IPA:n blev en IFA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
chihiro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

IPA:n blev en IFA

Inlägg av chihiro »

Hallå,
Jag och min bror bryggde för ett tag sedan våran första riktiga öl tillsammans (helmalt) och detta utan några direkta erfarenheter sedan tidigare. Vi hade som mål att göra en IPA men fick en IFA (India Fail Ale)......
Det hela känns som att det gick ganska bra ända tills nu i helgen när vi skulle smaka ordentliga på brygden. Det smakar jäst, visst finns det en del sjysst humlebeska där bakom jästen men mest smakar det jäst.
Tror mig ha en förklaring till det hela men för att utesluta andra fel till kommande brygder tänkte jag höra efter med er med mer erfarenhet:

Malten mäskades enligt mäskningsschema (stegmäskning), varpå hela grytans innehåll tömdes ned i lakkärl (model kylbox med tappkran, sjönk nån grad ned till 74C) där det fick stå en timme. Sedan lakade vi ut till OG var enligt recept (1059).
Sedan följde vörtkokning med humlegivor enligt recept. Kylningen efteråt gick så där, vi hade några isblock med kokat vatten för att få ned temperaturen men trots detta så var vi tvungna att ta till vattenbad i badkaret för att komma ned till jästemp. Detta tog ca 3 timmar då vi höll locket stängt tilljäskärlet för att inte få ned något i "grönölet". När vi kom ned till ca 20C och det var dags att föra till jästen BC1056 kollade vi lite på påsen som var rejällt svullen och det verkade ju bra då jag bett min bror att aktivera den dagen innan. MEN, tydligen hade jästen varit uppsvälld ända sedan leveransen och stått i kylskåp på detta sätt under den 1.5månad mellan det att vi fick ingredienserna till bryggdagen.
När vi då stod där och allt var klart för att pitch jästen och vi inte hade någon annan så körde vi på denna och nu smakar det som sagt mest jäst.
Själva jäsningen kom igång bra och det bubblade på riktigt bra (i ca 16C). Efter ca 2 veckor tappades ölet till sekundärjäsning och fick stå i 2 ytterliggare veckor.

Det jag kunnat läsa mig till så har förmodligen jästen varit sjukt stressad och då givit ej önskvärda smakar till ölet. Finns det några andra teorier.
Volymen var på ca 11L.
Tack på förhand
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: IPA:n blev en IFA

Inlägg av Fredrik Almgren »

En gissning kan ju vara att iom att ni använt 1056 så tar det längre tid för jästen att sedimentera och att ni behöver vänta ett tag till.

Det står så här om den jästen på humlegården:
Flockningen förstärks med inblandning av mörka maltsorter. Normalt krävs filtrering för att få ett blankt öl.

förjäsbarhet: 73-77%
alkoholtolerans: approx 10%
flockning: låg till medium
http://shop.humle.se/jast/alejast/alejast-flytande/american-ale-jast-brewer-s-choice-1056-activator
My hope is hops
chihiro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: IPA:n blev en IFA

Inlägg av chihiro »

Tack för svar! Insåg efter inlägget att det var lite "wall-of-text" fenomen med min ursprungliga post... sorry!
Men undrar lite kring vad som menas med "att vänta ett tag till"?
Är det helt enkelt att låta det vidarutvecklas/sedimentera i flaska?

Glömde nog att nämna att vi gjorde denna brygd i mitten av Oktobober varpå den fick jäsa 2 veckor och sedan sekundärjäsa 2 veckor därefter tappning på flaska där den stått ca 3 veckor vid provning. Jag tänkte med detta att vi låtit jästen ha sin gång utan att stress på något och iom omtappning till sekundär inte låtit ölet stå i jästkakan för länge för att må dåligt av detta.
Skriv svar