Tillsätta spraymalt under jäsningen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Tillsätta spraymalt under jäsningen
Har haft fel på min sockermätare. Medan mätaren var hel fick jag 1044 på ca 22,5 liter Preboil. Men tror vörten var varm när jag mätte. Hade missat att man skulle justera för värme. Tror den bör varit 1046 justerad(runt 30 grader). Hade sedan fantasimätningar efter koket som fick mig att spä ut vörten till 26 liter. Fick 1048 på 26 liter.... Då slutade jag spä ut...Hade fått en liten skada på mätaren. Om jag räknar baklänges i beersmith från preboilmätningen kommer jag få runt 3.9% alkohol när det jäst klart. Vill ha runt 4,4% kan jag ha lite spraymalt? Har det hemma. Det här jäst i 5 dagar nu. Hur? Koka och kyla? Hur hälla i utan syresätta ölet. Eller strunta i det och dricka god mellan öl?
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Tillsätta spraymalt under jäsningen
Späde du ut tills du hade 1048?
I så fall oroa dig inte.
Värsta fall vore om den jäste ut dåligt typ 1017 vilket skulle ge runt 3.9 men primar/flaskjäser du så kommer du upp över 4%
troligtvis hamnar du kanske runt 1013 vilket borde ge runt 4.3 innan flaskjäsning. Oavsett tycker jag att du borde låta smaken avgöra inte volym %.
(jäser den ner till 1010 så har du där ung 4.7 och närmare 5% efter flaskjäsning )
I så fall oroa dig inte.
Värsta fall vore om den jäste ut dåligt typ 1017 vilket skulle ge runt 3.9 men primar/flaskjäser du så kommer du upp över 4%
troligtvis hamnar du kanske runt 1013 vilket borde ge runt 4.3 innan flaskjäsning. Oavsett tycker jag att du borde låta smaken avgöra inte volym %.
(jäser den ner till 1010 så har du där ung 4.7 och närmare 5% efter flaskjäsning )
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Re: Sv: Tillsätta spraymalt under jäsningen
Tack för sitt svar! Den enda trovärdiga mätningen jag hade var 1044 på 22,5 liter vid ca 30 grader varm värt. Mätaren visade 1048 när jag spätt ut till 26 l och jag har kommit fram till att den måste visat på tok för högt. Tror det riktiga ligger på 1039 om man räknar baklänges.
Skickat från min GT-P7320 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-P7320 via Tapatalk 2
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Ah.. Det kan vara många orsaker till det lustiga mätresultatet.
Hur gjorde du när du mätte första gången (preboil). Om du tog upp ett prov från ytan direkt efter lakning så är risken stor att även 1044(30*c = 1047ísh) är felaktig eftersom vorten lägger sig i lager med den största densiteten i botten som dessutom råkar vara det första man lakar ut. Om du inte rörde om kraftigt eller lät det börja koka innan du tog ditt prov så är det troligtvis en felaktig mätning.
Hur gjorde du när du mätte första gången (preboil). Om du tog upp ett prov från ytan direkt efter lakning så är risken stor att även 1044(30*c = 1047ísh) är felaktig eftersom vorten lägger sig i lager med den största densiteten i botten som dessutom råkar vara det första man lakar ut. Om du inte rörde om kraftigt eller lät det börja koka innan du tog ditt prov så är det troligtvis en felaktig mätning.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Silade vörten mellan jäskärlen så ordentligt blandat var det. Frågan är tempen så klart. Har sparat lite vört i kylen som togs efter kokning. Skall köpa en ny mätare i morgon och kolla. Om man behöver öka styrkan med spraymalt, hur gör man bäst?
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Har med hjälp av vatten och sockerlag lyckats kalibrera den trasiga hydrometern och kommit fram till ca 1039. Hade sparat vört i en sluten burk i kylen. Stämmer med vad jag fick fram innan kok och innan jag skadade hydrometern. Beersmith har kommit fram till att jag kommer få ca 3,9% då programmet anser att jag kommer jäsa ut vid 1007. Valet är strunta i att det blir lite svagt, är ju ok för en best bitter, eller köra i spraymalt, honung, pudersocker eller kanske lite dextrosol? Vad skulle ni gjort? Blir ju som att starta om jäsningen men gott om jäst lär det finnas eftersom det fortfarande bubblar efter 5 dygn och då jag körde 2 paket Nottingham.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Tog loss jäsrör och packning och hälde i drygt 200 gram sirap genom hålet. Det är vodka i röret så det bör va lugnt. Har läst att man ibland fyller på efter hand när man brygger starkt och många ale recept innehåller sirap så jag tyckte det kändes rätt. Blev helt tätt i hålet. Var svårt att hälla genom sirapen. Minimum syre och risk för infektion. Bör bli 4,3% när klart. Man måste tänka på pocenten.
Har börjat bubbla på bra igen redan efter 20 minuter.
- vemsom
- Torrhumlare

Om du hade 1.039 OG och beräknas få 1.007 FG kommer det vara mer än 3.9 %. Det kommer vara 4.2% och sen får du lite till vid kolsyrejäsningen.
Efter sirapen kommer du alltså få ännu starkare och dessutom ett torrare öl som utjäst kanske hamnar under 1.007, om nu den siffran kommer stämma.
Efter sirapen kommer du alltså få ännu starkare och dessutom ett torrare öl som utjäst kanske hamnar under 1.007, om nu den siffran kommer stämma.