Förkultursproblem
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
justanotherjoke
- Delmäskare

Förkultursproblem
Hej alla luciafirande Hembryggar.
Jag står inför ett lite problem. Jag ska göra förkultur för första gången och är lite sent ute.
På lördag ska det bryggas en Imperial Stout med OG på 1106 om det går som det ska.
Jag har två rör California Ale och 500 gram spraymalt.
Nu verkar det finnas miljarders olika förslag. Det senaste jag läste var att göra en 2 liters vört på 1040 med ett rör och sen Pitcha det plus det extra röret.
Förslag? Har läst HTB och blir även inte klok på alla calvulatorer.
Så är det någon med erfarenhet från liknande situation?
Jag står inför ett lite problem. Jag ska göra förkultur för första gången och är lite sent ute.
På lördag ska det bryggas en Imperial Stout med OG på 1106 om det går som det ska.
Jag har två rör California Ale och 500 gram spraymalt.
Nu verkar det finnas miljarders olika förslag. Det senaste jag läste var att göra en 2 liters vört på 1040 med ett rör och sen Pitcha det plus det extra röret.
Förslag? Har läst HTB och blir även inte klok på alla calvulatorer.
Så är det någon med erfarenhet från liknande situation?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Förkultursproblem
Utan att ha räknat på det så är det bättre att göra 2 l förkultur på ett rör än att tillsätta båda rören till en så liten förkultur, det blir för lite näring och därmed sämre tillväxt och stressad jäst. Men maltextraktet räcker väl till att göra två förkulturer på 2 l vardera? Tumregeln jag använder för torkat maltextrakt är 10%, dvs. 200 g till 2 l.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Förkultursproblem
Dubbla förkulturer på 2 l verkar stämma bra med MrMalty iaf.
-
justanotherjoke
- Delmäskare

Re: Förkultursproblem
Jo, problemet där är nog att jag bara har en behållare som rymmer 5 liter.
Om jag nu inte gör den i jästunnan men det känns lite overkill.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

justanotherjoke skrev:Jo, problemet där är nog att jag bara har en behållare som rymmer 5 liter.
Med så högt OG kommer du behöva väldigt mycket jäst.
4 liter förkultur i jäshinken kanske skulle ju räcka, tyvärr blir det svårt att dekantera och då får du problem andra problem.
Att vara ute i god tid är väldigt viktigt, jag rekommenderar att du odlar upp tillräckligt mycket jäst innan du brygger.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Det borde väl gå att hälla av förkultursvörten ganska enkelt genom tappkran (om hinken är utrustad med sån) eller hävert, och behålla jästkakan?
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Ifall det är en jäst som ger ett kompakt bottensediment kanske det går. Men 1056 brukar väl inte vara så snäll i den aspekten?
Hej
Innoculation rate matters more than starter size:
1 vial in 1L (100 Billion criiters/ml) will yield 152 Billion critters (0.5 doubling factor)
1 vial in 2L (50 Billion critters/ml) will yield 205 Billion critters (1.1 doubling factor)
The more concentrated the starter, the less growth yield. If you are going to use 2 vials you are better off starting them in seperate flasks to keep the concentration down, i.e.
2 vials in seperate 2L starters would yield 410 Billion cells (50B/ml) (1.1 doubling factor);
2 vials in one 2L starter would yield 220 Billion cells (200B/ml) (0.1 doubling factor)
Source: Yeast, The practical guide to Beer Fermentation
Bo
Innoculation rate matters more than starter size:
1 vial in 1L (100 Billion criiters/ml) will yield 152 Billion critters (0.5 doubling factor)
1 vial in 2L (50 Billion critters/ml) will yield 205 Billion critters (1.1 doubling factor)
The more concentrated the starter, the less growth yield. If you are going to use 2 vials you are better off starting them in seperate flasks to keep the concentration down, i.e.
2 vials in seperate 2L starters would yield 410 Billion cells (50B/ml) (1.1 doubling factor);
2 vials in one 2L starter would yield 220 Billion cells (200B/ml) (0.1 doubling factor)
Source: Yeast, The practical guide to Beer Fermentation
Bo
-
justanotherjoke
- Delmäskare

Tack för all er input.
Pga tidsbrist och en behållare för kort så valde jag att göra en 2liter med en tub.
Tänkte chansa att köra med att pytsa in förkultur plus ett extra rör.
Dock blev det en katastrofmäskning och jag landade på 1.080.
Så nu använde jag mig bara av 2 liters förkulturen.
Pga tidsbrist och en behållare för kort så valde jag att göra en 2liter med en tub.
Tänkte chansa att köra med att pytsa in förkultur plus ett extra rör.
Dock blev det en katastrofmäskning och jag landade på 1.080.
Så nu använde jag mig bara av 2 liters förkulturen.