Jag tar gärna emot allmänna tips på vad jag ska tänka på för att lyckas så bra som möjligt
Första bryggningen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Henkeluring
- Satsbryggare

Första bryggningen
Inväntar en beställning från det lilla köksbryggeriet http://www.koksbryggeriet.se/collection ... bryggeriet vilket kommer bli min första bryggning någonsin. Har någon provat detta kit? Är det något man bör komplettera med?
Jag tar gärna emot allmänna tips på vad jag ska tänka på för att lyckas så bra som möjligt
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Första bryggningen
själv skulle jag kontaktat närmsta hembryggarbutik och bett om hjälp att plocka ihop egna saker.
800 pix för 4 liter öl. Sen förstår jag inte att de har bilder på brun humle löst packat i påsar.
Du kommer att kunna göra öl och ja du kan kompletera men gör det på tex humle.se
800 pix för 4 liter öl. Sen förstår jag inte att de har bilder på brun humle löst packat i påsar.
Du kommer att kunna göra öl och ja du kan kompletera men gör det på tex humle.se
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jag har också köpt det kitet och ska tappa på flaska ikväll. Första gången behöver du inte komplettera med någonting, det viktigaste är nog att du följer instruktionerna och är noga med att allt är rent.
Jag valde att köpa kitet just för att jag vill inte brygga mer än 4-5 liter nu i början plus att man fick ett färdigt paket med utrustning och instruktioner. Jag är lite lat helt enkelt
Jag valde att köpa kitet just för att jag vill inte brygga mer än 4-5 liter nu i början plus att man fick ett färdigt paket med utrustning och instruktioner. Jag är lite lat helt enkelt
-
Henkeluring
- Satsbryggare

Ja, jag tänkte också att jag ville prova med en liten volym till att börja med utan att köpa "riktig" utrustning. Är detta kul så får det bli ett inköp av lite mer seriösa prylar och prova lite olika recept..dropbass skrev:Jag har också köpt det kitet och ska tappa på flaska ikväll. Första gången behöver du inte komplettera med någonting, det viktigaste är nog att du följer instruktionerna och är noga med att allt är rent.
Nu ska jag precis börja med bryggningen, får se hur det går. Skriv gärna här hur slutresultatet blev för dig
Re: Sv: Första bryggningen
Rånade är vad ni har blivit... För 500kr får ni ett helt ok startkit. http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8744&grp=667823
Om man sen syr en Brew-In-a-Bag påse för några spänn samt köper malt, humle och jäst för 300 så har ni en 25 liter sats för samma pris.
Deras pale ale kit verkar inte vara något vidare heller.. 200kr för råvaror till 4l öl, (dessutom dålig humle om man tittar på bilderna), det finns ingen som helst info om vilken humle och jäst dom använder, då skulle jag hellre köpa på systemet.
Om man sen syr en Brew-In-a-Bag påse för några spänn samt köper malt, humle och jäst för 300 så har ni en 25 liter sats för samma pris.
Deras pale ale kit verkar inte vara något vidare heller.. 200kr för råvaror till 4l öl, (dessutom dålig humle om man tittar på bilderna), det finns ingen som helst info om vilken humle och jäst dom använder, då skulle jag hellre köpa på systemet.
Två grejor då:
1) i filmen har de lock på kastrullen när de kokar upp - det brukar inte jag våga. Överkokt vört på en spis är inte så kul - så passa för överkok!
2) Filmen instruerar - tappa på flaska, vänta två veckor, njut. Om det ska vara någon kolsyra i ölet så behövs det lite socker i flaskorna med. Men det kanske är tydligare i instruktionen.
Annars var det ju en kul grej. Folk på de här forumen är ju gör det självare in absurdum och reagerar på 800 spänn (jag med) - men det är nog snarare en del av mentaliteten i hobbyn. Fastnar ni så kommer ni nog dit ni med. Snarare borde man nog propagera för en varningstext på förpackningarna:
Varning. Den här produkten kan leda till manisk perfektionism, introverta diskussioner med skäggprydda män och ofantliga mängder öl staplade i alla kalla utrymmen i ditt hus.
1) i filmen har de lock på kastrullen när de kokar upp - det brukar inte jag våga. Överkokt vört på en spis är inte så kul - så passa för överkok!
2) Filmen instruerar - tappa på flaska, vänta två veckor, njut. Om det ska vara någon kolsyra i ölet så behövs det lite socker i flaskorna med. Men det kanske är tydligare i instruktionen.
Annars var det ju en kul grej. Folk på de här forumen är ju gör det självare in absurdum och reagerar på 800 spänn (jag med) - men det är nog snarare en del av mentaliteten i hobbyn. Fastnar ni så kommer ni nog dit ni med. Snarare borde man nog propagera för en varningstext på förpackningarna:
Varning. Den här produkten kan leda till manisk perfektionism, introverta diskussioner med skäggprydda män och ofantliga mängder öl staplade i alla kalla utrymmen i ditt hus.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Håller helt med Bee. Det var illa dyrt om man ser till vad man får, speciellt om bilderna illustrerar vad som ser ut att vara gammal oxiderad humle. Häng nu inte läpp för det, utan brygg dessa satser och återkom med recensioner, vi kan ju ha fel!Bee skrev:Rånade är vad ni har blivit... För 500kr får ni ett helt ok startkit. http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8744&grp=667823
Bee skrev:Rånade är vad ni har blivit... För 500kr får ni ett helt ok startkit. http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8744&grp=667823
Det var inte humlen på bilden man fick utan vakumförpackade pellets. Men jag håller med, de kunde ha bättre info om råvarorna på hemsidan.Håller helt med Bee. Det var illa dyrt om man ser till vad man får, speciellt om bilderna illustrerar vad som ser ut att vara gammal oxiderad humle. Häng nu inte läpp för det, utan brygg dessa satser och återkom med recensioner, vi kan ju ha fel!
Filmen är bara ett komplement till instruktionerna som finns här: http://www.koksbryggeriet.se/pages/sa-gor-vi
Paketet http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8744&grp=667823 är definitivt prisvärt men då tillkommer råvaror/sats så då blir väl inte prisskillnaden så värst stor?
Edit: Jästen är Safale US-05
Bra att det var bättre kvalitet av råvarorna.dropbass skrev: Det var inte humlen på bilden man fick utan vakumförpackade pellets. Men jag håller med, de kunde ha bättre info om råvarorna på hemsidan.
Filmen är bara ett komplement till instruktionerna som finns här: http://www.koksbryggeriet.se/pages/sa-gor-vi
Paketet http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8744&grp=667823 är definitivt prisvärt men då tillkommer råvaror/sats så då blir väl inte prisskillnaden så värst stor?
Edit: Jästen är Safale US-05
Jo visst tillkommer det råvaror till kitet för att kunna göra öl. Men skillnaden är att du får en jäshink på 30l i kitet och de 300kr som du köper råvaror för att komma upp i samma pris räcker till 25l öl. Dvs ~6kg malt, 100g humle och en schysst flytande jäst.
Sant, det blir nog ett par omgångar med det här kitet bara för att få häng på grunderna innan man går vidare till lite större volymer.Bee skrev: Jo visst tillkommer det råvaror till kitet för att kunna göra öl. Men skillnaden är att du får en jäshink på 30l i kitet och de 300kr som du köper råvaror för att komma upp i samma pris räcker till 25l öl. Dvs ~6kg malt, 100g humle och en schysst flytande jäst.
-
Henkeluring
- Satsbryggare

För mig var finessen med detta kit, att brygga en liten volym öl, prova på bryggprocessen och ha en liten (rätt så snygg) flaska som jäskärl. Vet inte hur jag skulle kunnat testa detta genom att gå till bolaget istället. Jag räknar heller inte med att ölen blir speciellt bra första bryggningen, så jag såg inte finessen att sitta och försöka leta på riktigt bra råvaror. Sen att det kostade 800 när jag kanske kunde ha fått liknande för några hundra mindre spelar mindre roll, jag tycker lätt det är värt pengarna för att prova på.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Somsagt: Prove us wrong.
Brygg och återkom gärna med rapporter!
Brygg och återkom gärna med rapporter!
Det kitet är ju dyrare än Coopers startkit med flarror, ölkit för 23 liter, jäskärl och allt vad det är (Ok, inget kokeöl där men...)
bara en tanke
bara en tanke
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Det är inte er vi kritiserar snarare de som säljer kitet. Hur ni lär er att brygga spelar ingen roll, vi vill ju att folk ska brygga öl, helst gott, men ibland kanske det blir mer "intressant" istället.
Meddela era resultat här, och förvarna era respektive om att det snart kommer investeras prylar till ölbryggning för åtskilliga tusenlappar...
Meddela era resultat här, och förvarna era respektive om att det snart kommer investeras prylar till ölbryggning för åtskilliga tusenlappar...
Bee skrev: Meddela era resultat här, och förvarna era respektive om att det snart kommer investeras prylar till ölbryggning för åtskilliga tusenlappar...