Planerar min andra bryggning och söker lite tips på recept. Jag gjorde tidigare en coopers ale + mörk maltextrakt + lite bryggsocker och ersatt jäst. Resultatet var drickbart, ungefär som ja ville ha det. Nu hoppas ja på mer.
Tänkte göra en extrakt bryggning. Ska försöka fatta mig kort
Tänkte eventuellt köra på receptet nedan som ja hämtade från http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10537 Jag har ingen uppfattning om hur det kommer smaka, är nog ute efter ett ganska lättdrucket öl och inte för mörkt, vad tror ni? Brewdog Punk IPA på systemet gillar jag, men kanske svår att ta efter? Sugen på att brygga en lager, men då får ja dra till syrrans källare.
För att inte hamna med 25 liter öl som inte smaker gott, skulle det vara roligare att göra 10 liters bryggningar så man får större variation på vad man har hemma. Man kanske inte användar slut på all humle från varje paket när man varierar bryggningen mycket. Kan man köra med samma sorters humle på nått vis för många olika öl, så man inte köper hem 6 påsar med olika humle och bara använder 20% av innehållet? Känns ganska oekonomiskt. Kanske också ska fråga, hur länge håller sig humle?
Har någon tips på extraktrecept där samma humle går att använda i så stor mån som möjligt.
Förstår att det kan vara knepigt om ens det är möjligt undvika ha massa olika sorters humle hemma?
Recept
Detta är ett recept på 25 liter öl.
Maltextrakt:
1,50 kg Frystorkat ljust maltextrakt
1,25 kg Frystorkat mellanmörkt maltextrakt
0.25 kg Frystorkat mörkt maltextrakt
Bitterhumle, kokas 60 min:
20 gram Target med 10% alphasyra
Smakhumle, kokas 15 min:
8 gram Saaz med 2% alphasyra
8 gram East kent golding med 5% alphasyra
Aromhumle, kokas 5 min:
8 gram Saaz
8 gram East kent golding
Extra aromhumle, får dra i hett vatten i 5 min:
8 gram Saaz
8 gram East kent golding
Jäst
Whitbread Ale
Kolsyrejäsning:
200 gram honung läggs i ett volymmått. Fyll på med hett vatten tills det blir exakt 2,5 dl. Rör om tills honungen löst sig helt. Häll i en tesked(5 ml) i varje 0.5 liters flaska och 1 matsked(15 ml) i varje 1.5 litersflaska. Fyll på med öl till 4/5 av flaskans volym. Korka igen och låt efterjästa i ca 2 veckor.