Jag har nu fyllt mina partyfat tre gånger. Tre sorters öl utjästa med tre olika jäster. Varje gång har jag fått samma otrevliga smak som skiljer sig från flaskölen.
Först trodde jag det var jästen som smakade men har nu fått samma smak i en weissbier (tidigare US05, Nottingham) så detta kan jag nu utesluta.
Smaken som uppkommer är lite besk och kärv med mycket arom av blött trä, mossa och lite unket. Det märkliga är att de som har provsmakat ölen inte kunnat känna smaken, men jag tycker den är så påtaglig att jag inte kunnat dricka den.
Funderar på om det kan vara någon av dessa tre saker: 1. Desinfektionsmedlet (Chempro Oki) , 2. Infektion (Aldrig hänt förut och inget i flaskorna), 3. Att partyfatet avger smaker.
Finns den någon som känner igen detta?
Tydlig bismak från partyfat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Tydlig bismak från partyfat
Kanske besvarar min egen fråga nu.. men jag har hittat någon enstaka post om att Chempro OXI kanske skulle ge bismaker ihop med partyfaten. Dock står det att de fåtal som uppmärksammat detta har fått metallisk smak i ölet.
Kanske kan stämma något sånär.. men jag känner bara en väldigt svag smak av metall bakom denna unkna lukt men då måste jag hålla för näsan när jag dricker för att uppfatta den.
Kanske kan stämma något sånär.. men jag känner bara en väldigt svag smak av metall bakom denna unkna lukt men då måste jag hålla för näsan när jag dricker för att uppfatta den.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Tydlig bismak från partyfat
Prova med ett annat rengöringsmedel och/eller skölj ordentligt med kokat vatten så får du se om det är orsaken. Du kan också prova med vatten istället för öl för att se om det tar smak.
Jo det där med vatten tänkte jag att jag skulle pröva.
Jag har gjort ett litet test där jag lät vatten ligga i fatet i en halvtimme efter desinfektion , men det smakade inget speciellt efteråt.
Det verkar vara ett problem ,mer med lukten än med smaken. Och nu efter en vecka har jag märkta att lukten börjat avta allt efter att fatet töms.
Jag har därför börjat fundera på om det kan vara att jag har för mycket luft utrymme (Headspace) i fatet. Jag har ca: 3-4 cm kan jag tänka mig..
Hur smakar öl med för mycket luftutrymme i flaska/fat?
Jag har gjort ett litet test där jag lät vatten ligga i fatet i en halvtimme efter desinfektion , men det smakade inget speciellt efteråt.
Det verkar vara ett problem ,mer med lukten än med smaken. Och nu efter en vecka har jag märkta att lukten börjat avta allt efter att fatet töms.
Jag har därför börjat fundera på om det kan vara att jag har för mycket luft utrymme (Headspace) i fatet. Jag har ca: 3-4 cm kan jag tänka mig..
Hur smakar öl med för mycket luftutrymme i flaska/fat?
Jag upplever också denna unkna smak. Använt star san och saniclean för desinficering, så det borde inte vara anledningen. Verkar som att det blir värre på de fat som har lagrats. Fat som transporterats innan öppning får med mer av denna smak och det verkar bli lite bättre om man tillsätter gelatin tycker jag, så jag tror att det är sedimentet som är problemet.
Har du prövat med gelatin?
Har du prövat med gelatin?
Hmm...
Nej, någon gelatin minns jag mig inte ha använt ihop med faten. Men du skrev att smaken blir sämre med lagring. Hur lång lagring snackar vi om då?
Jag tänker annars att sedimenteringen borde vara bättre på de lite mer lagrade faten, om problemet skulle ligga där..
Det borde inte vara jästen heller tänker jag. Min hefeweizen smakade lika illa som de andra.. och flask-hefen brukar jag ju se till att jag får med hela bottensatsen ner i glaset.
Har ännu inte köp Star-san så då slapp jag testa det.. Får testa vidare bara
Nej, någon gelatin minns jag mig inte ha använt ihop med faten. Men du skrev att smaken blir sämre med lagring. Hur lång lagring snackar vi om då?
Jag tänker annars att sedimenteringen borde vara bättre på de lite mer lagrade faten, om problemet skulle ligga där..
Det borde inte vara jästen heller tänker jag. Min hefeweizen smakade lika illa som de andra.. och flask-hefen brukar jag ju se till att jag får med hela bottensatsen ner i glaset.
Har ännu inte köp Star-san så då slapp jag testa det.. Får testa vidare bara