Konstig kemisk smak efter torrhumling?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Konstig kemisk smak efter torrhumling?
Tjaba alla bryggon!
Jag och bryggpolarna har fått en konstig kemisk bismak efter att vi torrhumlat.
Detta har hänt oss vid två tillfällen.
Efter två veckors primär jäsning tappade vi över ölen (en IPA) till sekundärtunnan, samtidigt som vi smakade av. Ingen bismak då, bra beska med Nelson sauvin doft. Tyckte dock den var lite platt i smaken/doften så vi ville ge den lite extra fräs, alltså slängde vi i 20 gram Nelson pellets i sekundären. Vi hade ungefär 16 liter öl då. Efter en vecka silade vi av humlen genom en saftsil. Vi tappade inte upp på flaska förens en vecka senare pga tidsbrist.
Då fanns bismaken där. Smaken påminner mig och någon form av industrielt lim. Det jobbiga är att man känner att det är en god öl men den där smaken stör mig som fan.
Är det bara vi som inte kan torrhumla? Eller? Det smakar inte som en feljäsning bör väl tilläggas.
Är det någon som har något förslag? Eller förklaring?
Mvh, Claes
#snartgerjaguppdethärmedtorrhumling!
Jag och bryggpolarna har fått en konstig kemisk bismak efter att vi torrhumlat.
Detta har hänt oss vid två tillfällen.
Efter två veckors primär jäsning tappade vi över ölen (en IPA) till sekundärtunnan, samtidigt som vi smakade av. Ingen bismak då, bra beska med Nelson sauvin doft. Tyckte dock den var lite platt i smaken/doften så vi ville ge den lite extra fräs, alltså slängde vi i 20 gram Nelson pellets i sekundären. Vi hade ungefär 16 liter öl då. Efter en vecka silade vi av humlen genom en saftsil. Vi tappade inte upp på flaska förens en vecka senare pga tidsbrist.
Då fanns bismaken där. Smaken påminner mig och någon form av industrielt lim. Det jobbiga är att man känner att det är en god öl men den där smaken stör mig som fan.
Är det bara vi som inte kan torrhumla? Eller? Det smakar inte som en feljäsning bör väl tilläggas.
Är det någon som har något förslag? Eller förklaring?
Mvh, Claes
#snartgerjaguppdethärmedtorrhumling!
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Konstig kemisk smak efter torrhumling?
Smakade ölet bra innan ni silade. Kan vara nått skit som kom i med silen. Dåligt diskad kankse.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Smakade inte då, men allt ska varit ordentligt rengjort.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Har ni torrhumlat med Nelson Sauvin bägge gångerna?
My hope is hops
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Nej, men jag kommer inte ihåg vad vi använde första gången.
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Tror det kanske kan vara tiden det handlar om, du skrev att ni silade bort humlen , och sedan väntade 1 vecka med att tappa på flaska.
Hur förvarade ni ölen däremellan? på fat med kolsyre tryck får man kanske hoppas.....
Om ni silade bort humlen och tappade upp en färdigjäst öl direkt på en ny jäshink och lät den stå 1 vecka, så har ni nog förmodligen utsatt den för syre och den har oxiderat.
Bara en tanke, det är ju inte säkert att så är fallet.
/ Magnus
Hur förvarade ni ölen däremellan? på fat med kolsyre tryck får man kanske hoppas.....
Om ni silade bort humlen och tappade upp en färdigjäst öl direkt på en ny jäshink och lät den stå 1 vecka, så har ni nog förmodligen utsatt den för syre och den har oxiderat.
Bara en tanke, det är ju inte säkert att så är fallet.
/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Re: Sv: Konstig kemisk smak efter torrhumling?
Om jag förster det rätt har ni alltså silat ölet efter utjäsning? Som maltmagnus säger är nog det problemet.
Anledningen till det tror jag har med förutom i oxideringen kan jäste ha fått för sig att vilda fenoler när mer syre kom till.
En annan gissning kan vara polyfenoler från humlen.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Anledningen till det tror jag har med förutom i oxideringen kan jäste ha fått för sig att vilda fenoler när mer syre kom till.
En annan gissning kan vara polyfenoler från humlen.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
-
justanotherjoke
- Delmäskare

Så vi ska alltså inte sila av humlen när vi skicka över till sekundär menar ni?
För det har tvättats och decificerats och varigt noga med att det inte ska splasha osv.
För det har tvättats och decificerats och varigt noga med att det inte ska splasha osv.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Tack så mycket för era åsikter och teorier! Enda som får mig att tvivla är väl att jag inte tycket det smakar oxiderat... Men jag kan ha fel också.
Men nästa gång torrhumlas det med påse!
Med vänlig hälsning, Claes
Men nästa gång torrhumlas det med påse!
Med vänlig hälsning, Claes
Re: Sv: Konstig kemisk smak efter torrhumling?
Hällde ni ölen genom saftsilen eller hade ni saftsilstyget på hävertslangen?
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Det var min kollega som gjorde det, men jag antar att det var hällde ölen med hävert genom silen och i ny tunna.
-
justanotherjoke
- Delmäskare

mauno skrev:Hällde ni ölen genom saftsilen eller hade ni saftsilstyget på hävertslangen?
Kaffefilter på hävertslangen. Inte pappersvarianten kanske man ska klargöra med.
Du har ju smakat Röd Död Manne, så du har smakat denna horribla felsmak..
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Det spelar ingen roll hur ren silen är, ifall det finns syre på någon sida av duken kommer vörten syresättas.
Allt syre efter 'lag time' (den tid det tar innan jästen ger tecken på liv) är negativ. Förutom de fall man jäser vört med väldigt högt OG.
Att använda en humlepåse är smidigt och brukar fungera för mig iallafall. Annars brukar humlepellets sedimentera så småningom.
Allt syre efter 'lag time' (den tid det tar innan jästen ger tecken på liv) är negativ. Förutom de fall man jäser vört med väldigt högt OG.
Att använda en humlepåse är smidigt och brukar fungera för mig iallafall. Annars brukar humlepellets sedimentera så småningom.