Olika jästemperatur i recept och på jästpaket

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Olika jästemperatur i recept och på jästpaket

Inlägg av blueninja »

Jag tänkte ge mig på min första lager. Tänkte prova ett recept jag hittat här:
http://hem.fyristorg.com/flystabryggeri/recept/2c2.html

Det är en mörk lager och enligt recept ska jästen vara Weihenstephan 34/70. Receptet säger dessutom att primärjäsning ska ske vid 7-8 grader och sekundärjäsning vid 0-8 grader. Jag köpte torrjäst Saflager W-34/70:
http://shop.humle.se/jast/lagerjast/lag ... rp=1003117

På paketet står "Recommended fermentation temperature: 9C – 15C, ideally 12C", alltså varmare än receptet föreslår.
Vilket ska jag lita på? Om jag ska köra den kallare temperaturen, bör jag öka mängden jäst?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Olika jästemperatur i recept och på jästpaket

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag tycker du ska lita på jästen, och att du ska ta två påsar torrjäst till 24 liter. Men jag är förstås lagernovis själv!
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Jag brukar börja att jäsa i 10 -12 grader och drar ner tempen några grader efter 3 dagars ordentlig jäsning. Lagringen lägger jag sedan så kallt som möjligt. Två påsar jäst behövs om du inte gör en förkultur.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Du kan väl lita på både och, jästen klarar säkert av att jäsa alldeles utmärkt även någon grad under det på paketet angivna temperaturintervallet utan att jästmängden behöver ökas (dock är två påsar alltid att rekommendera för lagerbryggning).

Uppenbarligen har receptskrivarna lyckats, då receptets temperatur troligen är det som de själva använde. Ett förbehåll kan vara att det är rummets temperatur och inte själva ölets temperatur som receptet anger. I så fall var den faktiska jästemperaturen förmodligen två till fyra grader varmare.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Bryggde för några månader 24 liter lager med den jästen som jag tycker är en kanonjäst. Tempen låg väl på ca 10 c, hade 2 paket, jäsningen fungerade utmärkt. Ölet smakar rent och fint.

Bo
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av blueninja »

Ålrajt, tack för tipsen allihopa. Två paket jäst alltså, det är ju dubbelt så mycket som det står på jästpaketet. Men jag litar mer på er än paketet :)..
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

blueninja skrev:Ålrajt, tack för tipsen allihopa. Två paket jäst alltså, det är ju dubbelt så mycket som det står på jästpaketet. Men jag litar mer på er än paketet :)..
Det är ett ganska väletablerat faktum att man behöver ungefär dubbelt så mycket jäst för underjästa öl jämfört med överjästa.

Det underliga är varför jästleverantörerna inte tar fasta på detta på förpackningarna. Vill de inte sälja mer och därmed tjäna mer pengar?
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

blueninja skrev:Ålrajt, tack för tipsen allihopa. Två paket jäst alltså, det är ju dubbelt så mycket som det står på jästpaketet. Men jag litar mer på er än paketet :)..
Hej

Gå in på mr Malty och jämför med samma volym samt samma OG men där den ena är en ale samt den andra en lager, så visar det sig att lagern behöver ungefär den dubbla mängden, jäser i en mycket lägre temp så då behövs det mycket mer jäst.

Överhuvudtaget är det något man inte skall snåla med så är det jäst, humle i en viss mängd vid 5 ochh 0 min kan minskas en del utan att resultatet blir sämre men jästen skall man helst ligga över med, en jäsning som drar i gång snabbt med tillräcklig jästmängd är alltid av godo, "lagtimen", alltså tiden från jästen tillsätts till man märker att det börjar jäsa, ju lägre den är desså bätter.

Bo
Skriv svar