Hej
Första bryggningen har gått enormt bra - en Ale - om än med en något hög alkoholhalt...
Jag har tappat på flaska och i samband med detta tillsatt 4,5 g strösocker per liter (efter lite wikistudier)
En vecka (9 dagar) senare så finns det bevisligen kolsyra, men mycket mycket lite....för lite skulle jag säga...
Har jag låtit ölet jäsa ut för mycket (2v i jäshinken, FG: 1.006) så det inte finns nog med gubbar som kan processa sockret, är det bara för lite socker eller har jag helt enkelt för bråttom?
4,5g har jag sett är kanske i minsta laget som det är..
Ska det få vara eller finns det nått trix man kan ta till?
PS. Det smakar gott som fanken, om än lite avslaget
EDIT: Ölen har stått/står i 20 grader C
För lite socker till primning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: För lite socker till primning
Jag har haft samma problem och fått gå och vara orolig längre än två veckor. Jag fick tipset att skaka upp bottenjästen i flaskan för att sedan ställa lite varmare någon vecka. Detta funkade utmärkt för mig och gav en väl kolyserad öl med fina smaker.
Lycka till från Bottenvikens nanobryggeri!
Lycka till från Bottenvikens nanobryggeri!
Ålrajt...jag ska testa. Tack.
Bottenviken = Luleå?
Bottenviken = Luleå?
Japp! Luleå är det. Vart håller du hus?
Re: Sv: För lite socker till primning
Kul! Själv bedriver jag min blygsamma bryggargärning i Råneå...
Kul! Lycka till med kommande bryggningar och hör av dig om du är sugen på ett ölbyte.
Ja det skulle vara kul. Fast det får bli nästa batch...Jag vill nog testa var den pågående tar vägen...
Skicka över dina kontaktuppgifter på greger.lundback at gmail.com så hör jag av mig.
//Greger
Skicka över dina kontaktuppgifter på greger.lundback at gmail.com så hör jag av mig.
//Greger