bryggklubb skaraborg

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: bryggklubb skaraborg

Inlägg av modestrick »

Himla skoj att den här tråden tog fart. Tänkte nog att det borde finnas en å annan bryggare i Skaraborg. :D
7XL
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av 7XL »

Tjena, precis startat, en biab i ryggen, bor i Lidköping.
bjossi
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bjossi »

Inte död men lite mycket att stå i nu. 45kg korv ska upp i röken nu i helgen och 140 liter öl ska bryggas om drygt en vecka. Och sen jobbet som förstör 5 dagar i veckan :-( Men jag jobbar på träffen. Den ska bli av :-D
Björn
Kribaldo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kribaldo »

En öl- och korvträff hade funkat fint annars :)
Kristian
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av modestrick »

140 liter öl å 45 kilo korv! Det lutar mot att bli en toppenklubb denna skaraborgs bryggarklubb tycker jag :)
bjossi
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bjossi »

Ja.... det är lite av varje mam pysslar med. Men om vi lägger träffen så sent som april ... andra halvan, så borde en del av korven vara mogna. Bra rökt och lufttorkad korv tar ju lite tid :-)
7XL
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av 7XL »

Lite off topic kanske men ni som bor i Lidköping, vattenbehandlar ni och isf hur?
Kribaldo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kribaldo »

Jag vattenbehandlar med 2g CaCO3 för mörk öl och 2g kalcium sulfat för ljusare öl per 19l batch med gott resultat.
/Kristian
7XL
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av 7XL »

Räknar du en Brown Ale till mörk o räknar du en ipa till ljus, eller är det stout o lager du menar?
Kribaldo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kribaldo »

För ljusa öl med humlekaraktär så använder jag gips CaSO4 (IPA, APA etc. har inte bryggt någon lager men mängden skulle väl bero på stil dvs. tjeckisk eller tysk, vilket vatten jag ville efterlikna..). För mörka och maltiga öl så har jag använt krita CaCO3, mestadels imperial porters och stouts men även en brown ale som var relativt välhumlad. Gick bra det också... Jag har förstått det som att vi behöver få upp andelen kalcium en bit här i Lidköping så detta har varit prio ett för mig. Hoppas att detta hjälper dig något. Undrar du något mer får du gärna skicka PM.
Kristian
7XL
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av 7XL »

Tack för bra hjälp!
modestrick
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av modestrick »

Jag har 3 brygder på g nu som jag säkert kan bju på inför framtida Skaraborgska bryggmöten. Kul att vara igång igen efter jul å allt. Trenne hinkar som bubblar i köket just nu. En Bipa, En Belgare och en engelsk brown ale. Ska brygga en Belgisk Brune om 14 dagar och eventuellt en till Bipa i nästa vecka. Lagret fyll spå igen. Gött mos!
Vad brygger ni andra Skaraborgsbryggare på just nu?
Skeppohoj/R
Systern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Systern »

Låter gött! Setterfalks brygghus har inte gjort något sedan stouten i oktober (tror jag det var). Men vi har gjort ett recept för en barley wine och även skaffat massa honung från en lokal biodlare! Men till träffen kan vi ta med en stout och en IPA, och eventuellt en julöl, de andra har vi druckit upp... Men vi kanske får satsa på en träff på något annat ställe än en pub, om vi ska dricka av vårt eget?
bjossi
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bjossi »

Det blir ett annat ställe. Återkommer snart med mer detaljer.
bjossi
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bjossi »

Hej!
Lite form börjar hembryggarträffen ta. Tänkte bara informera här om grova drag och uppmana alla att sprida informationen till eventuella andra hembryggare i Skaraborg och gärna också dom som skulle vilja bli hembryggare. ”Alla” är välkomna :) Skickar mer detaljer till var och ens e-postadress.

Hembryggarträff våren 2013
Dag och tid: 5 april 2013 med start kl 17:00.
Plats: Skövde (mer detaljer i e-mail)
Grov agenda: Träffas, prata skit, organiserad ölprovning, mat , pröva varandras öl, …. Och sen mingla och kanske till Bishops om någon känner för det
Kostnad: ca 150-200 kr (gissningsvis). Inkluderar mat 100kr och sen tillkommer det öl som ingår i den organiserade provningen men det blir knappast mer en 50-100 kr. Alltså, 150-200 kr gissar jag.
Bindande anmälan kommer att krävas!

Sprid detta, glädje och intresse och kunskap om öl!
/Björn
Skriv svar