Vakumrör, kan det hjälpa mig?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vakumrör, kan det hjälpa mig?

Inlägg av PowPow »

Hej alla!

Jag kör för tillfället min mäskning med tunna-i-tunna-metoden, och har några funderingar:

1. Jag brukar koppla en slang på tappkranen och låta vätskan rinne ner i en annan hink efter mäskningen och under lakningen (batch). Efter en stund brukar det börja rinna ganska långsamt, även om jag öppnar kranen helt. Där är inte stopp i kranen och där är vätska i undre utrymmet (under översta hinken alltså). Kan det vara så att det uppstår någon form av vakum? Jag har hört att folk installerar vakumrör för att slippa vakum och långsamt flöde, men kan det bero på detta? Jag trodde att vakumet gjorde att vätska inte rann ner i undre utrymmet, och det problemet har jag inte. Det undre utrymmet är alltid fyllt så länge det finns vätska kvar.

2. Om jag nu ska sätta in ett vakumrör, är det meningen att det ska vara monterat som på min fina bild? Och har ni tips på material/infästningsteknik?

Vakumröret, som jag tänker mig, är det rosa på min bild.
Bild
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Vakumrör, kan det hjälpa mig?

Inlägg av PowPow »

En annan fundering på samma ämne:
Mängden vätska som inte är i kontakt med malten under mäskningen är ganska stor med denna tekniken, så funderar på att fylla upp utrymmet under översta tunnan med något. Någon hade gjort det med spelkulor, men det verkar vara ett helvete att diska efteråt. Någon som har tips på vad man kan använda?
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Det här med vakuum- eller luftningsrör är intressant. Det är inget jag någonsin sett på kommersiella bryggerier, och det är enligt min uppfattning något som inte behövs, om man lakar på rätt sätt. Att installera ett sådant rör känns om en lösning på något annat problem man ursprungligen har.

Jag ser två olika problem som kan uppstå under lakbädden:

1. Undertryck
Här har man helt enkelt lakat ut fortare än det rinner till. Om man har en slang monterad på kranen på lakkärlet är detta lätt hänt. Slangen fungerar som hävert, och då kan man "suga" ut vört fortare än den rinner till. Då uppstår undertryck under lakbädden, och det i sin tur gör att maltbädden gärna packar sig och man har en ond cirkel, mer packad bädd her långsammare flöde, vilket ger mer undertryck... Lösningen är att se till att laka i lugnare temp, och hålla temperaturen uppe i lakbädden, så inte sockret blir mer trögflytande än nödvändigt.
I detta fall ser jag inte ett vakuumrör som någon lösning på problemet. Stäng istället kranen, rör upp hela lakbädden som den återigen blir fluffig och fin ;) Börja sedan om men återcirkulering och sedan lakning.

2. Luft under lakbädden
Om maltbädden innehåller luftbubblor kan dessa hamna under lakbädden, och där skapa en "luftkudde" som kan försvåra lakningen. Här skulle ett luftningsrör kunna hjälpa till. Men, bättre är såklart att se till så inte maltbädden innehåller luft. Se till att fylla utrymmet under silplåten/silhinken med varm vatten innan någon malt/mäsk hälls i lakkärlet. Detta garanterar att ingen luft finns under silen vid start. Se sedan till att röra i mäsken innan lakning börjar, så eventuella luftbubblor kan ta sig upp till ytan.

/Fredrik
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Tack för svaret!

Men borde inte både undertryck och luft under maltbädden bidra till att genomrinningen ner till "dead spacen" avstannar? Det har jag inge problem med. Där är alltid fullt med vätska. Problemet är att det av någon anledning inte rinner speciellt fort ut genom kranen (jag brukar ta det försiktigt och laka långsamt, men sista litrarna kan gå extremt långsamt)
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

PowPow skrev:Tack för svaret!

Men borde inte både undertryck och luft under maltbädden bidra till att genomrinningen ner till "dead spacen" avstannar? Det har jag inge problem med. Där är alltid fullt med vätska. Problemet är att det av någon anledning inte rinner speciellt fort ut genom kranen (jag brukar ta det försiktigt och laka långsamt, men sista litrarna kan gå extremt långsamt)
Jo, jag håller med. I ditt fall tror jag det handlar om undertryck, som skapats genom att det rinner för långsamt genom maltbädden, i förhållande till hur snabbt du tappar ut. Annars blir det inget undertryck ;-)

Nästa gång du lakar kan du prova att regelbundet skära i lakbädden (men inte ända ner till botten), för att förhindra att bädden packar sig.

Hur många hål har du i din lakhink, och vilken dimension?
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Okej, det ska jag testa!

Har inte hinken här nu, men när jag jämfört med andra så ser det ut som att jag har ganska få hål med ganska liten diameter.Ska mäta den ikväll och återkommer då. Kanske har för få/för små hål?
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Angående att fylla upp ytrymmet under översta hinken för att undvika massa extra vatten som inte vidrör malten.. Vad tros om tallrikar? :D
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Kom på ett alternativ till tallrikar för att fylla upp tomrummet under översta hinken: Tomma ölflaskor (självklart kapsylerade).

Hur tror ni att en ölflaska hanterar att bli förvärmd med kokande vatten när den är tom och kapsylerad?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

PowPow skrev:Kom på ett alternativ till tallrikar för att fylla upp tomrummet under översta hinken: Tomma ölflaskor (självklart kapsylerade).

Hur tror ni att en ölflaska hanterar att bli förvärmd med kokande vatten när den är tom och kapsylerad?
Nej du gör det för komplicerat!
Du kommer tröttna om du håller på sådär. Jag fylde upp mitt deadspace med vatten innan när jag körde hink i hink och det fungerade utmärkt. Däremot så fick jag recirkulera vörten lite mer innan lakning.
Om du tänker på det så är det dels inte så många lite och det "vattnet" (som kommer blanda sig med vörten endå) är egentligen ingen skillnad från lakvattnet förutsatt att man kan hålla temperaturen.

Så, skit i att "fylla" deadspace med annat än varmt vatten och recirkulera ett par liter extra istället så slipper du rengöra så mycket vid bryggningarna.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Jim [skutte] skrev: Nej du gör det för komplicerat!
Du kommer tröttna om du håller på sådär. Jag fylde upp mitt deadspace med vatten innan när jag körde hink i hink och det fungerade utmärkt. Däremot så fick jag recirkulera vörten lite mer innan lakning.
Om du tänker på det så är det dels inte så många lite och det "vattnet" (som kommer blanda sig med vörten endå) är egentligen ingen skillnad från lakvattnet förutsatt att man kan hålla temperaturen.

Så, skit i att "fylla" deadspace med annat än varmt vatten och recirkulera ett par liter extra istället så slipper du rengöra så mycket vid bryggningarna.
Visst är det så. Keep it simple är väl mottot till framgång här.

Men jag har haft lite issues med mäskeffektiviteten (hamnar kontinuerligt på omkring 60% bara - här är en tråd som behandlar det: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=7250 ) och skulle vilja testa ta bort faktorn med massa vatten som inte är med i själva mashen som ett steg i felsökningen, så man i alla fall kan utesluta att det är det som är problemet.

Det är ingen långsiktig lösning utan bara ett sätt att testa. Det långsiktiga är att försöka få tag på en stor jäkla kylbox och bygga ett nytt mäskkärl :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Vakumrör, kan det hjälpa mig?

Inlägg av Bee »

Eller köpa/sy en stor jävla påse och prova BIAB... :ugeek:
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Vakumrör, kan det hjälpa mig?

Inlägg av PowPow »

Bee skrev:Eller köpa/sy en stor jävla påse och prova BIAB... :ugeek:
har funderat lite på biab också faktiskt. Men jag har "bara" en 29 liters kokare. Blir svårt att få plats med vatten och malt i den om jag ska få min önskade pre boil volym på ~22-23 liter. I alla fall på de större ölen.. Om jag inte spargar malten i ett annat kärl efteråt, vilket ju kan vara ett alternativ. Hrm....
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

För att slippa att ha "bara" vatten under lakbotten kan man passa på att recirkulera lite grann några gånger under mäskningen. Då får du ner vört under botten, och får dessutom jämnare temp.

/F
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

du batchlakar!
Jag har hört att det ska vara effektivt men jag har fått upp emot 10% sämre effektivitet genom att batchlaka.
Tror att du kan få upp din effektivitet rejält genom att recirkulera mer och sedan att flödeslaka långsamt.
Tipset att recirkulera under mäskningen är väldigt bra!

Att flödeslaka är inte så krångligt som det låter och det finns knep för att göra det lättare för sig utan att det ska kosta multum.
ett tips är att lägga en stav över hinken och sedan ta en plastbytta med handtag (typ grekisk yougurt) som man trär över staven. Ett 20 tal hål som är ganska små i botten på burken så fungerar den som ett duchmunstycke. Sedan är det bara att fylla på när du börjar se maltbädden och bunken kommer sprida vattnet i lagom takt över bädden utan att röra upp den.

Vill du fortfarande batchlaka så är det viktigt att du recirkulerar även andra gången du fyller på vatten.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Ja, flödeslakning är något jag kan tänka mig att ordna i framtiden. Vill inte lägga för mycket energi på denna lösningen dock, då jag har lite planer på att bygga något av en gigantkylbox någon gång framöver när jag känner att jag har tiden och orkar. Just nu vill jag bara försöka få bort den stora "döda" mängden vatten i min mash, så jag kan utesluta det i min felsökning (i mina hinkar handlar det om ganska mycket.. mellan 4 och 5 liter ungefär).

Batchlakning ger möjligtvis sämre utbyte, men att komma upp i knappa 60% (och ibland under det) mäskeffektivitet måste bero på något annat tycker jag.
Skriv svar