mätte fel att låta vörten koka upp innan jag tar pre boil, efter det har jag mer rättvisande siffror
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Men det är ändå "bara" 5 Ö fel. Kan det vara skit i vattnet eller kan jag ha så otur att jag har två dåliga hydrometer.
Jim [skutte] skrev:jo, det förklarar en del
Ja provet var nog lite grumligt. Det togs före kok. Eftersom jag spädde vörten rätt mycket (10l) hade jag ett OG på 60 efter kok. 55 före kok.
Brandis skrev:Var provet grumligt?
Kan det vara så att dom inte är kalibrerade för 20°C?freakalis skrev:Men det är ändå "bara" 5 Ö fel. Kan det vara skit i vattnet eller kan jag ha så otur att jag har två dåliga hydrometer.
Jim [skutte] skrev:jo, det förklarar en del
Det står 20°C på dem både så de borde vara det.Bee skrev: Kan det vara så att dom inte är kalibrerade för 20°C?
Tror jag har har hittat felet.
Jag körde en testmäskning med 0.5 l vatten och 0.2 kg pale ale malt. Med detta borde jag få ett OG runt 50.
Testade med båda mina hydrometrar
Den tyska från Bielmeier visade 12 den andra visade 50 OG. Det måste vara så att den tyska visar i en annan skala. Någon som vet vilken? kan man konvertera på något sätt?
Jag använde bara Bielmeier hydrometern när jag bryggde i helgen.
Jag körde en testmäskning med 0.5 l vatten och 0.2 kg pale ale malt. Med detta borde jag få ett OG runt 50.
Testade med båda mina hydrometrar
Den tyska från Bielmeier visade 12 den andra visade 50 OG. Det måste vara så att den tyska visar i en annan skala. Någon som vet vilken? kan man konvertera på något sätt?
Jag använde bara Bielmeier hydrometern när jag bryggde i helgen.
Ah, det är ju en saccarometer... den visar Plato. 12*4(ungefär) = 48
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Plato
Tack! Skönt å få reda på vart felet låg
Bee skrev:Ah, det är ju en saccarometer... den visar Plato. 12*4(ungefär) = 48