Farlig hembryggning

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

gedman
Hembryggarens redaktion

Farlig hembryggning

Inlägg av gedman »

Har du råkat ut för något riktigt obehagligt när du bryggt? Eller något som kunde gått hur fel som helst? Ibland kan hembryggning vara farligt. Hembryggaren tänker ha en artikel om riskerna i hembryggning - allt från skållade händer till exploderande flaskor. Vi har redan flera lärorika berättelser, men vi behöver ännu fler beskrivningar av obehagliga saker som hembryggare faktiskt råkat ut för.

Om du känner till någon sådan händelse - självupplevd eller berättad av någon annan - som du vill dela med dig av, beskriv den i ett mejl och skicka till a.beckman(på)bredband.net.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Farlig hembryggning

Inlägg av martinb »

Förutom det vanliga, flasksprängning under kolsyrejäsning, hade jag en flaska som var strukturellt instabil och exploderade i handen på mig när jag skulle öppna den dagen innan midsommarafton förra året. Min far fick turligt nog bara en skråma på halsen men jag fick ett 7mm långt, 4-5 mm djupt hack vid pekfingrets "skarv" mot handflatan och ett 4mm långt, 2 mm djupt hack på ovansidan av pekfingret. Turligt nog hade vi en läkare ute i sommarstugeområdet som löste "problemet". Några snygga ärr finns fortfarande kvar.

Sedan har vi kokat över en förkultursvört som kortslöt hela spisen. Den fick torkas ut och så blev det köpemat i två dagar... Vi har även kokat över med en induktionsplatta. Den bottenplacerade fläkten tog in varm vört och plattan gick åt helsike. Vi brände 4 proppar den bryggningen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Farlig hembryggning

Inlägg av Sebastian Berg »

Jag fick en plastkorksprojektil flygande ruggigt nära mitt ansikte en gång.

Det var när jag precis börjat använda mig av champagnekorkar.
Det jag inte visste var att vanliga vinflaskor inte hade tillräckligt bred kant för agraffen att greppa.

Så när jag skulle ställa i ordning mina flaskor släppte en av agrafferna och korken sköts ur flaskan och snuddade sidan av mitt ansikte för att sedan träffa taket på andra sidan rummet.
Med hjärtat i halsgropen försökte jag förstå vad som hade hänt. Jag var nerdränkt i stout, rummet var dränkt i stout och det första jag tänkte på - tur att det luktar gott iaf!

Sen blev det en hel del städning, hela flaskans innehåll hade spridits över rummet.

True story!
Bild
Skriv svar