Extraktbryggning, receptfundering

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

MultiS
Satsbryggare
Satsbryggare

Extraktbryggning, receptfundering

Inlägg av MultiS »

Hej!
Planerar min andra bryggning och söker lite tips på recept. Jag gjorde tidigare en coopers ale + mörk maltextrakt + lite bryggsocker och ersatt jäst. Resultatet var drickbart, ungefär som ja ville ha det. Nu hoppas ja på mer.
Tänkte göra en extrakt bryggning. Ska försöka fatta mig kort
Tänkte eventuellt köra på receptet nedan som ja hämtade från http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10537 Jag har ingen uppfattning om hur det kommer smaka, är nog ute efter ett ganska lättdrucket öl och inte för mörkt, vad tror ni? Brewdog Punk IPA på systemet gillar jag, men kanske svår att ta efter? Sugen på att brygga en lager, men då får ja dra till syrrans källare.

För att inte hamna med 25 liter öl som inte smaker gott, skulle det vara roligare att göra 10 liters bryggningar så man får större variation på vad man har hemma. Man kanske inte användar slut på all humle från varje paket när man varierar bryggningen mycket. Kan man köra med samma sorters humle på nått vis för många olika öl, så man inte köper hem 6 påsar med olika humle och bara använder 20% av innehållet? Känns ganska oekonomiskt. Kanske också ska fråga, hur länge håller sig humle?

Har någon tips på extraktrecept där samma humle går att använda i så stor mån som möjligt.
Förstår att det kan vara knepigt om ens det är möjligt undvika ha massa olika sorters humle hemma?
Recept
Detta är ett recept på 25 liter öl.

Maltextrakt:
1,50 kg Frystorkat ljust maltextrakt
1,25 kg Frystorkat mellanmörkt maltextrakt
0.25 kg Frystorkat mörkt maltextrakt

Bitterhumle, kokas 60 min:
20 gram Target med 10% alphasyra

Smakhumle, kokas 15 min:
8 gram Saaz med 2% alphasyra
8 gram East kent golding med 5% alphasyra

Aromhumle, kokas 5 min:
8 gram Saaz
8 gram East kent golding

Extra aromhumle, får dra i hett vatten i 5 min:
8 gram Saaz
8 gram East kent golding

Jäst
Whitbread Ale

Kolsyrejäsning:
200 gram honung läggs i ett volymmått. Fyll på med hett vatten tills det blir exakt 2,5 dl. Rör om tills honungen löst sig helt. Häll i en tesked(5 ml) i varje 0.5 liters flaska och 1 matsked(15 ml) i varje 1.5 litersflaska. Fyll på med öl till 4/5 av flaskans volym. Korka igen och låt efterjästa i ca 2 veckor.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Extraktbryggning, receptfundering

Inlägg av Foodhead 1 »

Hej!

Receptet är väldigt likt det vi utgick ifrån i vår första bryggning, och det är ett bra recept. Dock tyckte jag att det blev lite väl mörkt, och om du gillar Punk IPA och lager ska du nog ersätta åtminstone det mörka maltextraktet med ljust.

Att byta ut humlen är inga som helst problem, kolla på Brewdogs hemsida för inspiration om du vill efterlikna punkisen: http://www.brewdog.com/beer/punk-ipa

Jag skulle också föreslå amerikansk alejäst, US-05 är en torrjäst som är lätt att jobba med och som jäser ut rent och bra, vilket passar amerikansk ipa perfekt.

Om du vill välja humle själv rekommenderar jag amerikanska eller nyzeeländska humlesorter, om du nu är inne på det amerikanska spåret. (Punk IPA är visserligen bryggd i Skottland, men det är en ipa av amerikanskt snitt.) Centennial är väldigt användbar, tycker jag. Nelson Sauvin ingår i Punk IPA-receptet och ger en ganska distinkt blommigt fruktig aromen som är karaktärstisk för humletypen. Jag gillar den verkligen.

Att skala ner till halva mängden är inga som helst problem, det är bara att göra. (Jag tycker ändå du kan använda ett helt paket torrjäst.) Du kan också öka på de senare humlegivorna för tydligare humlearom, vilket är typiskt för öltypen. Öppnade humlepåsar förvaras bäst i frys, jag brukar sätta påsklämmor på foliepåsarna och sen lägga dem i zippåsar. Humle är känsligt för oxidering, nämligen, så det är inte dumt att använda både hängslen och svångrem.

I receptet du har bifogat används honung till kolsyrejäsning. Det fungerar säkert, men jag skulle rekommendera vanligt socker. Man kan aldrig vara helt säker på sockerhalten i honung, och det brukar finnas en del mikroorganismer som kanske kan spöka till ölet. Men folk kolsyrejäser ju med honung med lyckat resultat, så det går säkert det också.

Rekommenderar slutligen att du matar in receptet i valfritt bryggprogram för att få lite koll på värden och sånt. Själv använder jag Beersmith, som finns i gratis provversion. (Fast numera betalar jag gladeligen för det.)

Hoppas det går bra! God jul!

/kalle.
MultiS
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av MultiS »

Tack så mycket för hjälpen!
Ska ta och köra på lite större andel ljusare maltextrakt istället, verkar passa mig bättre.

Kanske fel forum att ställa nybörjar frågor angående humle.
Men hur ska jag tänka när jag väljer humle. Finns det några "regler" om vilka som används för bitter, smak och arom?
Såg på Punk IPA hemsidan att den är bryggd med Chinook, Simcoe, Ahtanum och Nelson Sauvin. Hur vet jag vilken som används för de olika komponenterna?

Laddade ner Beersmith och inser att jag har massor att lära, har inte läst mig på än hur jag ska använda programet. Får försöka dyka djupare.

Tack igen!
God Jul!
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

När det gäller humlen är det en hel djungel! Man brukar som regel använda hög alpha sorter för bitter givan eftersom det är mest ekonomiskt samt att det blir väldigt mycket humle om man gör ett öl med hög ibu och bara använder låg alpha sorter.

Annars finns det inte så mycket regler utan man använder den sort som ger det bidraget man vill ha.

Jag tycker att du skulle överväga att göra ett öl på SMaSH principen med större delen eller endast ljus maltextrakt (går det?). Samt att du enbart använder en humlesort som du är nyfiken på. Sikta på en IPA eller Pale ale och kör på en 30-40+ IBU (efter smak/stil) som bittergiva och kör sedan i ordentligt i slutet av koket samt att du torrhumlar. Allt med samma humle.
Du kan givetvis sprida ut den sena humlegivan om du vill men en rejäl giva vid flameout tycker jag ger både bra smak och arom.

På det här sättet så slipper du ha så många humlesorter i frysen och framförallt så lär du dig vilka bidrag humlen ger.
Det blir mycket lättare sen att ha ett grundöl och lägga till de smaker/dofter du skulle vilja ha i ditt öl mao bygga recept.

Bara ett tips och något du kan prova någon gång när du inte vet riktigt vad du ska brygga.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
MultiS
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av MultiS »

Mycket att tänka på, tack för givande svar.

Men om jag kör med ljust torkat maltextrakt (Muntons), ale jäst och sen humlen då. Köra enbart Cascade eller Centennial, vad tror ni blir bäst, Centennial för högre alfalsyra kanske?
Tänkte nog köra för 10 liter färdig öl.
Några tips på hur länge de bör kokas, torrhumla verkar också vara vettigt.

Jag har försökt leka med Beersmith för att förstå programet.
Är deras Light dry extract detsamma som ljust torkat maltextrakt (Muntons), eller kan de vara olika?

Godjul!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Jim skriver klokt.

Beersmiths light dry extract tror jag motsvarar Muntons ljusa. Och att använda en humlesort är absolut en bra början! Centennial är ett bra val för en typisk amerikansk citrushumle med bra alfasyra. (Alfasyran spelar alltså roll för beskan, så en hög alfasyrahalt är trevligt i bitterhumle av humleekonomiska skäl, men många av högalfasorterna är ypperliga i sena givor också.)

/kalle.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Och angående koktid: För maltextraktets del spelar det ingen större roll hur länge du kokar. (Det skulle säkert räcka med bara ett par minuter.) Koktiden handlar då bara om att få ut önskad beska ur den första humlegivan. 60 minuter är traditionellt sett den vanligaste koktiden för bitterhumle, så kör på det. Vill du laborera med koktiden kan du enkelt se i Beersmith vad som händer med beskan (IBU) när du flyttar första givan framåt/bakåt.

De senare givorna i receptet görs med fördel större, och den sista förstår jag mig inte riktigt på. Blötlägga i fem minuter låter överflödigt, men släng gärna i humlen vid kokslutet.
MultiS
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av MultiS »

Tack så mycket för hjälpen! Börjar klarna nu. Snart redo att dra igång min andra omgång.
Tänke prova på en stöpning när ja ändå är igång. Vad tror ni om följande recept:

För 10 liter sats
Malt
1 kg ljus spraymalt
0.5 kg mellanmörk
0.3 kg crystal malt (Thomas Fawcett)

Humle
Centennial 10g 60 min
Centennial 10g 15 min
Centennial 10g torrhumla 3-4 dagar

Provade mata in det i Beersmith, fick IBU till 11.6. Kan det verkligen stämma att det bli så lågt?
MultiS
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av MultiS »

Tack så mycket för hjälpen! Börjar klarna nu. Snart redo att dra igång min andra omgång.
Tänke prova på en stöpning när ja ändå är igång. Vad tror ni om följande recept:

För 10 liter sats
Malt
1 kg ljus spraymalt
0.5 kg mellanmörk
0.3 kg crystal malt (Thomas Fawcett)

Humle
Centennial 10g 60 min
Centennial 10g 15 min
Centennial 10g torrhumla 3-4 dagar

Provade mata in det i Beersmith, fick IBU till 11.6. Kan det verkligen stämma att det bli så lågt?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Det låter lågt, så det kan nog inte stämma. Kolla att volymerna stämmer!

Sen tycker jag som sagt att de sista givorna kan vara större. Jag skulle byta ut 15-minutersgivan mot 20 g vid 5 min och 20 g vid 0 min, kanske.
MultiS
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av MultiS »

En tråd är ingen bra tråd utan uppföljning!

Receptet är bryggt och hälften uppdrucket. Jag gillade ölet och så många andra. Dock kan jag tycka att det blev lite för mycket citrus smak, men så torrhumlade jag också i 7-8 dagar. En kompis tyckte väldigt mycket om ölet och fick själv lite blodad tand att brygga.
Super enkelt, kan rekommendera för andra nybörjare.

Ändrade humle givorna till

12g 60min
15g 15min
15g 0min
Skriv svar