Säkra, chansa eller blanda jästsorter?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Säkra, chansa eller blanda jästsorter?

Inlägg av Fogsvans »

I morgon är det bryggdag :). Det blir en Black IPA-klon på Stones Sublimely Self-Righteous Ale efter recept i boken "IPA: Brewing Techniques, Recipes and the Evolution of India Pale Ale" av Mitch Steele (ett boktips!). Idén är att 16 liter skall hamna i jäshinken och OG att sikta på enl. receptet är 1080.

Problem: Receptjästen och vad som köpts in är ETT rör White Labs WLP007. Tanken var inte att sätta förkultur eftersom vi fattat det som att det skulle gå bra ändå med denna volym. Illa nog har jag först nu läst mig fram till att man med så pass högt OG (= över 1070) borde ha två rör jäst. Vi har dessutom inget maltextrakt hemma varför förkultur tyvärr inte är ett alternativ.

Vi har nu tre alternativ:
1. Att säkra genom att i morgon istället använda de två påsar torrjäst US05 vi har i kylen.
2. Att chansa och hoppas på att 1 rör WLP007 trots allt gör jobbet.
3. Att använda WLP007 men också en del av torrjästen (1 påse?) (kan man överhuvudtaget göra så?)

Det säkra känns förstås just som det säkra och är väl det jag lutar åt :) ... men vad säger ni om de andra två? Hur skulle ni göra?

p.s. att det blir en bra klon är underordnat här - vi ser hellre att det blir ett gott öl.

/Johan
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Säkra, chansa eller blanda jästsorter?

Inlägg av OleFattGuy »

Om du har möjlighet, splitta batchen i två jäskärl och jäs med vardera sorten.
Ett trevligt experiment som dessutom har potential att ge en djupare insikt i vad jästen bidrar med i smakväg.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Det där är ju ett alldeles lysande förslag Ole!! :) Precis som du skriver blir det ju jättekul att se skillnaden och kanske skälet till att Stone INTE använder det jag (med min begränsade erfarenhet) trodde var mainstream IPA-jäst. I min panik (och okunskap) tänkte jag lite som som så att "gränsväret" (1070) som anges på för WLP007-röret är någon magisk övre gräns ... men självklart handlar det ju bara om hur många jästcellkompisar det behöver vara för att knapra på en viss mängd gottigheter. Halv batch = dubbelt så många jästceller att dela på jobbet. Så får det bli!

Frågan ovan är i alla fall intressant tycker jag ... skulle någon vågat att ge sig på alt. 2 eller 3 ovan?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

OleFattGuy skrev:Om du har möjlighet, splitta batchen i två jäskärl och jäs med vardera sorten.
Ett trevligt experiment som dessutom har potential att ge en djupare insikt i vad jästen bidrar med i smakväg.
+1E1000000000

Gör sedan ett noggrant test av de båda sorterna parallellt, helst dubbelblint, och rapportera resultatet här eller annorstädes.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Fogsvans skrev:Det där är ju ... Så får det bli!

Frågan ovan är i alla fall intressant tycker jag ... skulle någon vågat att ge sig på alt. 2 eller 3 ovan?
Ja, ett blindtest efteråt (helst med en annan person som sköter upphällandet i A och B (och för att vara extra jävlig, ett glas C som innehåller antingen A eller B)) gör ju det hela extra festligt!

För protokoll och publicera gärna i denna tråd sen!

Till din fråga:
Jag blandade jäster i början av mitt bryggande i ett försök att få tillräcklig jästmängd. Det blev bra. Min otränade gom kände ingen större skillnad (jag fokuserade på humlen). Teoretiskt ser jag inga större problem, jag gissar att jäststammarna antingen samexisterar, eller att den ena slutligen tar överhanden för att betingelserna passar den bättre. Hursomhelst så blir vörten till öl i stället för att infekteras av nån annan otrevlig mikroorganism, och det är ju huvudsaken. Smakpuristerna må rasa, och kanske får jag äta up denna post längre fram när jag blivit mer av en konnässör på jäst.

Eran resa kan i alla fall börja med denna splittade batch!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har också blandat jäst flera gånger i samma situation, d.v.s. de enstaka jäststammarna har funnits i för liten mängd. Så länge de olika sorterna i blandningen är okej var för sig kan jag inte se något problem med att blanda dem. Måste under alla omständigheter vara bättre än att använda för lite jäst i alla fall.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Tror också att huvudsaken är att komma upp i tillräcklig startmängd.
Det enda förbehållet är att man inte blandar exvis Lagerjäst och Alejäst då de ju har helt olika krav på jästemperatur... :roll:
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Tack för feeback - vi skall självklart blindtesta och återrapportera!!

WLP007 alt WLP002 är för övrigt bokreceptets båda andraalternativ. Stone Co's house strain är det första ... men den är kanske inte överdrivet enkel att få tag på innan i morgon förmiddag ;)
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Klart ni ska dela! :)

Vi har två såna projekt på gång. Ska bli hemskt kul och förhoppningsvis lärorikt att jämföra resultaten sen.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Säkra, chansa eller blanda jästsorter?

Inlägg av Fogsvans »

Två separata hinkar står och puttrar fint!
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

... 8 veckor senare.

Efter lugnande förslag här på forumet bestämde vi oss just för att dela batchen (korkat enkelt lösning på "problemet") och under bryggdagen flöt det mesta på ganska bra inklusive första gången för vattenbehandling. OG för vår svarta IPA hamnade på 1070.

Temperaturen under jäsningen hölls under hyfsad kontroll. Den flytande jästen fick (kanske inte oväntat) god fart inledningsvis men jäste sedan inte ut som vi hoppas utan stannade på 1017 ... torrjästen puttrade sakta men säker ner till 1013. Vi kan hur som helst konstatera att detta är vårt hittills godaste, vackraste och (sannolikt) bästa öl. Skillnaden är i alla fall tydlig och trots att orginalreceptet förespråkade den engellka jästen tycker jag US5-flaskornas torrhet vinner alla dagar i veckan ... eftersom dessa smakar mest IPA (OCH är mer lika utgångspunktsölet som jag kommer ihåg det).

Är 1017 kontra 1013 mycket när man pratar om skillnaden i "torrhet" ... eller är det marginell skillnad när man kommer ända upp ifrån 1070?
sb2.jpg
se.jpg
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Kul att höra att allt gick bra!
Fogsvans skrev:...
Är 1017 kontra 1013 mycket när man pratar om skillnaden i "torrhet" ... eller är det marginell skillnad när man kommer ända upp ifrån 1070?
Hmm... Det är väl mycket en smaksak, hur känslig man är för sötma, spontant känns det inte som en jätteskillnad. Speciellt, som du mycket riktigt påpekar, när man börjar såpass högt.
Grattis till väl genomfört jästexperiment, och tack för ökad insikt i jästens underbara värld. God fortsättning och gott slut!
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Bild nr 2 är riktigt snygg!
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

OleFattGuy skrev: och tack för ökad insikt i jästens underbara värld. God fortsättning och gott slut!
Tack själv på alla punkter ovan :)
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Jim [skutte] skrev:Bild nr 2 är riktigt snygg!
Tack för det! Hoppas motsägelsetemat i och med det svarta blekölet framgår så övertydligt som det var önskat. (Eklips, svartvit etikett, svartvit bakgrund + den kostymkläddes bryderier på väg nedför en mycket passande bergssluttning" :D (Nåja ... skall man vara ölbryggningsövernördig så är det väl här?)
Skriv svar