Vakumrör, kan det hjälpa mig?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Vakumrör, kan det hjälpa mig?

Inlägg av Bee »

PowPow skrev: har funderat lite på biab också faktiskt. Men jag har "bara" en 29 liters kokare. Blir svårt att få plats med vatten och malt i den om jag ska få min önskade pre boil volym på ~22-23 liter. I alla fall på de större ölen.. Om jag inte spargar malten i ett annat kärl efteråt, vilket ju kan vara ett alternativ. Hrm....
Det finns inget i BIAB-metoden som säger att du måste använda hela mängden vatten vid mäskning. Du kan t ex mäska in med 20l vatten till 5kg malt och efter att du tagit upp påsen fylla upp till önskad OG/vattenmängd innan kok.
Tänk inte kaffefilter, tänk tepåse.

Själv kör jag 15l till 5kg malt och batchlakar med 10l i en jäshink när jag tagit ur påsen. Sedan spär jag till önskad kokvolym.
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Bee skrev: Det finns inget i BIAB-metoden som säger att du måste använda hela mängden vatten vid mäskning. Du kan t ex mäska in med 20l vatten till 5kg malt och efter att du tagit upp påsen fylla upp till önskad OG/vattenmängd innan kok.
Tänk inte kaffefilter, tänk tepåse.

Själv kör jag 15l till 5kg malt och batchlakar med 10l i en jäshink när jag tagit ur påsen. Sedan spär jag till önskad kokvolym.
Det är sant. Får räkna på det. Det måste ju finnas en gräns när mashen blir så tjock att effektiviteten blir fruktansvärt låg.

Angående att laka i ett annat kärl, så tänker jag att enkelheten med biab försvinner om börjar laka ett ett annat kärl. Varför då inte bara hålla till i sin stora kylväska och batchlaka där? Känns nästan som mer arbetsinsats att köra baib med lakning i ett annat kärl än att köra klassisk batch i en stor kylväska t.ex. Med kylväskan slipper man dessutom lyfta en tung och varm påse, samt det räcker med att ha en värmekälla till hands.

Men jag har aldrig testat så ska inte utesluta något såklart :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag kör en extra lakning endast för att klämma ur det sista sockret. Har lakat direkt ner i grytan ett par gånger när påsen legat på avrinning, men jag tyckte det var lättare att slänga ner den i en hink, på med vatten, slaska runt lite och hälla ner i grytan.
Det är inget jättestor operation, tar 5 minuter om man värmt vatten till det.

Man ska komma ihåg att BIAB har normalt inget lakningsmoment, man bara låter säcken rinna av så är man klar. Men eftersom jag är extra snål så kör jag extra lakning.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Bee skrev: Men eftersom jag är extra snål så kör jag extra lakning.
Är du också från Småland? Det här med BIAB och smålänningar funkar ju helt enkelt inte :wink: Därför har jag aldrig provat :D

/Fredrik
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Nejdu, född och uppvuxen i Åkersberga, nordost om Sthlm. Föräldrarna kommer dessutom från Skellefteå... Så det är inte arv, bara ren snålhet... Men det kan ju bero på att ölet jag brygger blir så jävla gott... ;-) ...eller...
Skriv svar