Köpte Mr malty calc. Hjälp!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Dogtrash brewing
- Delmäskare

- Kontakt:
Köpte Mr malty calc. Hjälp!
Som sagt. Kollar på räknaren å försöker förstå den. Nån som kan berätta lite.
Jag har en halvliter ren återvunnen jäst och planerar en ny Ale bryggd till helgen. 36 liter i jästunnan.
Tänkte köra en starter på stirplate. Men blir inte riktigt klok på räknaren hur mycke ja ska använda av den halvlitern ja har.
Hur vet jag vad yeast concentration är ? Och är det räknat med eller utan starter på stirplate ?
Hoppas ni förstod min fråga.
Jag har en halvliter ren återvunnen jäst och planerar en ny Ale bryggd till helgen. 36 liter i jästunnan.
Tänkte köra en starter på stirplate. Men blir inte riktigt klok på räknaren hur mycke ja ska använda av den halvlitern ja har.
Hur vet jag vad yeast concentration är ? Och är det räknat med eller utan starter på stirplate ?
Hoppas ni förstod min fråga.
Bärs e gott.
Re: Köpte Mr malty calc. Hjälp!
Reset-knapparna återställer nog värdena på koncentration och trub-andel. (Hörde Jamil säga någon gång att standardvärdena bör vara ganska lagom för hembryggarmiljöer) Så:
Fyll i datumet du skördade jästen, fyll i planerat OG för din ale och antal gallons (fast jag kan inte tänka mig annat än att det finns en inställningsavdelning där du kan ändra till metriska mått).
Efter detta berättar programmet för dig hur mycket av denna jästen som du ska använda; fn föreslår programmet att du ska använda 24 cl men det är bara om du har skördat jästen precis nyss - i vilket fall en förkultur nog inte behövs alls.
Fyll i datumet du skördade jästen, fyll i planerat OG för din ale och antal gallons (fast jag kan inte tänka mig annat än att det finns en inställningsavdelning där du kan ändra till metriska mått).
Efter detta berättar programmet för dig hur mycket av denna jästen som du ska använda; fn föreslår programmet att du ska använda 24 cl men det är bara om du har skördat jästen precis nyss - i vilket fall en förkultur nog inte behövs alls.
-
Dogtrash brewing
- Delmäskare

- Kontakt:
Ok tackar för den förklaringen.
Tänkte använda 24 cl men gör nog en förkultur på den iaf.
Jästen är precis skördad. Men kör hellre i förmycke än för lite.
Tänkte använda 24 cl men gör nog en förkultur på den iaf.
Jästen är precis skördad. Men kör hellre i förmycke än för lite.
Bärs e gott.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Köpte Mr malty calc. Hjälp!
Det är inte alls säkert att det är bra att göra förkultur med så stor mängd nyss skördad jäst. Det blir för lite näring och risken är att jästen blir i sämre form av det. Jag tillsätter den uträknade mängden jäst direkt om den är färsk. Har den stått mer än ett par veckor efter skörd så gör jag ny förkultur från någon matsked och kasserar resten.
-
Dogtrash brewing
- Delmäskare

- Kontakt:
Jaha där ser man.
Så du pitchar direkt utan starter.
Ja ska brygga i helgen. Då har jästen stått i kyl en knapp vecka. Då menar du att ja tar ur den mängd som räknarn säger å pitchar direkt i jästanken. Utan förkultur.
Så du pitchar direkt utan starter.
Ja ska brygga i helgen. Då har jästen stått i kyl en knapp vecka. Då menar du att ja tar ur den mängd som räknarn säger å pitchar direkt i jästanken. Utan förkultur.
Bärs e gott.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Köpte Mr malty calc. Hjälp!
Japp, jag brukar bara på bryggdagen plocka upp jästen ur lagerkylen där den stått i en burk under vatten efter skörd och ev. tvätt, dekantera av vattnet och ställa jästen i jästemperatur för att låta den anpassa sig i några timmar.
Om man absolut känner att man måste pigga upp jästen så finns det ett tips i boken Yeast av Chris White. Jag minns inte exakt men jag tror det handlade om att tillsätta en liten mängd riktigt stark vört (gissar på några msk och 80 Öchsle) och låta det stå någon timma. Sen tillsätter man den lösa delen vört + jäst men lämnar bottensatsen som ska vara död jäst. Jag har inte provat detta, det känns bättre att använda jästen medan den är färsk.
Om man absolut känner att man måste pigga upp jästen så finns det ett tips i boken Yeast av Chris White. Jag minns inte exakt men jag tror det handlade om att tillsätta en liten mängd riktigt stark vört (gissar på några msk och 80 Öchsle) och låta det stå någon timma. Sen tillsätter man den lösa delen vört + jäst men lämnar bottensatsen som ska vara död jäst. Jag har inte provat detta, det känns bättre att använda jästen medan den är färsk.
I boken poängteras också att det är viktigt att man undviker syresättning eftersom man inte är ute efter att växa jästen utan bara väcka den. 1.080 minns jag också bestämt att det skulle vara och bara en liten mängd vört.